اختلاف‌افکنی بنی‌صدر بین سپاه و ارتش

«پادگان ارتش» که این روز‌ها اتفاقا در صدر اخبار هم قرار دارد، در اتوبان 22 بهمن قرار گرفته و کمتر کسی است که از این محل نگذشته باشد؛ زنجانی‌ها هر روز خیلی عادی از کنار پادگان می‌گذرند اما امروز انگار حال و هوای دیگری دارد.
کد خبر: ۳۱۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ - 23September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «پادگان ارتش»؛ محل استقرار تیپ ۲۱۶ مستقل زرهی زنجان؛ تیپ ۲ زرهی که ابتدا در سال ۱۳۲۴ در شهر بهبهان تأسیس و در سال ۱۳۳۴ به آذرشهر در آذربایجان شرقی منتقل شد؛ این تیپ نظامی در سال ۱۳۴۷ به زنجان انتقال پیدا کرد و تحت فرماندهی لشکر ۱۶ زرهی قزوین قرار گرفت و این تا سال ۱۳۹۰ ادامه پیدا کرد.

اما در سال ۱۳۹۰ با توجه به توانمندی و قابلیت تیپ ۲ زرهی زنجان بنا بر تصمیم فرماندهی ارتش از لشکر ۱۶ منفک شد و به صورت جداگانه به وظایف و مأموریت‌های محوّله رسیدگی می‌کند.

«پادگان ارتش» که این روز‌ها اتفاقا در صدر اخبار هم قرار دارد؛ در اتوبان ۲۲ بهمن قرار گرفته و کمتر کسی است که از این محل نگذشته باشد؛ من هم هر روز خیلی عادی از کنار پادگان می‌گذرم؛ اما امروز انگار حال و هوای دیگری دارد؛ انگار همه چیز برایم تازگی دارد.

قرار است؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس مصاحبه‌ای با امیر سرتیپ دوم علی مظهری داشته باشم؛ ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه صبح است؛ با اینکه محل مصاحبه فاصله زیادی با دفتر خبرگزاری ندارد؛ اما همه تلاشم این است که سر موقع برای مصاحبه آماده شوم؛ برای اینکه رعایت زمان را کرده باشم؛ کمی زودتر از زمان تعیین شده راه می‌افتم.

جلوی درب ورودی می‌ایستم؛ یکی از ارتشی‌ها از داخل آمده و سؤال می‌کند؛ از کجا تشریف آورده‌اید؛ خودم را خبرنگار معرفی می‌کنم و بلافاصله هماهنگی برای ورود انجام می‌شود؛ برای اولین بار است که به یک فضای نظامی آن‌هم از نوع ارتش می‌روم؛ خبری از قدم‌رو‌های معمول نظامی آنهم از نوع ارتشی نیست؛ خیلی دیر آمده‌ام؛ قدم‌رو‌ها در ساعات اولیه صبح پس از اقامه نماز انجام شده و حالا پادگان آرام است.

سربازان کم سن و سال خیلی منظم در محوطه پادگان و ورودی ساختمان اداری کنار هم ایستاده‌اند؛ با فرهنگ؛ زبان و آداب مختص به خودشان؛ نظم و نظام ارتشی در چهره هریک از سربازان قابل مشاهده است؛ با جدیت مشغول پست دادن هستند و همانند مهره‌های شطرنج کنار هم ایستاده‌اند.

در حین اینکه از بخش‌های مختلف می‌گذرم؛ اسامی فرماندهی ارتش زنجان از همان سال ۱۳۵۷ تاکنون از نظرم می‌گذرد؛ سرهنگ کریم یدرنجی؛ سرهنگ محمدرضا پورموسوی؛ سرهنگ محمد هوشیار؛ سرهنگ مجتهدزاده؛ سرهنگ محمد جعفر زمانفر؛ سرهنگ غلامرضا سروری؛ سرتیپ سپهر کهریزی؛ سرتیپ حبیب‌الله موقر؛ سرهنگ بهزاد پورآزادی؛ سرتیپ کیهان فلاحی؛ سرهنگ علیرضا جبری؛ سرتیپ علی محرابی؛ سرهنگ روح‌الله گرایلو؛ سرتیپ منوچهر مرادی و سرتیپ سید علی موسویان.

بالاخره به اتاق امیر سرتیپ دوم علی مظهری می‌رسم؛ پس از انجام هماهنگی به داخل اتاق می‌روم و گفت‌وگوی خود را با وی آغاز می‌کنم.

امیر درباره شکل‌گیری ارتش پس از انقلاب بفرمایید؟

س از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از آغاز دفاع مقدس؛ در ارتش یک دگرگونی انجام شد و از آنجایی که یک تعدادی از سران ارتش طاغوتی بودند؛ پاکسازی در ارتش انجام شد.

به دلیل همین پاکسازی آمادگی ارتش به زیر ۵۰ درصد رسید و از طرفی نیرو‌های ضد انقلاب نیز عملیات مسلحانه را در کردستان؛ گنبد و جنوب انجام دادند به همین دلیل در همان ۲۲ بهمن نیرو‌های ارتشی وارد کردستان شده و به سرکوب نیرو‌های ضد انقلاب پرداختند.

این وضعیت ادامه داشت و به دلیل جنگ‌های داخلی که وجود داشت؛ ارتش از سال ۱۳۵۷ که فعالیت خود را آغاز کرد تا سال ۱۳۵۹ حدود ۲ هزار شهید تقدیم نظام و انقلاب کرد.

البته در آغاز جنگ یک سری شعار عوام فریبانه در ظاهر انقلابی سر می‌دادند که هدف آن‌ها نیز این بود که ارتش را منحل کنند که البته ارتش جواب اعتماد امام و مردم را داده و با توجه به امکانات در اختیار؛ تمام وسایل مربوط به مقابله با نیرو‌های صدام پرداخت.

در مورد نقش ارتش در جنگ و هشت سال دفاع مقدس بفرمایید؟

هرچند که از سال ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ نیز پیش‌بینی جنگ شده بود؛ اما ارتش عراق در آن سال‎ها حمله نکرده و دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغازگر جنگ نظامی علیه ایران شد.

به محض آغاز جنگ تحمیلی نیز ارتش عراق با ۱۲ لشگر مجهز به ایران حمله کرد؛ که در مقابل آن ایران با دو لشگر یکی لشگر ۸۱ در غرب کشور و لشگر ۹۲ زرهی در جنوب کشور با این نیرو‌ها مقابله کرد؛ هرچند که مردم نیز دوشادوش ارتش جنگ می‌کردند.

در طول سال نخست جنگ ارتش و نیرو‌های مسلح با یک سری مشکلات مواجه بودند که به علت کاهش خدمت سربازی از دو سال به یک سال تعداد زیادی از سربازان از دست رفتند و خدمت اختیاری پایوران نظامی نیز آغاز شد و گفتند که هرکسی هرجا می‌خواهد می‌تواند خدمت کند و همین امر موجب تخصص‌زدایی شد که دولت موقت آن را مصوب کرد.

به همین خاطر سال سختی را گذراندیم؛ برای مثال کسی که زرهی بود؛ با توجه به دستورالعمل مذکور در جایی خدمت کرد که اصلا زرهی نبود.

در مورد اتحاد بین ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس بفرمایید؟

ببینید؛ همین اتحادی که داشتیم باعث شد در جنگ پیروز شویم؛ وگرنه در آغاز جنگ؛ صدام پیش‌بینی کرده بود در هفته نخست به تهران می‌رسد و آن را تصرف می‌کند؛ اما همین اتحاد و جانفشانی‌ها موجب شد که پیش‌بینی‌های دشمن غلط از آب دربیاید.

البته یکی از مشکلاتی که در این حین وجود داشت؛ اختلاف‌افکنی بنی‌صدر بین سپاه و ارتش بود که خوشبختانه در سال دوم با هماهنگی انجام شده بین نیرو‌های مسلح با وحدت و همدلی هشت سال دفاع مقدس را اداره کردند و در مقابل این کارشکنی‌ها ایستادند.

در واقع نیرو‌های ارتشی در هشت سال دفاع مقدس با همراهی مردم و سپاه و رهبری امام راحل نقش بسزایی در جنگ با دشمن داشتند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس ۴۸ هزار شهید گلگون کفن؛ ۱۰ هزار جانباز و ۲۴ هزار آزاده تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد و ارتش زنجان نیز به فراخور نیرو‌ها و امکاناتی که داشت در دوراندفاع مقدس ۷۰۰ شهید؛ ۲۴۰ آزاده و ۶۴۴ جانباز تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.

بهتر بگویم در دفاع مقدس برای حفظ کشور و مقابله با دشمن تک تک یگان‌های ارتش از جمله همین تیپ زرهی ارتش در مناطق مرزی حضور داشتند و امروز نیز در مرز‌ها حضور دارند.

ارتش ایران امروز چه جایگاهی دارد؟

ببینید ارتش از قبل از انقلاب هم مقتدر بود؛ اما فرق آن با پس از انقلاب این است که در آن زمان وابسته به غرب بود و امروز مستقل و خودکفا شده است.

ارتش امروز با توجه به امکاناتی که دارد و با توجه به استفاده از خلاقیت همه مهمات خود را در داخل تولید کرده است و مقتدرانه فعالیت می‌کند؛ ارتش قبل از انقلاب تا حدی به خارج وابسته بود که زمانی که مستشاران ارتش در زمان پیروزی انقلاب اسلامی از کشور متواری شدند؛ گفتند که یک هفته بیشتر سرپا نخواهد بود و امروز پس از گذشت ۴۰ سال ارتش فعالیت مقتدرانه دارد و خودکفا شده است و هر سال همزمان با هفته دفاع مقدس از تعدادی تجهیزات ارتش رونمایی می‌شود.

چرا ارتش در نوک پیکان حملات دشمن است؟

ببینید؛ ارتش از همان زمان پیروزی انقلاب اسلامی؛ تابع فرامین امام راحل و امروز هم تابع فرامین فرمانده کل قوا مقام معظم رهبری است و خوشبختانه مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

نیروی زمینی قهرمان که در حقیقت در تمامی حوادث در نوک پیکان حملات ناجوانمردانه دشمنان بوده است؛ به حق چهره راستین و شکست ناپذیر و استوار خویش در دفاع از مرز‌های گسترده کشورمان را نشان داد؛ امروز پنج شبکه به صورت مستقیم و واضح بر علیه ارتش جمهوری اسلامی فعالیت دارند که آن را تخریب کنند؛ اما خوشبختانه فرماندهان ارتش با درایتی که دارند این نقشه‌ها را نقش برآب کرده و دوشادوش هم فعالیت دارند.

در واقع اقتدار ارتش موجب عصبانیت دشمنان شده است و البته خود آن‌ها هم به قدرت ارتش واقفند؛ شما مطمئن باشید دشمن اگر در اقتدار نیرو‌های مسلح کشور تردید داشت؛ با این تهدیداتی که می‌کند؛ قطعا به ایران حمله می‌کرد.

چرا ارتش چرا ندارد؟

امیر مظهری: (با لبخند) ببینید؛ نظم امری است که حتی در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است یا حتی خود پیامبر اکرم (ص) نیز در صدر اسلام برای اقامه نماز مردم را به نظم دعوت کرده و در صفوف مرتب نماز می‌خواندند.

ارتش هم بر پایه نظم بنا نهاده شده است؛ اصلا واژه ارتش نظم را تجلی می‌کند؛ به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران که با نظم خود شناخته می‌شود.

اما در ارتش جمهوری اسلامی و البته تیپ ۲۱۶ زنجان نیز در ابتدای ورود کادر و سربازان سه ماه آموزش نظم به آن‌ها می‌دهیم؛ چون همه مسائل ارتش اصولی است و وقتی اصولی و دقیق و برنامه‌ریزی شده باشد؛ وقتی که ابلاغ شد؛ دیگر «چرا ندارد».

در ارتش نظم و انضباط بسیار مهم است؛ هرچند که ما دستورات را طوری ابلاغ می‌کنیم که حتی سرباز دارای پایین‌ترین درجه نیز متوجه شود.

نظم و انضباط در ارتش بسیار مهم است؛ مثلا طبق نظم ارتش سربازان باید ۵ و ۴۰ دقیقه بیدار شوند؛ برای نظافت شخصی؛ آموزش عمومی و ... همه این‌ها زمان مشخصی تعیین شده است و سربازان باید طبق آن عمل کنند چراکه این‌ها همه درس زندگی؛ نظم و انضباط است؛ پس بر اساس این آئین‌نامه‌ها و مسائل است که «ارتش چرا ندارد».

و، اما خبر خوش شما برای مردم درباره پادگان؟

امیر مظهری: بازگشایی معبر پادگان دغدغه ساکنان شهرک نصر و اسلام‌آباد است؛ از همین رو به اهالی این مژده را می‌دهم که در آینده نزدیک این اتفاق رخ خواهد داد.

البته پیش از این با تعاملی که با آقای انصاری استاندار سابق داشتیم و در حال حاضر نیز با تعاملی که با آقای درویش امیری استاندار فعلی؛ معاونت عمرانی استاندار؛ شهرداری و شورای شهر داریم؛ ضلع غربی بازگشایی شد و الان نیز ارتش آمادگی دارد که ضلع غرب به شرق و ضلع شرق نیز بازگشایی شود.

در همین راستا شورای شهر و شهرداری نیز اطلاع‌رسانی کرده که ارتش آمادگی امضای تفاهم‌نامه را دارد؛ البته در کنار این موضوع به شهرداری و شورای شهر ابلاغ کرده‌ایم که می‌توانند؛ بیایند از داخل اقدامات خود را آغاز کنند و زیرسازی‌ها و زیرساخت‌ها را انجام دهند که البته پس از انعقاد تفاهم‌نامه که به تصویب سلسله مراتب ارتش و ستاد کل نیرو‌های مسلح رسید؛ بازگشایی بازهم انجام خواهد شد، اما این بار از ضلع شرقی «پادگان ارتش».

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار