مدیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید:

هیچ مدیری برای افزایش درصد جانبازی اقدام نکرده است

غلامرضا طائبی با اشاره به اینکه کمیسیون پزشکی بنیاد شهید مرجع تعیین درصد جانبازی است، گفت: هیچ مدیری برای افزایش درصد جانبازی اقدام نکرده است.
کد خبر: ۳۰۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ - 16September 2018

هیچ مدیری برای افزایش درصد جانبازی اقدام نکرده است/ کمیسیون پزشکی بنیاد شهید مرجع تعیین درصد جانبازیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست خبری غلامرضا طائبی، مدیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اصحاب رسانه در خصوص نحوه تعیین درصد جانبازی و شبهات پیش آمده در این خصوص پیش از ظهر امروز (یکشنبه 25 شهریورماه) برگزار شد.

طائبی در این نشست با اشاره به بحث پیش آمده در رسانه ها مبنی بر رایزنی برخی مدیران ورزشی برای افزایش درصد جانبازی و به دنبال آن رهایی از قانون منع بازنشستگی اظهار داشت: پس از تائید قانون منع به کارگیری بازنشسته ها که سه گروه از جمله فرزندان شهدا، جانبازان بالای 50 درصد و آزادگان بالای سه سال اسارت از آن مستثنی هستند، هیچ‌یک از مدیران و هیچ پرونده ای برای افزایش درصد جانبازی از سوی آنها به ما ارجاع نشده است.

وی با تشریح نحوه تعیین درصد جانبازی در کمیسیون پزشکی بنیاد شهید گفت: یگان های نظامی با توجه به نقاط آسیب‌دیده فرد، صورت سانحه ای را تنظیم و مجروحیت را ثبت می‌کنند که پس از انتقال به بنیاد شهید با مدارک پزشکی تطابق داده می‌شود تا موید اطلاعات باشد، سپس کمیته احراز بنیاد شهید که حداقل پنج نفر از افراد متخصص در آن حضور دارند پرونده را تایید و در سیستم سجایا ثبت می‌کنند تا پرونده وارد کمیته پزشکی شود.

طائبی افزود: کمیسیون پزشکی بنیاد شهید با کمیته‌های تخصصی در استان‌ها تشکیل می شود و افراد متخصص از تهران برای رسیدگی به پرونده‌ها به استان‌ها اعزام می‌شوند.

وی تصریح کرد: سه شعبه تخصصی مربوط به جراحات و بیماری های جانبازان مربوط به تعیین درصد و یک شعبه مربوط به احراز شهادت جانبازان است. این کمیته در صورت دادن رای به فوت شدن فرد به دلیل جانبازی او را شهید محسوب می کند.

رئیس کمیسیون پزشکی بنیاد شهید با بیان این نکته که طی سال های اخیر پرونده جانبازان، الکترونیکی شده است، بیان کرد: در کنار اطلاعات جمع آوری شده در سامانه، اصل مدارک در کمیسیون ها موجود است. تنها درصد کمی از پرونده ها الکترونیکی نشده که کار آن ها در دست انجام است.

طائبی با تاکید بر این نکته که هیچ یک از پزشکان کمیسیون، استخدام بنیاد شهید نیستند، گفت: در 2 دوره مسوولیت من در کمیسیون ها کسی از افراد و مدیران در رابطه با تجدید نظر در پرونده جانبازی سفارشی نکرده است و تمامی شایعات مطرح شده در رسانه ها را تکذیب می کنم.

وی با اشاره به وضعیت جانبازی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال گفت: آقای تاج 45 درصد جانبازی دارد که در سال 85 از کمیسیون پزشکی دریافت کرده و بعد از این سال هیچ مراجعه و درخواستی برای تجدید درصد نداشته است.

طائبی با بیان اینکه گذشت زمان در تعیین درصد جانبازی نقش دارد اما افزایش سن در این خصوص بی تاثیر است، گفت: اگر کمیسیون رای به افزایش جانبازی تا بالای 50 درصد را بدهد مدارک به شورای عالی پزشکی ارجاع داده می شود و افراد فوق تخصص، پرونده را بررسی می کنند.

رئیس کمیسیون پزشکی بنیاد شهید از وجود 600 هزار جانباز در کشور خبر داد و افزود: بخش اصلی در تجدید نظر جانبازی به خود جانباز مربوط می شود که در صورت اضافه شدن مجروحیت به کمیسیون مراجعه کند.

طائبی با ارائه آماری از پرونده های شش ماهه اول سال 97 بیان کرد: 13 هزار پرونده در این مدت ارجاع داده شد که 11 هزار پرونده مربوط به تجدید نظر درصد جانبازی و 2 هزار و 400 پرونده مربوط به تعیین درصد جانبازی بود. 500 پرونده مربوط به وضعیت حالت اشتغال و از کارافتادگی کامل بود. هزار پرونده مربوط به وضعیت فوتی جانبازان داشتیم و هزار و 600 پرونده مربوط به کمیسیون حق پرستاری والدین و همسران شهدا بود.

وی تصریح کرد: در سال 96 حدود 45 هزار شرکت کننده در کمیسیون داشتیم که هفت هزار و 600 پرونده مربوط به جانبازانی بود که برای اولین بار درخواست تعیین جانبازی کردند و 37 هزار پرونده مربوط به تجدید نظر بود. 33 هزار پرونده مربوط به حق پرستاری والدین شهدا بود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار