مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان خبر داد؛

«قروه» میزبان نخستین کنگره کشوری آیین‌های عاشورایی

«جلال قلعه‌شاخانی» از برگزاری نخستین کنگره کشوری آیین‌های عاشورایی در شهرستان «قروه» خبر داد و گفت: این کنگره ۲۸ و ۲۹ مهرماه امسال در سه بخش برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۱۰۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ - 24September 2018

قروه میزبان نخستین کنگره کشوری آیین های عاشورایی/ اعلام فراخوان عکس محرمبه گزارش دفاع پرس از کردستان، «جلال قلعه‌شاخانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، در جلسه برنامه‌ریزی برگزاری نخستین کنگره کشوری آیین‌های عاشورایی، اظهار داشت: نخستین کنگره کشوری آیین‌های عاشورایی «قروه» در بخش‌های شعر، عکس‌های عاشورایی و اجرای آیین‌های عاشورایی، ۲۸ و ۲۹ مهرماه در شهرستان «قروه» برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: این کنگره بعد از ۱۰ دوره برگزاری کنگره شعر عاشورایی، در راستای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی منطقه به آیین‌های عاشورایی تغییر یافت که علاقه‌مندان به شرکت در آن تا ۱۵ مهرماه مهلت دارند که در بخش‌های مرتبط، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

قلعه‌شاخانی، به شرایط بخش شعر کنگره آیین‌های عاشورایی اشاره کرد و افزود: این بخش در ۲ رده سنی جوانان زیر ۳۰ سال و بزرگسالان بالای ۳۰ سال برگزار می‌شود که علاقه‌مندان بایستی آثار خود را به زبان فارسی به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

وی با بیان این‌که علاقه‌مندان می‌توانند سرود‌های عاشورایی خود را در تمامی موضوعات مربوط به نهضت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به دبیرخانه کنگره ارسال کنند، اضافه کرد: ارسال آثار در تمامی سبک‌ها و قالب‌های شعری آزاد و از هر شاعر سه اثر پذیرفته می‌شود.

اعلام فراخوان استانی عکس محرم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به بخش عکس‌های عاشورایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این بخش در این دوره به صورت استانی و به میزبانی شهرستان «بیجار» برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا ۱۵ مهرماه می‌توانند آثار خود را در ۲ بخش عکس دوربین و تلفن همراه به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

قلعه‌شاخانی، نگاه به آیین‌های عاشورایی خاص و بومی در استان، به تصویر کشیدن مراسم و آیین‌های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ماه محرم در سطح شهر‌ها و بخش‌های استان را موضوع این بخش اعلام کرد و افزود: شرکت در این بخش برای تمامی علاقه‌مندان زن و مرد آزاد است.

وی با بیان این‌که عکس‌های ارسالی بایستی تهیه شده در سال ۹۷ باشند، تأکید کرد: هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر پنج قطعه عکس به صورت دیجیتالی شده از عکاسی و به صورت فایل با بالاترین کیفیت به دبیرخانه کنگره ارسال کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی به‌ویژه فرهنگ و هنر عاشورایی، تحکیم پیوند بین دین، هنر و رسانه با معرفی و به تصویر کشیدن صحنه‌های عزاداری خاص ویژه، شناسایی و معرفی تأثیرگذارترین آیین‌های سوگواری در قالب هنر از سوی اقوام مختلف ایرانی، صیانت از آداب و سنن ایرانی، رصد فرهنگی عاشورا و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نهفته در فرهنگ اقوام ایرانی را از جمله اهداف برگزاری این کنگره ملی برشمرد.

وی همچنین گفت: گسترش، تقویت و نشر پژوهش‌های فرهنگی و مذهبی با موضوع‌های مختلف فرهنگ و هویت دینی، ایجاد فضای وحئدت فرهنگی و اجتماعی میان اقوام ایرانی در موضوعات مرتبط با فرهنگ عاشورا و شناسایی و ارج نهادن به پدیدآوردندگان آثار فاخر فرهنگی مرتبط با عاشورا از دیگر اهداف برگزاری نخستین کنگره سراسری آیین‌های عاشورایی است.

قلعه‌شاخانی به تقویم اجرایی این کنگره اشاره و خاطر نشان کرد: این کنگره سراسری همزمان با ۲۸ و ۲۹ مهر امسال در شهرستان قروه برگزار می‌شود و با تصمیم شورای سیاست گذاری کنگره، بخش اجرای ایین‌های عاشورایی به صورت غیررقابتی واز گروه‌های نمایشی برای اجرا دعوت می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار