ریابکوف: توسعه برنامه موشکی، حق مسلم ایران است

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، توسعه برنامه موشکی «حق مسلم ایران» و تضمین کننده امنیت این کشور است و مسائل مربوط به آن صرفا باید در چارچوب مذاکرات و بدون اعمال فشار سیاسی، اقتصادی و نظامی، حل و فصل شود.
کد خبر: ۳۰۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ - 20September 2018

ریابکوف: توسعه برنامه موشکی، حق مسلم ایران استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، "سرگئی ریابکوف" معاون وزر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» تاکید کرد، مقامات مسکو معتقدند که توسعه برنامه موشکی ایران، حق مسلم تهران است و مسائل مربوط به آن باید بدون هیچ نوع اعمال فشاری، بخصوص نظامی و تنها بر سر میز مذاکره حل و فصل گردد.

وی گفت: «ما همواره خواستار حل و فصل هر مشکلی چه در روابط بین دولت‌ها و چه در جریان مذاکرات درباره مسائل مهم بین المللی، صرفا از طریق گفت‌وگو و درچارچوب توافقات صورت گرفته هستیم و خواهیم بود. مسلما با توجه به این مسئله، اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران و مشکلات دیگری که همتایان آمریکایی ما در رابطه با برجام و برخوردهای مقامات تهران مطرح می‌کنند، مورد توجه جدی ما قرار دارد.»

ریابکوف تاکید کرد که در مسکو توسعه برنامه موشکی "حق مسلم ایران" ارزیابی می‌شود که راهی برای تضمین منافع امنیتی این کشور است. این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد که البته دیگر شرکت کنندگان در جامعه بین المللی، از جمله ایالات متحده و برخی از متحدان آن، از جمله در اروپا و دیگر مناطق، ممکن است دیدگاه متفاوتی درباره این موضوع داشته باشند.

وی تاکید کرد: «اگر طرف‌های دیگر حاضر به بررسی این موضوع بر سر میز مذاکره باشند، مسلما در آن صورت، ما نیز بدون تعصب، همانطور که قبلا اعلام کرده‌ایم، آمادگی بررسی نظریات جدید، ازجمله آنچه طرف فرانسوی مطرح کرده، را خواهیم داشت. ولی ما یک چیز را می دانیم و آن اینکه  هر نوع تلاش برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی، از جمله اعمال فشار سیاسی، اقتصادی و خصوصا نظامی، نتیجه‌ای نخواهد داشت. و هر گونه توافقی، باید متعادل، بر اساس مصالحه دوجانبه، تعادل امتیازات و البته امتیازات متقابل باشد و هر طرفی که پیشنهادی در این رابطه ارائه می دهد، باید این اصول را حتما در نظر بگیرد.»

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «یکبار دیگر تاکید می‌کنم که در نهایت امر، مسئله اراده سیاسی و تمایل همه طرفین، از جمله طرف ایرانی، برای بررسی و حل و فصل مشکلات ضروری است و روسیه به نوبه خود و در صورت ضرورت حاضر است تا  رایزنی‌های لازم برای کمک به این روند را انجام داده و سهم سازنده‌ای برای به نتیجه رسیدن مذاکرات داشته باشد.»

ریابکوف همچنین اعلام کرد که نشست پنج طرف باقی مانده در چارچوب برجام و ایران، در سطح وزرای امور خارجه کشورها در حاشیه هفته نشست‌های سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در اواخر ماه سپتامبر برگزار خواهد شد که تاریخ دقیق آن بزودی از سوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار