شهرام احمدزاده:

تئاتر دفاع مقدس نیازمند پژوهش است

دبیر بخش نمایشنامه‌نویسی شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: نمایشنامه‌نویسی و تئاتر دفاع مقدس و مقاومت در کشور ما نه فراموش می‌شود و نه فراموش‌شدنی است، هر چند جای کار زیادی دارد و در برخی حوزه‌ها مغفول مانده است.
کد خبر: ۳۱۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ - 24September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری امیر نصیربیگی با همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح آذر ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

یکی از بخش‌های این جشنواره، نمایشنامه نویسی است که با حساسیت‌ها و ویژگی‌های خاصی آثار این بخش انتخاب می‌شود.

دبیر این بخش شهرام احمدزاده است که با او به گفت‌وگو نشستیم:

آقای احمدزاده فراخوان بخش نمایشنامه نویسی اعلام شده و آثار باید تا کنون به جشنواره ارسال شده باشد...

بله طبق فراخوان ما تا 31 شهریور ماه منتظر ارسال متن‌ها بودیم، البته به دلیل ایام شهادت امام حسین (ع) چند روزی هم بیشتر از موعد مقرر صبر کردیم تا اگر متنی باقی مانده ارسال شود. داوران بخش نمایشنامه نویسی هم اعلام شده‌اند که نامشان به زودی از سوی روابط عمومی اعلام می‌شود.

این بخش چند داور دارد؟

سه داور انتخاب شده‌اند. طبق برنامه ما پانزدهم مهر ماه جلسه‌ای با داوران خواهیم داشت و متن‌ها به آن‌ها ارائه می‌شود تا پانزدهم آبان ماه هم عزیزان داوری با دقت کار‌ها را مطالعه می‌کنند دوباره در بخش سوم آبان ماه جلسه‌ای خواهیم داشت و نتایج را استخراج خواهیم کرد.

در نهایت بخش نمایشنامه نویسی چطور قرار است آثار را اعلام کنند؟

در روز افتتاحیه برنامه خاصی برای بخش نمایشنامه نویسی در نظر گرفتیم. سه نفر برگزیده از بین نمایشنامه نویس‌ها به عنوان برگزیده اعلام می‌شوند از روز اول جشنواره هم جلسات نمایشنامه نویسی برگزار و برگزیده‌ها آثارشان را می‌خوانند هر روز یک نفر به همراه نمایشنامه نویس کار را می‌خواند و گفت‌وگویی بین حضار و برگزیده‌ها صورت خواهد گرفت.

استقبال از این بخش برای ارسال آثار چطور بوده است؟

آمار دقیقی هنوز استخراج نکرده‌ام، اما آنچه اطلاع دارم استقبال از کار‌ها خوب بوده تا اوایل شهریور ماه حدود 140 متن رسیده بود که انتظارم الان بیشتر است. همه کار‌ها مطالعه شده و هیچ کاری از بخش داوری خارج نمی‌شود.

متاسفانه، چون زمان زیادی پیدا نمی‌کنیم بیش از این تعداد آثار برگزیده را نمی‌توانیم برنامه قطعی برایش بریزیم و جلسه نمایشنامه خوانی برگزار کنیم، اما برای این تعداد جلساتی با حضور خود نمایشنامه نویس و دوستان برگزار می‌شود تا لذت ببرند.

نحوه انتخاب داوران به چه صورت بوده است؟ آیا انتخاب داوری براساس کسوت و تجربه کار داوران در بخش تئاتر دفاع مقدس بوده است؟

بله حتما این که یکی از گزینه‌ها بوده است یک موضوع همین علاقه داوران به عرصه دفاع مقدس و مقاومت است و تعلق خاطری که برایشان وجود دارد. موضوع مهم دیگری که برای ما اهمیت داشت آکادمیک بودن داوران بود که حتما در عرصه درام تدریس داشته باشند و صاحب نظر این عرصه باشند.

موضوع بعدی هم تحلیل آن‌ها از درام است که باز هر سه این بزرگواران دارای سابقه و منابع خوبی هستند و در مرحله بعدی هم نمایشنامه نویس بودنشان مطرح است که دو نفر از این بزرگواران نمایشنامه نویس هستند.

نظرتان درباره کلیت آثار نمایشی دفاع مقدسی است آیا در این سال‌ها آن میزان که باید در این عرصه تلاش شده و کار‌های خوبی به نظرتان تولید شده است؟

بله حتما اهمیت که برای هنرمندان داشته است که در این عرصه کار کنند، اما اعتقاد من این است که همه هنرمندان این موضوع و حوزه را دوست دارند که بدان بپردازند چرا که من کار‌ها را رصد می‌کنم خیلی دوستانم وارد این حوزه می‌شوند بدون اینکه هیچ چشمداشتی داشته باشند و متن‌های زیادی می‌نویسند؛ بنابراین من فکر نمی‌کنم که این عرصه در جامعه ما فراموش شده باشد یا اصلا فراموش شدنی باشد چرا که سالیان سال است اینطور نبوده و من هنوز معتقدم که جای کاری زیادی دارد و هنوز خیلی موضوعات بدان پرداخته نشده و مغفول مانده است.

اما نکته دیگر این است که من اعتقاد دارم نباید دراین عرصه دخالت کنیم و آن را برای هنرمندان دستوری کنیم باید فضایش را ایجاد کنیم، الان این فضا قدری ایجاد شده، اما هنوز کم است و باید فضا طوری فراهم شود که هنرمندان در این عرصه به راحتی قلم بزنند.

پس آسیب اصلی را در این عرصه دفاع مقدس کار‌های دستوری می‌دانید؟

بله عرض کردم فضا را اگر ایجاد کنیم دیگر لازم نیست که وارد جزئیات کار شویم. از سال‌های قبل یکی از بزرگترین آسیب‌ها دخالت و سفارشی کار کردن بود من معتقد به سفارش نیستم ما باید فضا را طوری ایجاد کنیم که خیلی از هنرمندان علاقه داشته باشند وارد شوند من این را به عینه دیده‌اند کسانی که متن نوشتند بدون هیچ چشمداشتی درجه یک بودند، اما این فضا اگر فراهم نشود فایده ندارد باید به هنرمندان اعتماد کرد تا کار‌های شاخص و خوب روی صحنه برود و همه با هم می‌توانیم به کار‌ها افتخار کنیم.

به نظرم دولت از سفارش دادن پرهیز کند تا فضای کار بیشتر شود نکته دیگر هم این است که پژوهش‌ها را گسترش دهیم ما در این عرصه کتب پژوهشی و کار خوب کم داریم تا یک نویسنده خودش دنبال سوژه‌ای نرود پژوهشی درباره آن وجود ندارد باید این کتاب‌ها و پژوهش‌ها در اختیار نویسندگان نمایشنامه‌ها قرار بگیرد.

پس نکته اول از سفارش دادن پرهیز کنیم و فضای کار را گسترش دهیم تا خود هنرمندان علاقه‌مند شده و وارد این عرصه شوند من هم دوره قبل داور بودم و این دوره دبیر بخش نمایشنامه نویسی بنابراین موضوع مهم به نظرم پژوهش است ما پژوهش‌هایمان خیلی کم است این دوره با حضور جناب آقای سخائیان و دکتر نصرالله قادری امیدوار هستیم پژوهش‌های خوبی را به عرصه چاپ می‌رسانیم و این خیلی خوب است. من در جریان هستم که این دو بزرگوار کار‌ها و مقالات زیادی ایجاد و با پژوهشگران خوبی هم در ارتباط هستند.

فکر می‌کنید جشنواره تئاتر مقاومت امسال چطور برگزار شود؟

به نظرم که جشنواره خوبی می‌شود و من خیلی امیدوار هستم راهی که شروع کردیم به نقطه عالی می‌رسد، اما حتما یک قدم از دوره قبل جلوتر هستیم و کار‌های بزرگی هم با حضور آقای نصیربیگی به عنوان دبیر جشنواره صورت گرفته که تا مراسم اختتامیه مشخص می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها