یادداشت/ سیروس فتح‌اله

برنده «جنگ» یمن

جنگ ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن درحالی ادامه دارد که حملات موشکی یمنی‌ها آل سعود را به تنگ آورده و آن‌ها را در زمین و زمان گیر انداخته است؛ بر همین اساس سعودی‌ها نه توان عقب‌نشینی در این جنگ را دارند و نه می‌توانند کار را یکسره کنند.
کد خبر: ۳۰۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵ - 16September 2018

برنده «جنگ» یمنگروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله اتی کندی؛ حدود سه سال پیش عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی در یک اقدام ناجوانمردانه به یمن حمله کرد. در ابتدای حمله، سعودی‌ها ادعا می‌کردند که حمله آن‌ها به یمن کوتاه، برق‌آسا و زودبازده خواهد بود؛ اما مقاومت غافلگیرانه و شگفت‌انگیز یمنی‌ها محمد بن‌سلمان وزیر دفاع عربستان را که شروع‌کننده این جنگ نابرابر بود، مجبور کرد که جنگ را طولانی‌تر کند؛ چون هیچ‌کدام از اهداف اعلامی بن سلمان محقق نشد.

بن سلمان گمان می‌کرد با این حمله صنعا سقوط خواهد کرد و «عبدربه منصورهادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن دامنه قدرت خود را از عدن تا صنعا و از آنجا به سراسر یمن توسعه خواهد داد؛ اما بیش از سه سال که ماشین جنگی سعودی‌ها در زمین یمن زمین‌گیر شده است، سعودی‌ها به هیچ کدام از اهداف اعلامی خود در یمن دست نیافته‌اند، فقط زیرساخت‌ها و تاسیسات حیاتی یمن را از نیروگاه‌های برق گرفته تا موسسات آموزشی منهدم ساخته‌اند. هزاران نفر از مردم مظلوم یمن اعم از کودکان، زنان و سالمندان جان خود را از دست داده و زخمی شده‌اند و ده‌ها هزار نفر نیز خانه و کاشانه خود را از بیم بمباران‌های مستمر جنگنده‌های عاریه‌ای آل سعود رها کرده و آواره شده‌اند.

ظلم سعودی‌ها در حق یمنی‌ها فقط محدود به بمباران مناطق مسکونی نشد، بلکه آن‌ها یمن را دریایی، زمینی و هوایی محاصره کردند؛ لذا یمن تاکنون در محاصره است. جنگ و محاصره در سه سال گذشته باعث شده بیش از 14 هزار یمنی بی‌گناه در حملات ائتلاف متجاوز سعودی شهید شوند، وبا و دیفتری در این کشور فقیر شیوع پیدا کند و تقریباً کل جمعیت 22 میلیونی این کشور با کمبود مواد غذایی و دارویی و بیش از 8 میلیون نفر با سوءتغذیه شدید مواجه شوند.

اما آل سعود و متحدانش که در طی این سال‌ها با وجود به کارگیری پیشرفته‌ترین ادوات جنگی و حملات هوایی مستمر به سراسر یمن، هنوز نتوانسته‌اند، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را به زانو در آوردند. مقاومت یمنی‌ها در طول این سال‌ها قابل تامل است.

اگر در طول این سال‌ها عملیات‌های زمینی سعودی‌ها و متحدانش را در یمن مورد بحث و بررسی قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که سعودی‌ها در هیچ کدام از عملیات‌های زمینی خود موفق نبودند و هر عملیاتی که اجرا کرده‌اند با شکست مفتضحانه‌ای مواجه شده‌اند. ارتش اجاره‌ای سعودی‌ها توان مقابله با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را ندارد. کارشناسان معتقدند که ارتش سعودی توان و کشش برآوردن جاه طلبی‌های عربستان سعودی را ندارد. این ارتش با وجودی که یکی از عمده‌ترین خریداران تسلیحات مدرن در جهان است؛ اما تا کنون به عنوان یک نیروی بی‌اثر جلوه‌گر شده است.

تنها توان ارتش سعودی‌ها در جنگ یمن در حمله جنگنده‌های عاریه‌ای آن‌ها و خلبانان قرضی این جنگنده‌ها خلاصه می‌شود که به صورت مستمر مناطق مسکونی را بمباران و شهروندان غیرنظامی را قتل‌عام می‌کنند.

اما در مقابل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در زمین همیشه دست برتر را دارند و هر حمله زمینی از سوی سعودی‌ها ومزدورانشان را خنثی می‌کنند. علاوه بر توان زمینی ارتش و کمیته مردمی یمن، توان موشکی آن‌ها نیز منحصر به فرد است. یگان موشکی ارتش یمن خواب را از چشم فرماندهان نظامی سعودی‌ها ربوده است. مواضع و پایگاه‌های سعودی‌ها در «جیزان»، «نجران» و «ریاض» هدف حملات موشکی یمنی‌ها قرار می‌گیرد.

حملات موشکی یمنی‌ها سعودی‌ها را به تنگ آورده است، آن‌ها دست به دامان کلاه سبز‌های آمریکایی‌ها شده‌اند، طبق گزارش رسانه‌های غربی‌ها رصد و انهدام موشک‌های یمنی را بر عهده کلاه سبز‌های آمریکایی است؛ نیرو‌هایی که تقریبا در رصد و انهدام موشک‌های یمنی‌ها تا کنون موفق نبوده‌اند. برخی کارشناسان آمریکایی اذعان کرده‌اند که ریاض بار‌ها در معرض حمله موشکی یمنی‌ها قرار گرفته و سامانه آمریکایی پاتریوت از مقابله با آن ناکام مانده است.

موشک‌های بالستیک یمنی‌ها تا جایی سعودی‌ها را عصبانی کرده که ادعا می‌کنند یمنی‌ها توان ساخت موشک‌های بالستیک را ندارند، این ایران است که موشک‌های بالستیک را در اختیار یمنی‌ها قرار می‌دهد. ادعایی که از اساس دروغ محض است؛ چرا که یمن همه جانبه در محاصره است و مسؤولان کشورمان نیز بار‌ها این ادعا را رد کرده‌اند. شلیک زیاد موشک‌های یمنی به سمت مواضع سعودی‌ها نیز گواه این است که خود یمنی‌ها قادر به ساخت موشک‌های بالستیک بومی هستند.

جنگ عربستان علیه یمن ادامه دارد و معلوم هم نیست تا کی ادامه خواهد داشت؛ ولی آنچه تا کنون ثابت شده، این است که برنده این جنگ ملت و ارتش یمن بوده و بازنده آن نیز خاندان آل سعود است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار