سرلشکر حسنی سعدی عنوان کرد؛

جزئیات اطلاعات ارسالی عامل نفوذی ایران از ستاد فرماندهی عراق/ نقش مؤثر ارتش در توقف ماشین جنگی دشمن

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) گفت: ارتش در یک سال اول جنگ تحمیلی توانست ۵۴ گردان پیاده را تشکیل و سپس در سال دوم جنگ، عملیات ثامن الائمه (ع) را انجام دهد.
کد خبر: ۳۱۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ - 24September 2018

مقدمه جنگ تحمیلی 20 ماهِ پس از پیروزی انقلاب استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سرلشکر «حسین حسنی سعدی» جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) در همایش «نقش ارتش در روزهای آغازین جنگ تحمیلی با تاکید بر منطقه آبادان و خرمشهر» که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد، اظهار داشت: مقدمه جنگ، 20 ماه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ بدین‌صورت که اگر ضد انقلاب موفق می‌شد بخش‌هایی از کشورمان را تجزیه کند، جنگ تحمیلی هم آغاز نمی شد.

وی افزود: زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد دو سوم نیروهای ارتش در مناطق غربی و جنوبی کشور درگیر بودند، با این حال در چنین شرایطی ضد انقلاب هم تلاش داشت تا ارتش تضعیف شود؛ به عنوان مثال «کودتای نقاب» برای این شکل گرفت که اگر هم موفق نشود، باعث تضعیف ارتش شود.

سرلشکر حسنی سعدی ادامه داد: وقتی که فرودگاه مهرآباد تهران بمباران شد، شهید نامجو خواستار آن شد تا دانشجویان دانشگاه افسری ارتش وارد جنگ شوند که عصر همان روز این اجازه داده شد؛ بر این اساس پنج گردان از دانشجویان افسری با ۱۰ فروند هواپیمای «سی ۱۳۰» به اهواز اعزام شدند.

وی اضافه کرد: ارتش درباره ورود دانشجویان دانشگاه افسری به جنگ باید سریالی تهیه کند تا مشخص شود که این دانشجویان در آن مقطع از جنگ تحمیلی چه حماسه‌آفرینی‌هایی داشتند؛ موضوعی که خیلی پیگیر آن بودم، ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به وضعیت ارتش در زمان پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: زمانی که انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید، شورای فرماندهی ارتش تصمیم گرفت که همبستگی خود را با انقلاب اعلام کند، به همین جهت یگان‌های ارتش که در خیابان‌ها بودند، به پادگان‌ها بازگشتند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که مردم کلانتری‌ها را غارت کرده بودند و حتی به پادگان‌ها که وارد شدند، هرچه از اموال پادگان‌ها می‌توانستند را با خود بردند؛ بدین ترتیب در ۲۳ بهمن ارتش بویژه نیروی زمینی به یک‌باره از هم پاشید و بی نظمی بی سابقه‌ای در ارتش بوجود آمد.

سرلشکر حسنی سعدی بیان کرد: در چنین شرایطی بود که عناصر ضد انقلاب در کردستان به پادگان مهاباد حمله و آن را تصرف کردند. آن‌ها سپس به پادگان ارتش در سنندج حمله کردند؛ چون وقتی انقلاب شد، کسی پیش‌بینی تحرکات ضد انقلاب و مقابله با آن‌ها را نکرده بود.

وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی باز هم ارتش از انقلاب دفاع کرد، گفت: آن زمان شورای انقلاب هم با تصمیم‌هایی که گرفت به تضعیف ارتش شدت بخشید؛ به عنوان مثال کاهش سربازی به یک سال باعث شد تا ۶۰ درصد سربازان از پادگان‌ها خارج شوند و علاوه بر این قرارداد‌های نظامی مانند خرید F۱۶‌هایی که خبر دارم برخی از آن‌ها وارد کشور هم شده بود را لغو کردند و حتی قصد داشتند F۱۴‌ها را هم به فروش برسانند.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه به آمار شهدای ارتش در کردستان اشاره و بیان کرد: ارتش با وجود همه مشکلاتی که داشت، دفاع از کردستان و خوزستان را عهده دار بود، به نحوی که ارتش در کردستان ۳۳۴ افسر و درجه دار و ۲۷۸ سرباز شهید و ۶۲۸ نفر هم افسر و درجه دار و ۳۳۲ نفر هم سرباز جانباز دارد.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب در ستاد فرماندهی عراق عامل نفوذی داشتیم، تصریح کرد: صدام قبل از شروع جنگ به صورت پنهانی به کشور‌های اردن و عربستان سفر کرده بود و در آنجا با حضور مقامات آمریکایی جلساتی را داشت؛ به واسطه همین جلسات بود که وقتی در سفر دوم از عربستان بازگشت، در مقابل دوربین خبرنگاران، قراداد ۱۹۷۵ الجزایر را پاره کرد.

سرلشکر حسنی سعدی اضافه کرد: ضد انقلاب قصد داشت ارتش را تضعیف کند، بر همین اساس بود که عنوان شد لشکر ۹۲ زرهی قصد کودتا دارد؛ البته برخی‌ها هم در داخل در این تضعیف نقش داشتند؛ به عنوان مثال استاندار وقت خوزستان بیشترین ضربه را به این لشکر وارد کرد که باید گفت خدا جزایش را بدهد.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتش توانست ابتدا پیشرفت ارتش عراق را متوقف سازد و سپس آن را از کشورمان اخراج کند، عنوان کرد: ارتش در یک سال اول جنگ تحمیلی توانست ۵۴ گردان پیاده را تشکیل و سپس در سال دوم جنگ، عملیات ثامن الائمه (ع) را انجام دهد.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه با انتقاد از فیلم‌های ساخته شده در خصوص دفاع مقدس گفت: هیچ‌کدام از فیلم‌هایی را که تاکنون درباره دفاع مقدس ساخته شده است، قبول ندارم.

وی درباره راهیان نور هم اظهار داشت: هنگامی که خانواده‌های شهدا به مناطق عملیاتی دفاع مقدس می‌روند، به واسطه روایت‌هایی که بیان می‌شود برای شهدای خود گریه می‌کنند در حالی که اگر بدانند شهیدشان برای دفاع از کشورمان چه ایثارگری‌ها و شجاعت‌هایی کردند، به خاطر شهادتشان اشک نمی‌ریزند.

سرلشکر حسنی سعدی با اشاره به اینکه ارتش باید حد پیشروی عراق را با نصب ستون‌های سیمانی و تابلو مشخص کند، بیان کرد: تاکنون در خصوص وضعیت ارتش در قبل از انقلاب ۴۰۰ صفحه و درباره ۲۰ ماه اول پس از پیروزی انقلاب سه جلد، درباره سال اول جنگ شش جلد و در مجموع تاکنون حدود ۸۰ جلد کتاب در ارتباط با نقش ارتش در جنگ تحمیلی منتشر شده است.

انتهای پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها