اعلام برنامه‌های ۴۰ سالگی انقلاب در جشنواره تئاتر فجر

مدیر بخش ۴۰ سالگی انقلاب در جشنواره تئاتر فجر گفت: مهمترین برنامه‌های ما در این بخش از جشنواره، برپایی اجتماع بزرگ تئاتری، اجرا‌های صحنه‌ای و برگزاری همایش و راه‌اندازی رادیو تئاتر و برنامه‌های تلویزیونی است.
کد خبر: ۳۰۹۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ - 18September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رضا صمدپور مدیر بخش ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، درباره جزئیات برنامه‌های این بخش اظهار داشت: تئاتر فجر جشن تئاتر انقلاب است که پس از انقلاب متولد شد و نسل‌های متوالی تئاتر کشور که الان مشغول فعالیت هستند از بخش‌های مختلف این جشنواره کارشان را شروع کردند.

وی در ادامه افزود: سال‌های قبل هم به کار‌های انقلاب پرداخت می‌شد، جشنواره فجر امسال به این نتیجه رسید که بخش ۴۰ سالگی داشته باشد تا کار‌های ویژه از این دست هدایت کند تا به نتیجه خوبی هم برسد.

صمدپور در ادامه افزود: ما در حال مطالعه و رایزنی با هنرمندانی که نمایشنامه و پروپوزال در حوزه انقلاب دارند، هستیم تا یک مجموعه از آن‌ها با عنایت دبیر جشنواره انتخاب و در این بازه معرفی کنیم تا در ایام جشنواره کار‌هایی را به صحنه ببرند.

برنامه‌های ۴۰ سالگی انقلاب

صمدپور درباره بخش‌های مختلف ۴۰ سالگی انقلاب گفت: ما قرار است یک اجرای بزرگ میدانی در حد میدان آزادی با هنرنمایی چند هنرمند خبره تئاتر با موضوع انقلاب داشته باشیم. همچنین دو تا سه نمایش صحنه‌ای با موضوع انقلاب ایجاد شود و یا اینکه نمایش‌های شاخصی که قبلا در این ۴۰ سال توسط هنرمندان برگزار شده انتخاب و هنرمندان آن‌ها را خواسته تا در صورت تمایل کار‌ها را به صحنه ببرند.

وی اظهار داشت: در عرصه پژوهشی هم قرار است همایشی را به صورت تخصصی درباره تئاتر پس از انقلاب، تئاتر انقلاب و مقاومت و شاخصه‌های آن برگزار کنیم، از هنرمندان هم خواسته‌ایم که مقالات علمی‌شان را ارسال کنند و ثبت‌نام تا پانزدهم مهر ادامه دارد و برای کار‌های برگزیده پس از انتخاب نیز اصل مقالات را ارائه کنند.

مدیر بخش ۴۰ سالگی انقلاب همچنین گفت: قرارمان این است که دست کم دو تن از هنرمندانی را که در ایام انقلاب به دنیا آمده و در این ایام حرفه‌ای تئاتر شده‌اند، با توجه به رویکرد جوان‌گرایی تقدیر کنیم، اینجا دیگر فقط پیشکسوتان را در نظر نداریم.

وی درباره راه اندازی رادیو تئاتر هم گفت: درحال مذاکره با مدیران رادیو هستیم تا رادیو تئاتر را دست‌کم در ایام جشنواره و حداکثر بیش از ۲۰ روز داشته باشیم تا داستان‌های انقلاب و نمایشنامه‌های زیادی که تولید شده را بخوانند. بهرحال خیلی‌ها در ایام جشنواره مشغول کار‌های صحنه‌ای هستند و ممکن است به این عرصه‌ها توجه نکنند، اما اگر کار ادامه پیدا کند خیلی خوب می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد.

صمدپور با بیان اینکه مقدار زیادی داستان و نمایشنامه وجوددارد که در عرصه انقلاب باقی مانده است، گفت: در این حوزه‌ها از مقاومت قبل از انقلاب تا دوران پیروزی انقلاب و شخصیت‌های مختلف و خاطراتشان کار زیاد است که می‌توان در رادیو تئاتر ارائه کرد.

وی در زمینه برنامه‌های تلویزیونی هم توضیح داد: قصدمان این است که زنجیره ۴۰ سال تئاتر را داشته باشیم و یک بررسی در این سال‌ها به صورت تولیدی با رجوع به منابعی که در این ۴۰ سال صورت گرفته است به عبارتی همه حدود ما غیر از رادیو تئاتر، پس از انقلاب است.

وی یادآور شد: اگر خیلی جزئیات را مطرح نکردم به این دلیل است که در حال مطالعه هستیم قطعا در آینده نزدیک می‌توانیم بیشتر توضیح دهیم.

بخش ۴۰ سالگی رقابتی نیست

مدیر بخش ۴۰ سالگی انقلاب در جشنواره تئاتر فجر درباره کار‌های صحنه‌ای هم گفت: ما به هنرمندان پیشنهاد می‌کنیم، با آن‌ها صحبت می‌کنیم و یا ارجاع به دبیر جشنواره می‌دهیم یا اینکه منابع مکتوبشان را دریافت می‌کنیم تا بهترین‌هایشان را انتخاب کنیم. بخش ۴۰ سالگی رقابتی نیست، چون فراخوان اعلام نکردیم، تنها حمایت از تولید می‌شوند و به آن‌ها فضای اجرا در کنار جشنواره مثلا ۱۰ اجرا می‌دهیم.

صمدپور در پایان گفت: تئاتر فجر نسبت به همه فصول انقلاب هشیار است و قصدش این است که ۴۰ سالگی را در حد نام خود برگزار کند؛ بنابراین در درجه اول انجام وظیفه می‌کنیم و در درجه بعدی به نحو مکفی و ارجح کار‌ها را انجام می‌دهیم و خودمان امیدوار هستیم در انتها بودجه‌ها و کمبود‌های زمان جشنواره به ما اجازه دهد که نتیجه خوب بگیریم، قصد ما پرداخت مناسب به این ماجرا است.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار