شور حسينی در قلب آمريکا/ سفره حضرت ابوالفضل (ع) در ینگه دنیا

حسین (ع)، شهید راه دین و آزادگى است. نه تنها شیعه باید به نام حسین (ع) ببالد، بلکه تمام آزادمردان دنیا باید به این نام شریف افتخار کنند.
کد خبر: ۳۰۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ - 20September 2018

شور حسينی در قلب آمريکا/ سفره حضرت ابوالفضل (ع) در ینگه دنیابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، عشق به امام حسین (ع) مرز جغرافیایی نمی‌شناسد.  رود خونى که از شهیدان کربلاى معلى بر صحراى طفّ جارى شد، فرات حقیقتى گشت که جرعه نوشان عزت و آزادگى را از هر مذهب و مسلک و هر دین و آیین به قدر تشنگى سیراب کرد. در این مسیر هر اندیشمندى که صداى کربلا بعد از قرنها به گوشش مى رسد، از عظمت آن لب به اعتراف مى گشاید و از عظمت روح امام حسین(ع) مى گویند.

شاید بعضی ها  حتی تحمل 10 روز سر و صدای هیات‌ها و عزادارن شهرمان را نداشته باشیم و زبان به اعتراض بگشاییم، اما کسانی هستند که در دورترین نقاط دنیا و در قلب اروپا هرسال به عشق امام حسین(ع)  سینه می‌زنند اشک می‌ریزند و جامه مشکی به تن می‌کنند.

در این گزارش می‌خواهیم شما را با خانواده‌ای آشنا کنیم که در ینگه دنیا یکی از ایالت های آمریکا به همراه دیگر مسلمانان محل سکونتشان هیات کوچکی ترتیب داده و ۱۰ روز ماه محرم را به زیباترین شکل خویش عزاداری می‌کنند.

تقریبا یکی، دو سال پیش بود که از طریق اینستاگرام با این بانوی دورگه ایرانی -آمریکایی آشنا شدم و حتی در همین خبرگزاری مصاحبه مفصلی راجع به حجاب و زندگی در غرب با او ترتیب دادیم اما حال و هوای این خانواده مسلمان در ایام ماه محرم مرا مشتاق مصاحبه دیگری با او کرد تا خوانندگان را در جریان عزاداری‌های آنها قرار دهیم.

چند روز یکبار ویدئویی را از مرکز اسلامی محل سکونتشان که در یکی از ایالت‌های آمریکاست در پیجش بارگذاری می‌کند. دور تا دور اتاق‌ها و پذیرایی را پرچم‌های مزین به نام امام حسین(ع) و سیدالشهدا نصب کرده است  و خود و سه دخترش مقنعه،روسری‌ها و پیراهن‌های مشکی به تن دارند و تا 10 روز محرم قصد دارند این رویه را به احترام شهادت امام حسین(ع)  و 72 تن از یاران باوفایش ادامه دهند.

ریحانه ناظری‌راد زن  ۳۳ ساله‌ای است که از پدری ایرانی و مادری آمریکایی متولد شده است. ظاهری کاملاً شرقی و ایرانی دارد. خانواده‌ای متشکل از مادر، پدر و سه دختر دوست‌داشتنی که با قابی زیبا در پروفایلشان صمیمیت موجود در این خانواده را به خواننده منتقل می‌کنند.

سیده رویا فاطمه ۹ ساله،سیده نورا عالیا ۶ ساله و سیده سماء زینب یک ساله، دختران ناز و دوست داشتنی این بانوی مسلمان هستند.

سفره حضرت ابوالفضل(ع)

  • از عشق و ارادت به امام حسین (ع) بگویید و اینکه از چند سالگی ایشان را شناخته‌اید با اینکه در یک کشور غربی زندگی می‌کنید، این عشق را با چه زبانی به دختران گل‌ خود انتقال دادید؟

 از وقتی که یادم می‌آید در مراسم هیات امام  حسین (ع) با خانواده شرکت کرده‌ام و دینمان اسلام همیشه جزیی از زندگیم بوده است. ما  چند روز مانده به ماه محرم پرچم هایمان را که از گنجه بیرون آورده و با کمک همسر و دخترانم  خانه‌امان را آماده می‌کنیم.

باهم 10 روز لباس مشکی می‌پوشیم و نوحه و عزاداری گوش می‌دهیم. من روز عاشورا دخترانم را به مدرسه نمی‌فرستم و به همراه همسر و دیگر دوستان و آشنایانمان تا شب در مرکز اسلامی برنامه داریم.

در خانه‌امان نیز در ایام محرم سفره حضرت ابوالفضل(ع) برپا می‌کنیم  و به این طریق عشق و ارادتم را به امام حسین (ع) ابراز می‌دارم.

  • در مرکز اسلامی چه برنامه‌هایی را اجرا می‌کنید و هرشب چند نفر در مراسم عزاداری شرکت دارند؟

اینجا یک مرکز اسلامی وجود داشت که هم اکنون نیز دایر است، البته یک جای کوچک با محوطه‌ای اداره‌ای شکل است که با کمک مردم اجاره آنجا پرداخت می‌شود و  یک روحانی آشنا به مسائل دینی نیز که هم به زبان فارسی و انگلیسی مسلط است در اینجا به اداره این مرکز می‌پردازد.

از برنامه‌هایی که در اینجا داریم، می‌توان به سخنرانی دینی،‌ برنامه‌های مختص شب‌های ماه مبارک رمضان اعم از کلاس‌های قرآن و برگزاری نمازهای مغرب و عشا و افطاری و در ۱۰ شب ماه محرم نیز سینه‌زنی همچنین برگزاری نماز جمعه اشاره کرد.

البته بعضی از برنامه‌ها در طول سال مداوم هستند، مانند دعای کمیل در پنج‌شنبه شب‌ها و برگزاری جشن‌های میلاد ائمه اطهار و امامان…

به طور متوسط هرشب تا 10 روز ماه محرم 50 تا 60 نفر در مراسم شرکت می‌کنند اما در روز تاسوعا و عاشورا حدود 300نفر در مراسم ویژه این روزها حضور پیدا می‌کنند و به سینه‌زنی و عزاداری می‌پردازند.

  • در چنین روزها و ماه‌ها چقدر احساس غربت می‌کنید و دوست دارید که هم اکنون در یک کشور اسلامی باشید و بدون هیچ مانعی عزاداری کنید ؟

 احساس می‌کنم  در این روزها کربلا برای من دارد یک آرزو می‌شود. ای کاش الان آنجا بودم.

  • فرض کنید طرف صحبت شما شخصیت است که هیچ شناختی از دین ما و واقعه عاشورا و محرم ندارد، شما چگونه در این مورد با او صحبت می‌کنید و امام حسین(ع)  را به او می‌شناسانید؟

تازگی‌ها یک مراسم عزاداری و سینه‌زنی محرم در فضای خیابان داشتیم که  چندین نفر پیش آمدند و از ما سوال کردند، آنها فکر می‌کردند که این یک مراسم جشن به خصوصی است. توضیح واقعه عاشورا و امام حسین ( ع) برای چنین افرادی واقعا خیلی سخت است

ما معمولا برنامه‌ها و عزاداری‌هایمان در یک  مکان بسته است و تاکنون چنین برخوردی نداشته‌ام اما تازگی‌ها یک مراسم عزاداری و سینه‌زنی محرم در فضای باز و خیابان داشتیم که  چندین نفر پیش آمدند و از ما سوال کردند، آنها فکر می‌کردند که این یک مراسم جشن به خصوصی است.

توضیح واقعه عاشورا و امام حسین (ع) برای چنین افرادی واقعا خیلی سخت است، اما من به آنها توضیح دادم که ما عزادار شخصی هستیم که نامش امام حسین (ع) است، نوه پیامبرمان و هرسال این روز را عزاداری می‌کنیم که یادمان نرود در عاشورا چه اتفاقی افتاده است.

ناظری‌راد و خانواده دوست داشتنی‌اش تنها کسانی نیستند که در غرب  قلبشان به نام امام حسین(ع) می‌تپد او جزیی از 394میلیون مسلمانی‌ است که با افتخار حجاب برسر دارد و در ینگه دنیا به مسلمانی می‌پردازد.

در این روزها و شب‌های عزای امام حسین (ع) خداوند عزاداری‌های همه مسلمانان را قبول بدارد، این هیات  خودجوش را نیز همچنین.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار