رییس مجلس شورای اسلامی در اجلاس بین المجالس جهانی:

خشونت تروریستی علیه زنان افزایش یافته است

لاریجانی در مجمع عمومی صدو سی و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی که در ژنو برگزار شد، طی سخنانی گفت: نوع دیگری از خشونت علیه زنان، نظیر داعش در سوریه و عراق، خشونت تروریستی است که در حال افزایش است و این فجایع باید در صحنه بین المللی مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۳۱۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳ - 14October 2014

خشونت تروریستی علیه زنان افزایش یافته است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مجمع عمومی صد و سی و یکمین اجلاس بینالمجالس جهانی که در ژنو برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: سنتهای غلط فرهنگی برخی فرهنگها، زنان را انسانهای دست دوم تلقی کرده است. توجه به خصوصیات یکسان فطری انسانی، زن و مرد نداشته و لذا ظلمی تاریخی به زنان چه در غرب و چه در شرق شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این ظلم با گسترش دانش و تسهیل ارتباطات به مرور رو به کاهش است و امروز حضور زنان در محیطهای آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در حال افزایش است.

لاریجانی با بیان این که در ایران، 60 درصد پذیرفتهشدگان در دانشگاهها، زنان و دختران هستند، تصریح کرد: آنها در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بهطور کلی توسعه ایران امروز نقش بسزایی دارند، البته ممکن است در برخی کشورها هنوز زمینههای مساعد برای فعالیت زنان مهیا نباشد، اما بر این باوریم که این دسته از کشورها هم در آینده و در روند تحولات مجبورند بهسوی برابری جنسیتی حرکت کنند.

وی  در ادامه سخنانش به خشونت مدرن علیه زنان اشاره کرد واظهار داشت: این بخش از خشونتها تحت ظاهر فریبنده برابری جنسیتی، عملاً خشونت جدیدی را علیه زنان به کار میگیرد. حقوق برابر زن و مردم دلیل نمیشود که شرایط جسمی و روحی متفاوت آنها در کار و شئونات اجتماعی را لحاظ نکند، گاه بهدلیل منافع اقتصادی، کارهای شاق و مشکل را که هیچ سنخیتی با لطافتهای روحی زنان ندارد، به آنها تحمیل میکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به ذکر مثالهایی از بهره گیری ستمکارانه زنان در مشاغل مختلف پرداخت و گفت: بهعنوان مثال، رفتگری یا کارهای سنگینی در کارخانجات که ریشه آن نوعی بهرهگیری ستمکارانه از زنان است از این دست محسوب میشود. برابری در حقوق توجیهگر عدم رعایت شرایط زنان نمیشود، کودکان هم در انسانیت با بزرگسالان برابرند، اما دلیل بر بهرهکشی از آنان نیست.

لاریجانی  با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص)، زنان را ریحانه میدانستند که در اجتماع باید مانند گل از آنها استقبال شود، تأکید کرد: مشکل این است که در دوران مدرنیته، نگرش تک ساحتی به انسان، رفتاری مکانیکی را تجویز کرده است که این ظلم جدیدی به زنان محسوب میشود. البته گاهی نقش زنان را به نقش دکور تقلیل میدهند تا به فواید مادی لازم دست یابند که نتیجه این نگرشها نوع دیگری از بیخانمانی زنان در عصر حاضر میباشد.

وی در ادامه اظهار داشت: این وجه از ظلم به زنان بهدلیل ظاهر ریاکارانه آن نهتنها رو به کاهش نیست، بلکه روند جهانی نشان میدهد و تحت تبلیغات اغواگرایانه رو به افزایش نیز است که لازمه تغییر این روند در وهله اول تغییر نگرشها متناسب با فهم انسان شناسانه  از موضوع و بعد قانونگذاریهای مربوطه در این زمینه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جنگ و خشونت علیه زنان موضوع مهم شرایط امروز است و در سه دهه اخیر روند جنگها با بهانههای گوناگون افزایش یافته است، یادآور شد: جنگ عراق علیه ایران با کمک قدرتهای بزرگ، جنگ در افغانستان، عراق ، لبنان، غزه و.... از نمونههایی است که میتوان به آن اشاره کرد که وجه تشابه همه آنها عدم رعایت مقررات بینالمللی و تعرض به غیرنظامیها است که از این رهگذر بیشترین خشونت به زنان و کودکان انجام میشود.

لاریجانی در ادامه بیان کرد: البته در غزه که محدوده بسیار کوچک با جمعیت زیاد است، رژیم صهیونیستی در دهه اخیر سه جنگ ناجوانمردانه انجام داده که بیشترین کشتهها به دلیل بمبارانهای این رژیم علیه فلسطین مظلوم، زنان و کودکان بودهاند. در حمله این رژیم به لبنان در جنگ 33روزه از رهگذر حملات هوایی رژیم صهیونیستی، بیشترین خشونت علیه زنان صورت گرفت. در افغانستان مراسم عروسی را آمریکاییها بمباران کردند. در اشغال عراق بدون رعایت حقوق خانوادهها به خانه مردم حمله کردند که نمونههای بسیار دیگری از این دست وجود دارد.

وی اضافه کرد: البته متجاوزین به حقوق زنان در هیچیک از مواردی که بیان شد، مجازات نشدند، بلکه گاه مورد حمایت قدرتهای بزرگ هم واقع شدند، در اینگونه نشستها گاه راجع به رفتار فلان قبیله که نسبت به زنان همچنان رفتار خشونتآمیزی دارند، بحث میشود اما راجع به خشونتهای وحشتناک جنگی که در دنیای امروز آرامش روانی زنان را به هم ریخته است، توجه نمیشود.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به یادآوری جنگ سوم غزه پرداخت و گفت: در این جنگ خشونت بیسابقهای علیه زنان و کودکان صورت گرفت، البته تظاهراتهایی نیز در کشورهای مختلف انجام شد که در این جنگ نیز آرامش روانی زنان را به هم زدند.

لاریجانی  با ابراز تأسف از روند رو به افزایش خشونت علیه زنان، افزود: نوع دیگری از خشونت علیه زنان، خشونت تروریستی علیه آنان است که در سالهای اخیر افزایش داشته است. رفتار خشونتبار تروریستها نظیر داعش در سوریه و عراق علیه زنان و گروگان گیری آنان و کشتارشان، فجایعی است که میبایست در صحنه بینالمللی به آن توجه شود.

وی  با اشاره به اینکه در حمله نیمهشب به خانههای مردم در روستای شرق "لاذقیه" بیش از 160 تن قتلعام و 200 زن و دختر توسط جبهه النصره به اسارت گرفته شدند، تصریح کرد: جنایت هولناک سوزاندن و سر بریدن اهالی روستای "عدراکارگری" در حومه دمشق توسط جبهه النصره و یا قتلعام بیش از 100 تن از مردم اهلسنت در روستای "حوله" که عمدتاً زنان و کودکان بودند و یا رفتاری که داعش با ایزدیها و کُردها در عراق انجام داد و امروز در کوبانی نیز مرتکب میشود، نمونههایی از این جنایات و خشونتها علیه زنان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه اینها نمونههایی از صدها جنایت و خشونت علیه زنان توسط تروریستها است که در حال وقوع میباشد، افزود: در چند سال اخیر ظلم جدیدی تحت عنوان نکاح جهادی درست کردهاند که بهتنهایی برای سیاه کردن چهره قرن حاضر کافی است.

لاریجانی در ادامه تأکید کرد: جریانهای وحشی تروریستی که چنین اقداماتی را انجام میدهند همان گروههایی هستند که تا چند ماه پیش برخی کشورهای بزرگ به آنها کمک مالی و تسلیحاتی میکردند که دلیل آن نیز این است که از این ابزار منافع دیگری را دنبال میکردند؛ البته مشکل این است که با پدیده تروریسم برخورد تاکتیکی میشود که همین امر، یک اشتباه استراتژیک است.

وی  از اینکه ظلم جریان تروریستی داعش در حال رشد است، اظهار تاسف کرد و  گفت: بعید است با «شوی امنیتی» بمباران هوایی لطمهای به آن وارد شود، البته شاید برای ژست مبارزه با تروریسم فایدههایی داشته باشد، اما مانع خشونت تروریستی علیه زنان نمیشود.

رئیس مجلس  با اظهار این که باید درک واقعی از رشد تروریسم و دلایل آن بهخصوص تحقیر تاریخی مردم مناطق مختلف توسط قدرتهای بزرگ انجام شود، یادآور شد: باید بدانیم مبارزه با تروریسم توسط کشورهایی که در رشد آن نقش داشتند، امکانپذیر نیست زیرا این کشورها به آن باور ندارند. البته امیدوارم در این نشست نگاهی همهجانبه به موضوع خشونت علیه زنان و ریشهیابی آن بشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار