معرفی کتاب؛

«چشم‌های آسمانی»

کد خبر: ۳۱۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ - 30September 2018

همراه با مسئول واحد اطلاعات عملیات تیپ الغدیر در «چشم‌های آسمانی»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی که توسط نشر «خط شکنان» منتشر می‌شود، به نحوی تاریخ نگاری جنگ تحمیلی هشت ساله است. هر کدام از این کتاب‌ها مصاحبه با یکی از رزمندگان و ایثارگرانی است که بخشی مهم و زیادی از خاطرات دفاع مقدس را سینه دارند.

«چشم‌های آسمانی» نیز در ادامه نشر کتاب‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس تدوین و منتشر شده است. این کتاب که به کوشش «محمد معینی» به نگارش در آمده است، به زندگی «جواد کمالی اردکانی»، سرهنگ بازنشسته و مسئول واحد اطلاعات عملیات تیپ مستغل الغدیر یزد می‌پردازد.

چنان که در مقدمه کتاب آمده است «چشم‌های آسمانی» حاصل مصاحبه‌ای است که نزدیک به یک سال زمان برده است. همچنین این کتاب فقط مربوط به کارنامه یک رزمنده و عملکرد یک واحد نظامی نیست، بلکه حاوی جزئیات فراوانی از هشت سال مقاومت و ایثارگری رزمندگان است.

قسمتی از متن کتاب:

«برادر عباسی زاده همیشه می‌گفت: اطلاعات، چشم یگان است؛ یگانی که اطلاعات نداشته باشد، مثل انسانی است که چشم نداشته باشد!

بنابراین هدایت و راهنمایی تمام نیروها به عهده اطلاعات بود. شب عملیات اولین نفری که باید به سمت دشمن برود، نیروهای اطلاعاتی بودند.

وظیفه‌ی نیروهای اطلاعات در شب عملیات این بود که گردان را از میدان مین عبور بدهند تا با دشمن درگیر بشوند. با دشمن که درگیر می‌شدند، نیروهای اطلاعت موظف بودند برگردند و برای مأموریت‌های بعدی آماده باشند.چون نیرو کم بود و باید گردان احتیاط  و نیروهای دیگر را هم هدایت می‌کنیم، برادر عاصی‌زاده می‌گفت: حق ندارید بمانید و تا صبح در کنار نیروهای گردان بجنگید.

چند نفر هم در کنار فرماندهی تیپ بودند که پیغام‌ها را رد و بدل می‌کردند.»

«چشم‌های آسمانی، خاطرات جواد کمالی اردکانی» در 397 صفحه مصور به کوشش «محمد معینی» تدوین و توسط انتشارات «خط شکنان» وابسته به «اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد» در 2 هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار