همایش «تجلیل از همسفران افلاکی سرزمین گیل» برگزار شد/ رونمایی از مستند خلبان شهید «سید علی اقبالی»

همایش «تجلیل از همسفران افلاکی سرزمین گیل» با هدف تجلیل از ۳۷ بانوی ایثارگر، همسران و فرزندان شهدا و نویسندگان زن حوزه دفاع مقدس در رشت برگزار و از مستند زندگی‌نامه سرلشکر خلبان شهید «سید علی اقبالی» از شهدای گیلانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.
کد خبر: ۳۱۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰ - 25September 2018

همایش «تجلیل از همسفران افلاکی سرزمین گیل» برگزار شد/ رونمایی از مستند خلبان شهید «سید علی اقبالی»

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از گیلان، همایش «تجلیل از همسفران افلاکی سرزمین گیل» با هدف تجلیل از ۳۷ بانوی ایثارگر، همسران و فرزندان شهدا و نویسندگان زن حوزه دفاع مقدس، امروز (سه‌شنبه) در مجتمع خاتم‌الانبیاء (ص) رشت برگزار شد.

در این مراسم، «فاطمه رفیعی» مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری گیلان ضمن تجلیل از زنان ایثارگر و خانواده‌های معظم شهدا، اظهار داشت: شهدای گران‌قدر ما، جان خود که بالاترین متاع دنیایی بود را در راه دین و کشور عزیزمان فدا کردند.

وی با بیان این‌که پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی را مدیون رهنمود‌های داهیانه امام خمینی (ره) می‌دانیم، عنوان داشت: در طول هشت سال دفاع مقدس، صحنه‌های نورانی فراوانی در تاریخ کشورمان رقم خورد که نقش رهبری حضرت امام خمینی (ره) در این راه مشکل‌گشای سخت‌ترین دوران انقلاب بود.

رفیعی با تأکید بر این‌که امروز امنیت کشور را مدیون رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس هستیم، خاطرنشان کرد: در کنار مردان مجاهد ایران اسلامی، زنانی حضور داشتند که با ایمان راسخ و صبرشان، از آن‌ها حمایت می‌کردند.

وی با بیان این‌که در طول هشت سال دفاع مقدس زنانی در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور داشتند که عزیزترین افراد زندگی خود را از دست می‌دادند، ابراز داشت: امروز شاهد آن هستیم که همچنان زنانی در حمایت و هدایت از همسران و پدران جانبازشان حضور دارند و از آن‌ها پرستاری می‌کنند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری گیلان با اعلام این‌که امروز بانوان ایثارگری در جامعه ما حضور دارند که باور‌های دینی و انقلابی را با زبان هنر در جامعه نشر می‌دهند، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا قدردان زحمات نویسندگان و پژوهش‌گران این حوزه که زنان سخت کوش و جوانان این استان هستند، باشیم.

شهید اقبالی در راه دفاع از آرمان‌هایش به شهادت رسید

در ادامه این مراسم، همسر سرلشکر خلبان شهید «سید علی اقبالی» نیز با بیان این‌که ۳۸ سال و ۴ روز از آخرین باری که همسر شهیدم را دیدم می‌گذرد، اظهار داشت: شهید اقبالی در راه دفاع از آرمان‌هایش به شهادت رسید.

وی با بیان این‌که پیش از اعلام شهادت همسرم اعلام کرده بودند که وی اسیر و یا مفقود است، افزود: در دورانی که خبری از همسر شهیدم نداشتم، در عالم برزخ زندگی می‌کردم.

همسر شهید اقبالی با بیان این‌که این شهید بزرگوار را به فجیع‌ترین شکل ممکن به شهادت رساندند، اظهار داشت: من همواره تمایل دارم به جای بیان نحوه شهادت همسر شهیدم، از شجاعت‌ها و فداکاری‌های وی گفته شود.

ضرورت تلاش برای به‌تصویر کشیدن نقش بانوان در دفاع مقدس

همچنین، «عباس بایرامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان نیز ضمن تجلیل از مقام همسران شهدای استان، اظهار داشت: در کشور ما هیچ موفقیتی حاصل نشده است مگر این‌که بانوان ایران اسلامی در آن نقش داشته‌اند؛ لذا ما باید تلاش کنیم تا نقش بانوان در دفاع مقدس را به خوبی به تصویر بکشیم.

وی با تاکید بر این‌که باید با رویکرد فرهنگی به مسئله دفاع مقدس نگاه کرد، اظهار داشت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند: «دفاع مقدس گنجی است که باید تلاش کنیم تا آن را به خوبی استخراج کنیم».

بایرامی با اعلام این‌که بانوان نقش عمده‌ای در دوران دفاع مقدس داشتند، افزود: رزمندگان هیچ‌گاه نمی‌توانستند به خوبی در دفاع مقدس حضور پیدا کنند، مگر این‌که یک مادر، همسر و یا خواهری در پشت جبهه‌ها از لحاظ روحی و جسمی پشتیبان و غمخوارشان باشد.

باید با زبان فرهنگ، آرمان‌های انقلاب را به گوش جهان برسانیم

«علی‌اصغر جمشیدنژاد» معاون سیاسی، امنیتی استاندار گیلان نیز در این مراسم، ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، عنوان کرد: ملت ایران در دوران دفاع مقدس برای حفظ استقلال و آزادی خود در مقابل تمام مستکبران جهانی ایستاد.

وی با بیان این‌که امروز کشور‌های استکباری به فکر منافع خودشان بوده و برای هیچ کشوری ارزش قائل نیستند، افزود: امروز باید با استفاده از زبان فرهنگ، آرمان‌های انقلاب را به گوش جهان برسانیم.

جمشیدنژاد با تأکید بر لزوم بررسی اهداف قیام امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم که فرد آزادی‌خواهی مانند «گاندی» نیز الگوی خود را امام حسین (ع) می‌داند.

وی با بیان این‌که اگر حضرت زینب (س) نبود تاریخ عاشورا به نسل‌های بعدی منتقل نمی‌شد، تصریح کرد: حضرت زینب (س) با خواندن خطبه در مجالس دشمنان، آن‌ها را رسوا و نقشه‌های آن‌ها را برملا کرد.

خاطرنشان می‌شود در این مراسم، مستند زندگی‌نامه سرلشکر خلبان شهید «سید علی اقبالی» از شهدای گیلانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی و اکران شد.

سرلشکر خلبان شهید «سید علی اقبالی دوگاهه» اهل شهرستان «رودبار» از استان گیلان بود که پس از بمباران موفق پادگان «العقره» در شمال عراق، هواپیمایش مورد اصابت قرار گرفت و در حالی که به نزدیکی مرز ایران رسیده بود سقوط کرد و در خاک عراق مجبور به خروج اضطراری شد.

وی در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد کرده بود، به دستور «صدام» ۲ ماشین جیپ از ۲ طرف با طناب‌هایی که به بدن این خلبان پر افتخار بسته بودند، بدنش را به ۲ نیم کرده و نیمی از پیکر مطهرش را در نینوا و نیمی دیگر را در موصل عراق دفن کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار