ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران وارد وین شدند

وزیر امور خارجه ایران و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به منظور انجام رایزنی‌های دوجانبه و سه‌جانبه با آمریکایی‌ها و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد وین شدند.
کد خبر: ۳۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰ - 14October 2014

ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران وارد وین شدند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و تیم مذاکره کننده هستهای ایران به منظور انجام رایزنیها دوجانبه و سه جانبه با آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای ادامه رایزنیها درباره توافقنامه جامع هستهای لحظاتی پیش وارد وین شدند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه، حمید بعیدینژاد مدیرکل سیاسی و بینالمللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمانهای سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، (اعضای تیم مذاکره کننده هستهای) و همچنین امیرحسین زمانینیا و جمشید ممتاز مشاوران حقوقی در این رایزنیها حضور دارند.

در پی توافقات حاصله در هفتمین دور مذاکرات جامع ایران و گروه 1+5 (آلمان، انگلستان، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین) در نیویورک و به منظور حل اختلافات موجود قرار شد رایزنیها بعد از دو هفته از سر گرفته شود و اعلام شد که رایزنیها در یکی از شهرهای اروپایی خواهد بود.

در همین راستا قرار است سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیرخارجه ایران صبح امروز -سهشنبه- با ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفتوگو بپردازند.

امشب نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر میز شام به گفتوگو و رایزنی خواهند پرداخت.

فردا -چهارشنبه- 23 مهر ماه نیز نشست سه جانبهای با حضور محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون در این شهر برگزار خواهد شد.

البته این احتمال وجود دارد که این رایزنیها در روزهای بعد نیز ادامه یابد.

سید عباس عراقچی جمعه 18 مهر ماه در شهر مشهد و در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات هستهای با بیان اینکه مذاکرات به مراحل حساسی رسیده، خاطرنشان کرد: در نیویورک انتظار میرفت پیشرفت حاصل شود، اما این اتفاق نیفتاد و طرفین برای ادامه مذاکرات جدی هستند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای ابراز امیدواری کرد که کمال استفاده از زمان مذاکرات بشود و افزود: در مذاکرات وین در خصوص موضوعات کلیدی از جمله تحریمها، چگونگی رفع آنها و در خصوص غنی سازی صحبت خواهیم کرد و امید داریم بتوانیم مسیر جدیدی را باز کنیم.

ایران و گروه 1+5 تاکنون هفت دور درباره راهحل جامع هستهای به گفتوگو پرداختهاند که شش دور آن در وین برگزار شد و هفتمین دور در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سوم آذر 1392 (24 نوامبر 2013) در شهر ژنو در خصوص برنامه هستهای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» (توافق ژنو) دست یافتند و این توافقنامه 30 دی ماه وارد مرحله اجرا شد و از آن پس گفتوگوها درباره راهحل جامع هستهای آغاز شد.

در پنجمین دور مذاکرات در شهر وین نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هستهای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و با اینکه در وین شش رایزنیها بیش از دو هفته به طول انجامید و طرفین امیدوار بودند که توافقنامه جامع هستهای تا 29 تیرماه حاصل شود ولی به دلیل اختلافات موجود و عدم حصول توافق، قرار شد این مذاکرات برای چهار ماه دیگر سوم آذر  تمدید شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار