رییس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی:

سیاست خارجی یک قدم به جلو برداشته است/مسئله ایران در حال حاضر، داشتن همه فناوری های دنیا است

روحانی با بیان این که سیاست خارجی ایران یک گام به جلو برداشته است، گفت: تمام مسئله هسته ای بحث غنی سازی نیست و مسئله این است که ایران از تمام فناوری های دنیا برخوردار باشد.
کد خبر: ۳۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷ - 14October 2014

سیاست خارجی یک قدم به جلو برداشته است/مسئله ایران در حال حاضر، داشتن همه فناوری های دنیا است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع  پرس حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفت و گوی ویژه تلویزیونی، با تبریک عید سعید غدیر به ملت ایران و مسلمانان جهان در پاسخ به سؤال مجری برنامه در مورد تفاوت زیاد نرخ رشد اقتصادی از خردادماه سال گذشته با خرداد سال جاری اظهار داشت: ما از آغاز دولت با رکود و تورم مواجه بودیم که حل آن به سادگی امکانپذیر نبود.

رییس جمهور با بیان این که همه کارهایی که دولت انجام داده است با مشورت صاحبنظران و متخصصان بوده است، گفت: اگر یاری آنان، کمک همه و هدایتهای مقام معظم رهبری نبود، امروز به این نقطه نمیرسیدیم.

روحانی به آثار خروج از رکود از زمستان سال قبل اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اولین بخشی که از رکود خارج شد، نفت بود که شاید ابتدای شروع رکود نیز از همین بخش صورت گرفته باشد.

وی با اشاره به نرخ رشد منفی 6.8 درصد در سال 91 و منفی 2.9 درصد در سال 92 اظهار کرد: ما در مجموع 8 یا 9 فصل پشتسر هم را با رکود مواجه بودیم البته کشور ما غیر از دو سال اول انقلاب هیچ زمانی با این میزان از رکود مواجه نبوده است.

در بخش سرمایه ای 32 درصد رشد داشته ایم

رییس جمهور با تشریح این که زمانی که رکود سخت می شود، خروج از آن نیز مشکل می شود، افزود: تولید ما در بخش نفت در زمستان گذشته، رشد را نشان میدهد، همچنین واردات ما به میزان 22.2 درصد رشد داشت و در بخش مواد اولیه نیز 16.4 درصد و در بخش سرمایهای، کارخانجات و ماشینآلات 32 درصد رشد داشتهایم.

روحانی  گفت که در سه ماهه اول سال 93 تحرک خوبی در بخشهای اقتصادی دیدیم، به عنوان مثال در بخش گردشگری رشد فوقالعاده داشتیم و 2 برابر فصل اول سال گذشته در این بخش رشد داشته ایم.همچنین در تولید خودرو در سه ماهه اول سال نسبت به سه ماهه سال گذشته 80 درصد رشد داشتهایم.

وی با بیان این که در بخش های پتروشیمی و فولاد خام نیز رشد صورت گرفته، اظهار داشت: نفت هم نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشدی در حدود 6.1 درصد داشته است. همچنین در بخشهای خدماتی نیز رشد شاهد بودهایم و در بخش کشاورزی به میزان 3.3 درصد رشد داشتهایم.

رئیسجمهور به علت آغاز حرکت اقتصادی در کشور پرداخت و تصریح کرد: خاطرنشان کرد: به دلیل اعتماد و امید مردم به دولت بوده است و و دولت به کارشناسان، صاحبنظران، دانشگاهیان و کل مردمی که حامی او بودند، اعتماد کرد که این امر ریشه در سرمایه اجتماعی دارد و دولت و ملت به یکدیگر نزدیکتر شدند.

روحانی در ادامه سخنان با بیان این که در زمینه سیاست خارجی مردم متوجه شدند که دولت با منطق، کارشناس و تبحر لازم حرکت می کند، گفت: وی ادامه داد: اینکه ایران با 6 قدرت بزرگ در پای میز مذاکره بنشیند و بتواند به تفاهم برسد ولو این تفاهم 6 ماهه باشد، قدم مثبتی است که من پس از امضای توافقنامه ژنو به کارآفرینان گفتم که قدم اول برداشته شده و قدم بعدی باید از سوی شما برداشته شود.

سیاست خارجی یک قدم به جلو گام برداشته است

وی به وعده های انتخاباتی خود که بر تعامل سازنده با جهان پایبند است، اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بحث هستهای یک مسئله جز در جهان است، اگر اکنون به یک اجلاس بینالمللی میرویم کشوری نیست که داوطلب صحبت با ایران نباشد و شاید نخواهیم با یک کشور صحبت کنیم اما در گذشته زبان آنها، نصیحت بود و اکنون درباره مسائل مختلف منطقه میپرسند، بنابراین سیاست خارجی یک گام به جلو برداشته است و در قدم اول موفق شدهایم.

رئیسجمهور گفت که توافق نهایی را در پیش داریم و این موضوعی است که 12 سال مورد بحث بوده است و از سال 81 شروع شد بنابراین این امری نیست که یک روز یا یک ماهه حل شود.

روحانی با بیان اینکه در کلیات مسئله با 1+5 به اتفاقنظر رسیدهایم، اظهار داشت: مسائل جزیی نیز در این زمینه وجود دارد که من نمیگویم از اهمیت برخوردار نیست اما امروز 1+5 قبول کرده موضوع هستهای ایران را به رسمیت بشناسد و مباحثی که چند سال  مبنی بر غنی سازی ایران دیگر مطرح و مورد بحث نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کس به دنبال این نیست که ایران غنی سازی نداشته باشد، اظهار داشت:این  بحث فراموش شدهای است و حتی اکنون مسائلی مطرح میشود که ایران در سایر تکنولوژیهای مدرن هستهای نیز سهیم باشد و این امر در گفتوگو با کشورهای 1+5 مطرح شده است.

در حال حاضر، داشتن ایران از همه فناوری های دنیا مطرح است

رییس جمهور با تاکید بر این که تمام مسئله هسته ای بحث غنی سازی نیست، افزود: این امر را در سفر اخیری که به نیویورک داشتیم با فرانسه مطرح کردیم که بعد از توافق، ایران از فناوریهای مدرن هستهای نیز برخوردار باشد و  مسئله این است که ایران همه فناوریهای دنیا را داشته باشد.

روحانی  ضمن ابراز روند روبه رشد در مسایل اقتصادی گفت: خوشبختانه مسائل اقتصادی در کشور ما پیش از آنکه تحریمها به طور کامل برداشته شود و به توافق نهایی برسیم روند روبهرشدی داشته و از رکود خارج شده ایم.

وی  گفت که مردم باید بدانند تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم، این امر به تدریج مثبت شده است و این حرکت ادامه خواهد داشت.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود وی با بیان اینکه ما به عنوان نماینده ایران در مذاکرات حضور پیدا کردیم و اگر حمایت رهبری و تفاهم بین قوای سهگانه وجود نداشت مشکل داشتیم، خاطرنشان کرد: موضوع هستهای موضوعی بازگشتناپذیر است و اکنون به شرایطی خوبی رسیدهایم و من فکر میکنم در 40 روز باقیمانده مسائل مطرح قابل حل و فصل نهایی است.

روحانی به مذاکرات هستهای ایران و کشورهای 1+5 پرداخت و یادآور شد: من به ملت بزرگ ایران میگویم دنیا قبول کرده است که ایران باید فناوری هستهای داشته باشد، هم پذیرفته که این مسئله از طریق مذاکرات حل شود و هم قبول کردهاند که این مذاکره باید از طریق برد برد حل شود.

وی  افزود: ما در شانگهای و نیویورک با تمام کشورهای 1+5 بجز یکی ملاقات کردیم که ملاقات با این 4 کشور در سطح سران بود و تمام آنها به این مسئله اذعان کردند که دیگر ما خسته شدهایم و باید تمام کنیم.

رئیسجمهور با بیان این که همه این ها نشان می دهد که شرایط عوض شده است و ملت ما شرایط را عوض کردهاند، گفت: ما امیدواریم مسئله در مسیر حل خودش و به نفع تمام طرفین قرار بگیرد همه توان خود را در این راه بکار گرفتهایم و بکار خواهیم گرفت.

روحانی به مسئله خروج از رکود پرداخت و یادآور شد: ما علائم زیادی در خصوص خروج از رکود داریم نه تنها محاسبات مراکز رسمی ما بلکه در 6 ماه اول امسال رشد صادرات و واردات را ملاحظه کنید، این رشد، رشد قابل ملاحظهای است.

وی با بیان این که  در 6 ماه اول امسال 26 میلیارد دلار واردات  و 23 میلیارد دلار صادرات داشته ایم که چیزی نزدیک به 50 میلیارد دلار میشود، یادآور شد: با این روند تا پایان سال ما یک واردات 100 میلیارد دلاری غیر از نفت خواهیم داشت.

رییس جمهور با اشاره به وضعیت سابق ادامه داد: بانک مرکزی به مرکز فروش سکه تبدیل شده بود و حجم نقدینگی ما تبدیل به یک سیر مخرب شده بود، در 13 ، 14 ماهه دولت یازدهم نقدینگی در یک مسیر صحیح حرکت میکند،بخشی به سمت بورس و بخشی به سمت بانکها حرکت کرد.

روحانی ادامه داد: بانکهای ما در خصوص تسهیلاتی که باید به بخش تولید بدهند، دستشان کمی بازتر است. تسهیلاتی که در 5 ماه اول امسال به بانکهای ما پرداخت شده است، 40.5 درصد اضافه شده است. این افزایش در حجم تسهیلات به سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه دولت به بهانه مهار تورم به رکود دامن زده است، گفت: من فکر میکنم این نقدها باید به دولت ادامه پیدا کند. دانشمندان، صاحبنظران و دانشگاهیان ما برای خود من با لحن تند نامه مینویسند و من از آن استقبال میکنم چرا که به وظیفه خود عمل میکنم خیلیها به من نوشته بودند که مسیر کارشناسان شما اشتباه است، شما اول به دنبال کنترل تورم رفتید و این به معنای این است که رکود هیچ موقع حل نخواهد شد و شما باید اول به سراغ حل مشکل رکود میرفتید.

رییس جمهور با اشاره به جلسات خود با کارشناسان اقتصادی قبل و پس از انتخابات اظهار داشت: ما تقریبا در این جلسات به این نتیجه رسیدیم که بدون کنترل تورم نمیتوانیم رکود را حل کنیم و همین تورم بود که مردم را به صورت روزانه نگران میکرد و آنها به سمت سکه و ارز میرفتند و علت شتاب، تورم بود.

روحانی با بیان این که تورم رشد شتابندهای داشت، گفت:  ما این اسب سرکش را مهار کردیم البته به معنای این نیست که ما تورم نداریم، شما اگر آمار سال قبل را ببینید، رشد تورم گاه 3 تا 5 درصد بود، در این دولت ما رشد تورم حداکثر یک درصد بود و گاهی از ماهها زیر یک و بالای یک بوده است، اما به طور متوسط یک درصد بوده است.

تورم مهار شده و جلوی رشد آن گرفته شده است

وی با اشاره به ادامه تورم با روند قبلی و مهار آن از سوی دولت یازدهم گفت: این به معنای این است که ما قدرت خرید یک فردی که یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارد، 20 درصد بالاتر بردهایم و ما 300 هزار تومان به آن قدرت خرید دادهایم. تورم مهار شده و جلوی رشد آن گرفته شده است. ما در تیرماه سال گذشته تورم نقطه به نقطه ما 44 درصد بوده است اما در شهریور ماه تورم 14.4 دهم درصد است و این به معنای کاهش 30 درصدی تورم است، فکر میکنم در تاریخ اقتصاد بیسابقه باشد که دولتی بتواند تورم را اینچنین کاهش دهد.

رییس جمهور به تشریح  تورم پرداخت و یادآور شد: تورم هماکنون 20 درصد است و ما نزدیک به 20 درصد در تورم، کاهش داشتیم، هماکنون اجناس گرانتر میشود اما با یک شیب بسیار ملایم، اگر آمارها را نگاه کنید و با شهریور سال 92 با شهریور سال 91 مقایسه کنید میبینید تورم گاه به 77 درصد میرسد اما در شهریور امسال نسبت به شهریور سال پیش 40 درصد نداریم، 30 درصد نداریم، تورم 11 تا 6 درصد است، پس ما تورم را کاهش دادیم و مهار کردیم و همزمان توانستیم از رکود خارج شویم بنابراین حرف آن دوستانی که میگفتند که دولت تورم را به نفع رکود کاهش داد، امروز فکر میکنم که قبول دارند حرف درستی نباشد.

روحانی با تبریک پیروزی کاهش تورم و خروج از رکود افزود: در نیویورک با سرمایهداران آمریکایی و نیز با کارآفرینان و سرمایهداران ایرانی جلسهای داشتیم و الان چند صد شرکت بزرگ منتظر هستند که ما در مذاکرات هستهای به توافق برسیم تا به ایران سرازیر شوند.

وی  گفت که امسال هدفمان این است که تا پایان سال نرخ تورم به زیر 20 درصد برسد و هدف دیگرمان تحقق رشد مثبت 0.3 درصدی تا پایان سال است.

رییس جمهور به این نکته اشاره کرد که مرم می دانند که ما اهل شعار، اغراق و مبالغه نیستیم و تا به حال هر شعاری دادهایم سعی کردهایم به آن عمل کنیم.

روحانی  در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه در مورد عدد بیکاری، اشتغال را مسئله مهم کشور برشمرد و گفت: رشد و رونقی که ما به دنبال آن هستیم اشتغال را در پی خواهد داشت البته معنیاش این نیست که به محض اینکه از رکود خارج شدیم به عدد بزرگی در حوزه اشتغال برسیم زیرا به عنوان مثال وقتی امروز کارخانهای با 70 درصد ظرفیت کار میکند کسی را اخراج نکرده است و فردا که ظرفیت خود را به 100 درصد خواهد رساند نیز لزوماً کسی را استخدام نکرده پس اشتغال با یک فاصلهای پس از رفع رکود تحقق مییابد.

وی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: مثلاً  در هتلداری نیاز به نیرو داریم اما به اندازه کافی نیرو در اختیار نداریم یا در گردشگری نیاز ما به کسانی که ابنیه تاریخی را معرفی کنند بیش از این است.

بیکاری کاهش یافته است

رییس جمهور منبع آمار اشتغال را وزارت کار  معرفی کرد و افزود: برای اولینبار متقاضیان بیمه بیکاری در کشور کاهش یافت، بنابراین بیکاری کاهش یافته و یا درخواست برای بیمههای جدید برای کارفرماها افزایش یافته است.

روحانی  با اشاره به اینکه نرخ بیکاری ما تکرقمی شده است و نسبت به نگه داشتن این میزان ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: در زمینه تورم هدف نهایی در سال 95 تکرقمی شدن است و در پایان سال 94 نیز به دنبال رشد بالای 6 درصد هستیم.

وی  با ابراز امیدواری نسبت به توفیق دولت در اجرای برنامههایش بیان کرد: آمار دولت درست است زیرا ما به مردم وعده دادهایم که هرچه واقعیت است به آنان بگوییم و هرجا اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم و به این عذرخواهی خود افتخار میکنیم. زیرا قیم این کشور مردم هستند و مسئولان خود را خدمتگذار مردم میدانند.

رییس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره جدیترین اقدام و قدم دولت برای خروج از رکود و اینکه برخی میگویند با فروش چند هزار بشکه نفت از رکود خارج نمیشویم یا اینکه لایحه خارج از رکود با اقتصاد مقاومتی در تضاد است، گفت: ما برای خروج از رکود بستهای آماده کردهایم و در جلسهای که با کارآفرینان گذاشتیم من در مورد آن توضیح دادم، این بسته 140 بند داشت که بخشی از آن نیاز به قانون دارد لذا در قالب لایحهای به مجلس تقدیم شد.

روحانی ادامه داد: بسته توضیح دیگری هم میخواست که ما اعلام کردیم نه تنها در تعارض با اقتصاد مقاومتی نیست بلکه در همان راستا است و در شرایطی که دسترسی به منابع خارجی نداریم و بانکهای ما تحریم است این قدم اول است.

وی بعضی بندهای بسته خروج از رکود را برای تقویت بانکها با اهمیت خواند و تصریح کرد: این بندها برای خوشحسابی دولت هم مهم است زیرا دولت در گذشته خیلی خوش حساب نبوده است.

رییس جمهور از رونق اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین کارهای دولت یاد کرد و با اشاره به اینکه بسته خروج از رکود میتواند ما را در مسیر رونق قرار دهد، اظهار کرد: اشتغال در سایه رونق به وجود میآید و ما به یک رونق مستمر و پایدار نیاز داریم.

روحانی از حرکت خوب دولت در زمینه نفت و گاز سخن گفت و بیان داشت: در مورد گاز امسال تا به حال 45 میلیون متر مکعب به تولید آن در روز اضافه شده و تا پایان سال 140 میلیون متر مکعب به این میزان اضافه خواهیم کرد.

وی گفت: خوشحالم که بگویم مقدار مصرف نفت گاز  و نفت کوره ما کاهش یافته و امیدوارم تا پایان سال همه نیروگاههای ما از گاز استفاده کنند.

رییس جمهور با اشاره به معضل کشور در زمینه آب تصریح کرد: در طول دولتهای گذشته مجموعه زمینهای کشاورزی یک میلیون و 330 هزار هکتار است که به آبیاری مدرن مجهز شدند اما با اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم، موجب شده است تا در سال 93، 284 هزار هکتار را زیر طرح آبیاری مدرن قرار میدهیم که قبلا اعلام کردیم در استانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان برنامهریزیهای مفصلی را در این زمینه داریم تا هم بتوانیم محصول کشاورزی بهتری داشته باشیم و هم معضل آب را حل کنیم چراکه در این زمینه محیط زیست مشکل داریم.

روحانی ادامه داد: در شهرهای بزرگ در زمینه آلودگی در بنزین و گازوئیل با تغییر روبرو بودیم وکاهش پیدا کرده البته آلودگی در این زمینه تنها مربوط به بنزین و گازوئیل نیست اما قدمهای مهمی در این زمینه برداشته شده است.

 

وی با بیان اینکه در زمنیه ریلی قدمهای بزرگی برداشتهایم و راه آهن  به زودی به ترکمنستان و قزاقستان وصل میشود خاطرنشان کرد: در بخشهای مختلفی در بحث خودرو حرکتهای خوبی برداشته شده است که حرکت به سمت جلو بوده و ممکن است بخشهایی با رکود همراه باشد، برای مثال در زمینه مسکن بخشی کند حرکت کردیم اما در بیشتر بخشها حرکت رو به جلو بوده است.

رییس جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا به سمت اقتصادی حرکت کنیم، تصریح کرد: همه باید در این زمینه تلاش کنند تا بتوانیم مراحل بعدی را به پیش ببریم.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی از سوی دولت برای سهولت در زمینه مجوزهای کسب و کار صورت گرفته است و آیا روند طولانی که در صدور این مجوزها از سازمانها زمان میبرد اصلاح شده است یا نه، گفت: همانطور که میگویید بندهایی در زمینه تولید در محیط کسب و کار وجود داشته است که در این زمینه قدمهایی را رو به جلو برداشتهایم و در سفرهای خارجی که انجام دادیم از بخش خصوصی نیز دعوت کردیم تا دولت را همراهی کنند که در قزاقستان و آستاراخان بخش خصوصی حضور داشتند و حرکت خوبی در این زمینه آغاز شده که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: دولت در روزهای ابتدای کار خود 33 بند را در بخش تولید و اشتغال در دستور کار خود قرار داد که توانستیم گردش کار را از 26 روز به 3 روز برسانیم و این امری است که گامی در جهت دولت الکترونیک برداشته شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در برخی از کشورها صدور مجوزهای اقتصادی 24 یا 48 ساعت بیشتر زمان نمیبرد، خاطرنشان کرد: دولت مبحث دولت الکترونیک را دنبال را میکند معاونت راهبردی و معاون اول رئیس جمهور در این زمینه تلاش میکنند تا اجرا شود تا سریعتر بتوانیم اقتصاد را به نقطه مطلوب که همان رونق اقتصادی است برسانیم.

روحانی  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی در زمینه فاز دوم یارانهها برداشته شده است، تصریح کرد: اولین مشکل بزرگی که در این امر داشتیم این بود که هدفمندی به این امر مربوط شده بود که حاملهای انرژی را گرانتر بفروشیم و آن پول را به افراد بدهیم که اولین مشکلی که ما در دولت متوجه شدیم آن بود که ماهانه 2 هزار میلیارد کسری در زمینه یارانه داشتیم درحالی که هدفمندی برای کارهای دیگری نیز در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: اقدامی که در این زمینه انجام دادیم که بسیاری از نمایندگان، کارشناسان با آن مخالف بودند و حتی اعلام کردند که با این اقدام کنترل تورم را نیز از دست خواهیم داد و نمیتوانیم به وعده خود که همانا رساندن تورم به 25 درصد بود که راه دیگری نداریم و در این زمینه توانستیم همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی تورم را نیز کاهش دهیم.

در زمینه سلامت قدمهای بزرگی برداشته شده است

رئیسجمهور با بیان اینکه در زمینه سلامت قدمهای بزرگی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: یکی از وعده هایی که دولت و من به مردم در این زمینه دادم، در زمینه سلامت بود که خوشبختانه همه آنها عملیاتی و اجرایی شده است و اکنون 6 میلیون و 200 هزار نفر زیر پوشش درمانی قرار گرفتند و درصدی دیگر نیز متقاضی هستند که این امر درباره آنها نیز انجام خواهد شد.

روحانی همچنین گفت:  در بخش سلامت امسال چهار هزار و هشتصد میلیارد تومان به بخش سلامت میدهیم که آثار آن را مشاهده میکنید؛ امروز افرادی که بستری میشوند و حتی عمل جراحی دارند مقداری که مردم از جیب میدهند زیر 10 درصد است و بیمه بالای 90درصد را میپردازند البته اخیرا اعلام شده که این ده درصد به 6 درصد رسیده و در روستاها زیر این است؛ در زمینه داروها اغلب تحت پوشش بیمه قرار گرفته و تقریبا دارو در این یک سال گران نشده البته برخی ممکن است دو تا سه درصد گران شده باشند اما داروهای خارجی و تجهیزات پزشکی از پارسال کاهش یافته و باز هم امیدواریم شاهد کاهش باشیم.

و ی با اشاره به معضل کشور در زمینه آب تصریح کرد: اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم، موجب شده است تا در سال 93، 284 هزار هکتار را زیر طرح آبیاری مدرن قرار میدهیم که قبلا اعلام کردیم در استانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان برنامهریزیهای مفصلی را در این زمینه داریم تا هم بتوانیم محصول کشاورزی بهتری داشته باشیم و هم معضل آب را حل کنیم چرا که در این زمینه محیط زیست مشکل داریم.

روحانی  ادامه داد: در شهرهای بزرگ در زمینه آلودگی در بنزین و گازوئیل با تغییر روبرو بودیم و آلودگی در این زمینه تنها مربوط به بنزین و گازوئیل نیست اما قدمهای مهمی در این زمینه برداشته شده است.

وی با بیان اینکه بزودی در زمینه ریلی به ترکمنستان و راهآهن وصل خواهیم شد، خاطرنشان کرد: در بخشهای مختلفی در بحث خودرو حرکتهای خوبی برداشته شده است که حرکت به سمت جلو بوده و ممکن است بخشهایی با رکود همراه باشد، برای مثال در زمینه مسکن بخشی کند حرکت کردیم اما در بیشتر بخشها حرکت رو به جلو بوده است.

رییس جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا به سمت اقتصادی حرکت کنیم، تصریح کرد: همه باید در این زمینه تلاش کنند تا بتوانیم مراحل بعدی را به پیش ببریم.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی از سوی دولت برای سهولت در زمینه مجوزهای کسب و کار صورت گرفته است و آیا روند طولانی که در صدور این مجوزها از سازمانها زمان میبرد اصلاح شده است یا نه، گفت:همانطور که میگویید بندهایی در زمینه تولید در محیط کسب و کار وجود داشته است که در این زمینه قدمهایی را رو به جلو برداشتهایم و در سفرهای خارجی که انجام دادیم از بخش خصوصی نیز دعوت کردیم تا دولت را همراهی کنند که در قزاقستان و آستاراخان بخش خصوصی حضور داشتند و حرکت خوبی در این زمینه آغاز شده که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی  ادامه داد: دولت در روزهای ابتدای کار خود 33 بند را در بخش تولید و اشتغال در دستور کار خود قرار داد که توانستیم گردش کار را از 26 روز به 3 روز برسانیم و این امری است که گامی در جهت دولت الکترونیک برداشته شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در برخی از کشورها صدور مجوزهای اقتصادی 24 یا 48 ساعت بیشتر زمان نمیبرد، خاطرنشان کرد:دولت مبحث دولت الکترونیک را دنبال را میکند معاونت راهبردی و معاون اول رئیس جمهور در این زمینه تلاش میکنند تا اجرا شود تا سریعتر بتوانیم اقتصاد را به نقطه مطلوب که همان رونق اقتصادی است برسانیم.

روحانی در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی در زمینه فاز دوم یارانهها برداشته شده است، تصریح کرد: اولین مشکل بزرگی که در این امر داشتیم این بود که هدفمندی به این امر مربوط شده بود که حاملهای انرژی را گرانتر بفروشیم و آن پول را به افراد بدهیم که اولین مشکلی که ما در دولت متوجه شدیم آن بود که ماهانه 2 هزار میلیارد کسری در زمینه یارانه داشتیم درحالی که هدفمندی برای کارهای دیگری نیز در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: اقدامی که در این زمینه انجام دادیم که بسیاری از نمایندگان، کارشناسان با آن مخالف بودند و حتی اعلام کردند که با این اقدام کنترل تورم را نیز از دست خواهیم داد و نمیتوانیم به وعده خود که همانا رساندن تورم به 25 درصد بود که راه دیگری نداریم و در این زمینه توانستیم همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی تورم را نیز کاهش دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه سلامت قدمهای بزرگی برداشته شده است، خاطرنشان کرد:یکی از وعده هایی که دولت و من به مردم در این زمینه دادم، در زمینه سلامت بود که خوشبختانه همه آنها عملیاتی و اجرایی شده است و اکنون 6 میلیون و 200 هزار نفر زیر پوشش درمانی قرار گرفتند و درصدی دیگر نیز متقاضی هستند که این امر درباره آنها نیز انجام خواهد شد.

روحانی  با بیان اینکه دولت به اقشار آسیبپذیر جامعه یارانه کالایی پرداخت میکند، خاطرنشان کرد: مبحث دیگری که در این زمینه انجام دادیم امنیت غذایی برای قشر آسیبپذیر جامعه بود که توانستیم یارانه کالایی به آنها پرداخت کنیم که این امر 4 دوره پرداخت میشود و یک بار آن پرداخت شده است.

وی  با بیان اینکه در بخش سلامت قدمهای بزرگی برداشته شده است، تصریح کرد: امیدواریم شاهد کاهش مشکلات در این زمینه باشیم و اکنون در بسیاری از روستاها که پزشک نداشتیم تلاش کردیم تا خدماتی را به نقاط مختلف کشور برسانیم که این امر با گذشته متفاوت است.

رییس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا عزم دولت برای ادامه طرحهای تحولی در نظام بهداشت همچنان ادامه دارد یا خیر، گفت: ما دو طرح دیگر در حوزه سلامت داریم یکی بحث خدمات پزشکی و بهداشتی به حاشیهنشینها است و با توجه به مشکلات بالای اینها شروع به ساماندهی آنها کردهایم.

روحانی  افزود: البته ما خدمت را میخریم یعنی خدمت پزشکانی را که به این مناطق میروند میخریم. رقم بسیار تکاندهنده است مردمی که در حاشیه شهرها از جمله تهران زندگی میکنند به 9 میلیون نفر میرسد چیزی نزدیک به 10 میلیون نفر است این قدم دوم ما است و ما به تدریج در همه شهرها از جمله در قدم اول در شهر تبریز اجرا کردهایم.

وی  گفت: ما تلاش میکنیم در بخش سلامت قدم به قدم حرکت کنیم من در نیویورک با رؤسای کشورها صحبت میکردیم برخیها به ما تبریک میگفتند و به ما اعلام میکردند که کار بزرگی در بخش سلامت انجام دادید و باور نکردنی بود که در شرایط تحریم در زمینه سلامت قدمی بردارد و این در حالی است که برخی از کشورهای صنعتی نتوانستهاند چنین کاری را انجام دهند.

رییس جمهور افزود: در مورد یارانه ما مبالغی را به بخش تولید اختصاص دادهایم و در زمینه تولید امسال 5 هزار و 700 میلیارد تومان به بخش تولید پرداختهایم 50 درصد آن را در 6 ماه اول پرداخت کردیم و 50 درصد آن را در 6 ماه دوم پرداخت خواهیم کرد.

در 6 ماهه اول سال بودجه عمرانی را صددرصد پرداخت کردیم

روحانی افزود: در زمینه بودجه ما یک حرکت خوبی کردیم و شما میدانید که امسال در بودجه عمرانی ما در 6 ماهه اول بودجه عمرانی استانی را صددرصد پرداخت و تخصیص دادهایم و در 6 ماه دوم نیز انشاءالله همین کار را خواهیم کرد و در مجموع در بودجه عمرانی 3.3 برابر بودجه عمرانی سال قبل خواهد بود.

وی افزود: در بودجه استانی این رقم به 12 برابر میرسد یکی از راههای رونق همین طرحهای عمرانی است و ما در بخش طرحهای عمرانی 3 برابر سال قبل بودجه اختصاص میدهیم این حرکت میتواند در عمران و آبادانی کمک کند و هم شرایط را برای رونق آماده کند.

رئیسجمهور در پاسخ به سؤالی درباره تعیین و تکلیف پرداخت یارانه به ثروتمندان و حذف آن ادامه داد: ما در این زمینه خیلی فکر کردیم و در جلسات مختلف با صاحبنظران بحث کردیم عدهای از مردمی که یارانه میگیرند روشن است که نیاز ندارند و طبق قانون میشود این یارانه را قطع کرد اما اینجا مشکلی هست عدهای دیگر هستند که نیاز ندارند و شناسایی آنها مشکل است من شک ندارم که اگر به عنوان مثال از بین 100 نفر 50 نفر را به عنوان کسانی که یارانه لازم ندارند شناسایی کنیم ممکن است وضع آن 50 نفر دیگر بهتر از حذف شدگان باشد این مسئله نگرانی عجیبی را در جامعه ایجاد میکند.

روحانی گفت: یک راه داشت که ما بتوانیم همه غیرنیازمندان را شناسایی کنیم که من موافقت نکردم و آن هم سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است که ضررش بیشتر است ممکن است یارانه عدهای حذف کنیم و پول آن به بخش تولید واریز شود اما اعتماد مردم در زندگی خصوصی آنها را سلب میکنیم.

وی گفت: تمام رونق اقتصادی ما باید توسط مردم ایجاد شود دولت تسهیلکننده است و این خطا است که ما فکر کنیم دولت میتواند مسائل اقتصادی را حل و فصل کند.

رئیس جمهور ادامه داد: باید کار را کارآفرینان انجام دهند و باید بیایند به روی صحنه و برای چنین کاری باید به دولت اعتماد کامل کنند این اعتماد آنچنان ارزشمند است که با هیچچیز قابل معاوضه نیست اما آن چیزی که شما بیان کردید قابل فراموشی نیست و ما اگر بتوانیم راهی را پیدا کنیم آن را انجام میدهیم.

روحانی گفت: بهترین راه این بود که خود مردم نگیرند مردم میبینند که ما بخشی از یارانه را برای تولید هزینه میکنیم بخشی از این یارانه را برای امنیت غذایی مصرف میکنیم هرچه این پول در اختیار نیازمندان قرار بگیرد ما میتوانیم آن را در بخشهای لازم هزینه کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تدبیر دولت برای اتمام طرحهای نیمهتمام عمرانی گفت: اساساً در بودجه دنبال اتمام طرحها هستیم طرحی اگر 5 یا 6 درصد اجرا شده است نمیتوانیم آن را باز هم ادامه دهیم تا 2 درصد دیگر تکمیل شود چرا که طرحهای نیمهتمام زیادی در کشور باقی است.

رئیس جمهور گفت: بنای ما طرحهایی است که تا پایان امسال تمام شود ما امسال 246 طرح مهم را که میتوانستیم امسال تمام کنیم مدنظر قرار دادیم و بودجه صرف آنها میشود همچنین موارد استانی که وعده دادیم هم اجرا خواهیم کرد قرار ما این است که در سفرهای استانی چیزی را به مردم قول دهیم که قبلاً در تهران درباره آن بحث کردهایم و در مورد آن به نتیجه رسیده است و میدانیم عملیاتی است وگرنه به مردم قول نمیدهیم چرا که در این صورت نمیتوانیم آن را اجرا کنیم.

روحانی افزود: انشاءالله امسال طرحهای عمرانی ما و بسیاری از طرحهای نیمهکاره که یک تا دو سال مانده است تکمیل خواهد شد و انشاءالله قدم مهمی برای دولت خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه مهمترین موضوعاتی که شخص رئیس جمهور آن را به عنوان طرحهای اولویتدار پیگیری میکند، چیست، گفت: یکی از طرحهایی که من شخصاً هر هفته و یا هفتهای 2 بار دنبال میکنم یک بحث محیط زیست است که بسیار مهم است.

رئیس جمهور محیط زیست را موضوعی بسیار مهم خواند که سلامت مردم را به خطر میاندازد و گفت: نمیخواهم بگویم با تحول در سوخت همه این معضل حل میشود مثلا ریزگردها به این راحتی حل نمی شود و یا دریاچههایی که خشک شده است را نمیتوانیم برگردانیم.

روحانی  خاطرنشان کرد: برای من مهم است که زایندهرود را پر آب ببینیم و دریاچه ارومیه بسیار اهمیت دارد، نه تنها برای استان آذربایجان غربی، بلکه برای کل کشور، زیرا اگر خشک شود، یک توفان میتواند 7 الی 8 استان ما را در بر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه کارگروه ویژه دریاچه ارومیه به دولت گزارش میدهد و معاون اول هم مرتب پیگیر وضعیت این دریاچه است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در برخی طرحهای گذشته مسائل زیستمحیطی مورد توجه قرار نگرفته است و در جاهایی سد زدهایم اما محاسبه نکردهایم که چه معضلی برای کشاورزی ما ایجاد کرده است، گفت: یکی از مشکلات ما مسئله آب است.

روحانی افزود: برای آب آشامیدنی مردم در همین تهران دچار مشکل بودیم که دو سه طرح عملیاتی شد و طرحهای مهمی نیز پیشرو داریم که مؤثرترین آن مسئله آب کشاورزی است تا بهرهوری آن را بالا ببریم.

وی  با تاکید بر ضرورت استفاده قاعدهمند از آبهای زیرزمینی بیان کرد: باقاعده بازی کردن فقط متعلق به دنیای سیاست نیست و به روایت دیگر نمیتوان با سنتهای الهی مبارزه کرد.

رییس جمهور از اهمیت مسئله ریل در کشور سخن گفت و ادامه داد: حمل و نقل ما از طریق جاده جوابگو نیست و انشاءالله قدمهای مهمی در این زمینه برخواهیم داشت.

روحانی  به موضوع مهم بنادر اشاره کرد و با یادآوری برنامههای دولت برای توسعه و رونق بنادر کشور بیان کرد: سواحل مکران استعداد بسیاری برای اجرای برنامههای مهم دارد.

وی از نفت و گاز در حوزههای مشترک به عنوان یکی از اولویتهای دولت یاد کرد و گفت: در مورد نفت در حوزههای مشترک اقدامات خوبی شروع شده است و بحث تعادلبخشی نیز در دستور کار دولت میباشد که در برنامه ششم نیز به آن توجه شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار