ظریف در جمع خبرنگاران:

شلوغ‌بازی آمریکایی‌ها نشانه ضعف آن‌هاست/ دیپلماسی مقاومت ثابت کرد که صدام آغازگر بود

وزیر امور خارجه گفت: شلوغ‌بازی این روز‌های آمریکایی‌ها و تهدید دیگر کشورها برای قطع روابط تجاری با ایران، نشانه ضعف آن‌هاست به این دلیل که کسی به حرف آن‌ها گوش نکرده و کشور‌ها در برابر حرفشان مقاومت کرده‌اند.
کد خبر: ۳۰۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ - 18September 2018

شلوغ‌بازی آمریکایی‌ها نشانه ضعف آن‌هاست/ دیپلماسی مقاومت ثابت کرد که صدام آغازگر بودبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد نقش وزارت امور خارجه در دفاع مقدس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جنگ تحمیلی در واقع چند جلوه را در دنیا به نمایش گذاشت؛ اولین جلوه فرهنگ ایثار و مقاومت مردم ایران بود، دومین جلوه بی‌توجهی جامعه بین‌المللی به آن چه که ادعا می‌کنند در این زمینه بود.

وی سومین جلوه‌ای که جنگ تحمیلی آنرا به نمایش گذاشت، اینگونه توضیح داد: مقاومت و ایستادگی مردم ایران به همراه دیپلماسی متکی بر این مقاومت توانست جامعه بین‌المللی را از آن خواب‌آلودگی برای مدت کوتاهی نجات بدهد. اسنادی که امروز در معرض دید عموم در وزارت امورخارجه قرار گرفته است یک قسمت کوتاهی و شاید یک قسمت اندکی از صدها هزار سندی است که همه آن‌ها نشان دهنده این سه واقعیت است که مردم ایران علی‌رغم تمام فشارها مقاومت کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: چهارمین جلوه هم این بود که جنگ تحمیلی نشان داد چگونه جامعه جهانی نسبت به حمله صدام به ایران و اشغال خاک ایران و گزارش‌های متعددی که در مورد حملات صدام به مراکز نظامی و شهرها و غیرنظامیان که به آن اصطلاحا می‌گفتند که جنگ شهرها بی‌توجهی کرد.

وی گفت: گزارش‌های متعددی دبیر کل سازمان ملل متحد به شورای امنیت ارائه کرد که صدام علیه نظامیان و غیر نظامیان ایران علیه همه آن‌ها سلاح شیمیایی استفاده می‌کند و یک سکوت مرگ‌باری بر شورای امنیت سازمان ملل حکمفرما بود. سازمان ملل چند سال و تا پایان هشت سال دفاع مقدس حتی یک بار هم حاضر نشد صدام را برای استفاده از سلاح شیمیایی محکوم کند.

ظریف افزود: اما نهایتا همین مقاومت یک صفحه سومی باز کرد و آن اعلام تجاوز عراق علیه مردم ایران توسط دبیر کل سازمان ملل بود. یعنی نشان دادیم که دنیا و سازمان ملل متحد به حرف‌هایی که میزنند، اعتبار و اعتقادی قائل نیستند؛ ولی نشان دادیم که با مقاومت مردم و دیپلماسی مبتنی بر مقاومت و مردم سازمان ملل ناگریز شود که به این واقعیت اعتراف کند که صدام حسین جنگ را آغاز کرده است.

وزیر امور خارجه در خصوص سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک، افزود: سفر نیویورک فرصت بسیار خوبی برای دیپلماسی کشور در بالاترین سطح، یعنی ریاست جمهوری است تا دیدگاه‌های ایران را مطرح کنند.

وی گفت: جلسه مجمع عمومی سازمان ملل فرصت بسیار خوبی در این زمینه است و رییس جمهور در این مجمع صحبت خواهد کرد و در جلسات دو جانبه و چندجانبه دیگر هم شرکت خواهد داشت. این یک فرصت منحصر به فرد است که همه کشور‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ظریف ادامه داد: اگر امسال به لیست حضور در مجمع عمومی نگاه کنید، ۹۵ رئیس کشور در سطح رئیس جمهور و یا پادشاه و ۳۸ نخست وزیر که رئیس دولت هستند، یعنی بیش از دو سوم کشور‌های عضو سازمان ملل متحد در مجمع حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: در مورد شورای امنیت، آنچه از مقالاتی که منتشر شده به نظر می‌رسد، این است که آمریکایی‌ها در برنامه‌ریزی اولیه‌ای که داشتند، تجدید نظر کرده‌اند؛ چون می‌دانستند اگر بخواهند چنین کاری انجام دهند و اگر جلسه‌ای در آن شورا در خصوص ایران بگذارند، علاوه بر اینکه این جلسه خلاف همه نُرم‌های بین‌المللی است، آن جلسه به جلسه محاکمه آمریکا تبدیل می‌شود؛ به خاطر اینکه تنها قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران ۲۲۳۱ است و آمریکا نه‌تنها خودش این قطعنامه را نقض کرده است، بلکه سایر کشور‌ها را هم مجبور می‌کند که آن را نقض کنند.

وزیر امور خارجه گفت: همان‌طور که می‌بینید این سر و صدا‌هایی که از آمریکا می‌آید به خاطر مقاومت دیگر کشور‌هاست. مردم ما توجه داشته باشند که شلوغ‌بازی این روز‌های آمریکایی‌ها و وزارت خارجه آمریکا که هر روز این و آن را تهدید می‌کند و می‌گوید که حواستان باشد اگر با ایران روابط داشته باشید، چنین و چنان می‌کنیم، این‌ها نشانه قدرت آمریکا نیست، بلکه نشانه ضعف آن‌ها است به این دلیل که کسی به حرف آن‌ها گوش نکرده و کشور‌ها در برابر حرفشان مقاومت کرده‌اند.

ظریف تصریح کرد: درست است که برخی شرکت‌ها موقتا از ایران خارج شدند، ولی این واقعیت وجود دارد که این تکرار مستمر تهدیدات توسط آمریکا به خاطر مشکلاتی است که آمریکایی‌ها در برابر جامعه بین الملل پیدا کردند و این مشکل را هم برای برگزاری جلسه شورای امنیت داشتند.

وی اظهار داشت: آنچه که من امروز در برخی نشریات خواندم که در اعلام نمایندگی آمریکا اخیرا دیدیم، جلسه را تبدیل کردند به جلسه‌ای که محدود به اعضای شورا و موضوع آن هم ایران نخواهد بود و موضوعات دیگر خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: البته آمریکایی‌ها از هر فرصتی برای حرف‌های نامربوط و اتهاماتی که فقط خودشان مستحق آن هستند، علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند و از این جلسه هم استفاده خواهند کرد؛ اما از خیال خامی که داشتند مجبور به عقب نشینی شدند؛ کما اینکه یک‌بار این کار را در دی ماه کردند و دیدند که اکثر اعضای شورای امنیت در آن جلسه از برجام حمایت کردند و این نشان دهنده انزوای سهمگین آمریکاست.

ظریف در ادامه درباره تصویب لوایح باقی‌مانده FATF گفت: سه لایحه‌ای را که باقی‌مانده برای منافع کشور و شفاف‌سازی و مقابله با ایران‌هراسی‌های دروغین، مفید می‌دانیم. این لوایح در تمامی سطوح ازجمله دبیرخانه شورای امنیت ملی با دقت کامل بررسی شده و منافعش برای ایران قابل توجه است و یکی از مهم‌ترین بهانه‌های دشمنان ایران را برای مقابله با ما در عملیات بانکی و همکاری‌ها از آن‌ها خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: اینکه فکر کنیم با تصویب این لوایح همه مشکلات ما حل می‌شود، تصور اشتباهی است. بدخواهی‌های سلطه‌طلبان علیه ایران ادامه خواهد داشت، اما یکی از بهانه‌های مهم از آن‌ها گرفته می‌شود؛ ضمن اینکه منافع کشور حفظ می‌شود و از دید دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که مسوول این کار است، منافع کشور تقویت می‌شود.

ظریف افزود: مقام معظم رهبری هم این موضوع را به مجلس واگذار کردند و امیدواریم در این فاصله مجلس با این اقدام مهم و اساسی یک بهانه بی دلیل را از آمریکا و کشور‌هایی که خودشان بزرگترین حامیان تروریسم هستند، بگیرد. امروز خبر‌ها را ببینید که اسراییلی‌ها بیشترین حمایت را از گروه‌های تروریستی در سوریه کرده‌اند. قبلا می‌گفتند که مخالفان حکومت سوریه فقط بیماران خود را برای مداوا به اسرائیل می‌برند، اما الان معلوم شده است که هم حمایت مالی و هم تسلیحاتی و لجستیکی از تروریست‌ها داشته‌اند و حالا مدعی جمهوری اسلامی شده‌اند که با شفافیت در مقابله با تروریسم عمل کند. آن‌ها خودشان تروریست و و حامیان بزرگ تروریست‌ها هستند و جمهوری اسلامی این بهانه را نیز از آن‌ها خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار