دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد:

قیام امام حسین (ع) مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات جامعه اسلامی بود

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی امام حسین (ع) را احیاگر دین اسلام خواند و گفت: قیام ایشان والاترین مرتبه جهاد بود که برای مبارزه با منکرات فراوان در جامعه اسلامی و تبلیغ و ترویج معروف شکل گرفت.
کد خبر: ۳۰۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴ - 18September 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌اسلام «حبیب‌رضا ارزانی» دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با تسلیت ماه محرم، اظهار داشت: امام حسین (ع) هنگام خروج از مدینه در وصیت نامه‌ای که به برادرشان محمد حنیفه سپردند، فرمودند «من نه از روی خودخواهی و یا برای خوش‌گذرانی و نه برای فساد از شهر خود بیرون آمدم، بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر و خواسته‌ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت جدم، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و راه و رسم پدرم، علی (علیه السلام) است».

وی با بیان اینکه نهضت حسینی یکی از ماندگار‌ترین رویداد‌های تاریخی است، گفت: یکی از مهمترین مسائلی که مردم باید با آن آشنا شوند، اهداف قیام مقدس حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، باید‌ها و نباید‌ها و درس‌ها و عبرت‌های این نهضت است که با اعلام علنی برائت از یزید، برای خدا و بقای دین اسلام شکل گرفت.

ارزانی با تاکید براینکه قیام عاشورا یک حادثه فرامرزی است، افزود: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص نهضت تاریخی ایشان می‌فرمایند «قیام امام حسین (علیه‌السلام) ظاهراً قیام علیه حکومت فاسد یزید است، اما در باطن قیامی برای ارزش‌های اسلامی است، برای این است که مردم را از جهالت و پستی نجات دهد».

وی هدف از قیام امام حسین (ع) را زنده نگاه داشتن اسلام و امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر امام حسین (ع)، مقابله با انحراف حکومت و اصلاح جامعه بود. ایشان در زمانی که رواج بدعت‌ها، شریعت و دین مبین اسلام را تهدید می‌کرد؛ با گذشتن از جان خود و عزیزترین افراد خانواده و یارانشان، اسلام را زنده نگاه داشتند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور، از عاشورا به عنوان مدرسه‌ای سراسر عشق یاد کرد که بشریت را با ارزش‌های متعالی همچون توکل، رضا و تسلیم، عمل به تکلیف، آزادگی، ظلم ستیزی، اخلاص، ایثار، امر به معروف و نهی از منکر، نفی نژادپرستی، پای بندی به اصول انسانی و اخلاقی و مفهوم حیات هدفدار آشنا ساخت که تا همیشه، حتی پس از مرگ نیز به انسان رنگ و بوی جاودانگی می‌دهد.

وی گفت: از آموزه‌های ارزنده نهضت حسینی، توجه به ۲ فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است که وظیفه‌ای همگانی و متقابل است که ضمن سوق دادن جامعه به سمت نیکی‌ها، آن را از بدی‌ها و پستی‌ها دور می‌دارد.

ارزانی با تاکید بر نهادینه کردن این فریضه واجب از ایام محرم به عنوان فرصتی مناسب برای بیان مصادیق عینی آن در کربلا و آشنا ساختن هرچه بیشتر مردم با اهمیت و جایگاه این فریضه دانست و ابراز کرد: امر به معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده‌ای است که از آن به عنوان هدف نهایی دین یاد شده است و پابرجایی شریعت و توانمندی مومنان، اصلاح جامعه و سلامت دنیا و آخرت در گرو ترویج همه جانبه و نهادینه کردن آن است.

وی با بیان اینکه نگاه سطحی به امر به معروف و نهی از منکر یکی از اساسی‌ترین دلایل عدم اجرای مطلوب آن در جامعه است، گفت: بسیاری از مصادیق معروف و منکر هنوز در جامعه تبیین نشده است از سوی دیگر این واجب الهی تنها به حجاب و چند مورد خاص دیگر محدود نمی‌شود، بلکه تمامی عرصه‌ها و سطوح مختلف جامعه را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها