یک مرکز مطالعاتی صهیونیستی اذعان کرد؛

آزادی عمل کامل رژیم صهیونیستی در فروش کالا به رژیم‌های عربی

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با اشاره به کمک‌های تل‌آویو به کشورهای حاشیه خلیج فارس در عرصه‌های امنیتی و آموزشی و تجهیز سامانه‌های تکنولوژیک نوشت که دیدارهای محرمانه بین سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها ادامه دارد.
کد خبر: ۳۰۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ - 20September 2018

آزادی عمل کامل اسرائیل در فروش کالا به رژیم‌های عربیبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری رای الیوم، منافع تاکتیکی و استراتژیک بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در حال حاضر به گونه‌ای نیست که بتوان اعلام استمرار مناسبات دیپلماتیک کامل و علنی میان دو طرف را داشت، بلکه همچنان تقویت تفاهم‌ها و مناسبات به صورت محرمانه و توسط پیگیری سریع روابط بین ریاض و تل‌آویو صورت می‌گیرد. این خلاصه پژوهش جدیدی است که مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی آن را منتشر کرده است.

بر اساس این پژوهش دشمنی مشترک تل‌آویو و ریاض با تهران به مشوق بزرگی برای تقویت مناسبات محرمانه میان دو طرف تبدیل شده است. با وجود اینکه مناسبات دیپلماتیک عادی میان دو طرف وجود ندارد، اما منافع مشترک آنها اخیراً باعث همگرایی بیش از پیش شده است.

این گزارش می‌افزاید که عربستان سعودی شرط پیشروی در مذاکرات اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را برای بهبود مناسبات خود با رژیم صهیونیستی مطرح کرده، اما فاصله زیادی بین مناسبات کامل دیپلماتیک و قطع کامل مناسبات وجود دارد که همین فاصله فرصت فعالیت مشترک و محرمانه میان دو طرف را فراهم کرده است.

این گزارش به طرح عربستان که بعدها تحت عنوان طرح ابتکار عربی موسوم شد، اشاره کرد که هدف اساسی آن بهبود چهره عربستان بعد از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 بود. در آن زمان عربستان تمامی تلاش‌های آمریکا برای همگرایی با اسرائیل را رد کرد، اما این پژوهش توضیح می‌دهد که اطلاع از اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که بین ریاض و تل‌آویو گفتگوهای محرمانه و مستمری در رابطه با ایران وجود دارد.

این اسناد همچنین ثابت می‌کند که بسیاری از شرکت‌های اسرائیلی اقدام به کمک به کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه رایزنی‌های امنیتی و آموزش نیروهای ویژه می‌کنند و این کشورها را به سامانه‌های تکنولوژیک پیشرفته تجهیز کرده اند. علاوه بر این که مناسبات و دیدارهای مخفیانه و مستمری بین مسئولان ارشد دو طرف وجود دارد.

بر اساس این گزارش رژیم صهیونیستی تسهیلاتی را در سیاست صادرات سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه داده و مخالفت خود با تجهیز این کشورها با تسلیحات آمریکایی را کاهش داده است. علاوه بر اینها رژیم صهیونیستی آزادی عمل کاملی در فروش تولیدات خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، به شرط اینکه عبارت « ساخت اسرائیل» روی آنها درج نشود.

این گزارش صهیونیستی می‌افزاید که عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از میزان تاثیرگذاری رژیم صهیونیستی بر تصمیم‌سازی آمریکا و مصوبات کنگره این کشور اطلاع دارند، لذا سطح معینی از مناسبات خود را با تل‌آویو حفظ می‌کنند، البته هنوز زمان مناسبات کاملا طبیعی میان دو طرف فرا نرسیده است و بدون پیشرفت در روند سازش با فلسطینی‌ها احتمال پیشرفت در این مناسبات وجود ندارد.

سعودی‌ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس معتقدند که نتایج منفی مناسبات دیپلماتیک علنی با رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی بسیار بیشتر از نتایج مثبت آن است، به همین علت است که در حال حاضر مناسبات مخفیانه با اسرائیل را ادامه می‌دهند تا مجبور به پرداخت هزینه در برابر افکار عمومی عربی نباشند. چرا که افکار عمومی عربی، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی‌پذیرد.

این گزارش می‌افزاید که مبنای همکاری‌های رژیم صهیونیستی و سعودی بعد از امضای توافق هسته‌ای با ایران گسترش قابل توجهی پیدا کرد، چرا که این توافق با مخالفت ریاض و تل‌آویو مواجه بود.

این گزارش می‌افزاید که دیگر نمی‌توان مناسبات عربستان و اسرائیل را کم اهمیت دانست. البته با وجود اینکه هماهنگی میان دو طرف به صورت مخفیانه ادامه دارد، گزارش مذکور تاکید کرد که تبدیل مناسبات کنونی به مناسبات علنی بعید است، چرا که این موضوع مشکلات زیادی برای عربستان به بار می‌آورد.

 با وجود گزارش‌های متعددی که از سوی مواضع رسمی و محافل نیمه رسمی و رسانه‌های رژیم صهیونیستی در خصوص مناسبات محرمانه میان رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس منتشر می‌شود، ‌اما این کشورها و به ویژه عربستان سعودی تلاشی برای تکذیب این اخبار و گزارش‌ها نمی‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها