«اطلس نبرد بیت‌المقدس و اطلس حماسه خرمشهر»

کد خبر: ۳۱۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰ - 25September 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «اطلس نبردی» مجموعه‌ای نفیس از کارنامه هشت ساله دفاع مقدس است که به ذکر جزئیات، تصاویر، آمار و ارقام و نقشه‌های متعدد، وقایع مهم جنگ تحمیلی پرداخته است.

«اطلس نبرد بیت المقدس و اطلس حماسه خرمشهر»

«اطلس نبردی ۱» در ۲۵۶ صفحه و با عنوان «اطلس نبرد بیت المقدس» منتشر شده است. چنان که از نام این کتاب پیداست، این اثر به استناد منابع و اسناد مهم و دست اول، عملیات بیت‌المقدس را به تفصیل شرح داده است.

عملیات بیت المقدس از مهمترین و بزرگترین عملیات‌های رزمندگان در جنگ تحمیلی است. این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب (ع)» و به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد. این عملیات سه هفته ادامه داشت. نیرو‌های عراقی منطقه با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب‌نشینی کردند. در اول خرداد ۱۳۶۱ ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیرو‌های ایرانی شروع کرد. با وجود گستردگی این پاتک نیرو‌های ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت نمایند و سرانجام در سوم خرداد ۱۳۶۱ نیرو‌های ایرانی خرمشهر را که در روز‌های ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود را آزاد کردند.

«اطلس نبرد بیت المقدس» در ۹ فصل شامل: «ویژگی جغرافیایی منطقه»، «پیش نبرد‌های منطقه عملیاتی»، «جایگاه راهبردی نبرد بیت المقدس»، «در آستانه نبردی بزرگ»، «دور یکم نبرد بیت المقدس»، «دور دوم نبرد بیت المقدس»، «دور سوم نبرد بیت المقدس»، «دور چهارم نبرد بیت المقدس» و «دستاورد‌های نبرد بیت المقدس» می‌شود.

«اطلس نبرد بیت المقدس» در ۲۵۶ صفحه مصور به کوشش «امیرحسین کیهان پناه» تالیف و توسط «مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در ۲ هزار نسخه منتشر شده است.

«اطلس نبرد بیت المقدس و اطلس حماسه خرمشهر»

همچنین «اطلس نبردی ۲» با عنوان «اطلس حماسه خرمشهر» کتاب دیگری از این مجموعه است که به کوشش «محسن رشید» تالیف شده است.

این کتاب نیز در شش فصل شامل: «تجاوز ارتش عراق»، «مقاومت در پاسگاه‌های مرزی»، «مقاومت پشت دروازه‌های شهر»، «نبرد‌های خیابانی»، «پیامد‌های مقاومت در خرمشهر» و «فتح خرمشهر» تنظیم شده است.

«اطلس حماسه خرمشهر» وقایع مربوط به حمله عراق به خرمشهر و اشغال این شهر تا آزاد سازی آن در عملیات بیت المقدس را با جزئیات شرح داده است.

«اطلس حماسه خرمشهر» در ۱۳۵ صفحه مصور به قلم «محسن رشید» تالیف و توسط «مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در ۲ هزار نسخه منتشر شده است.

 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار