تلاش برای به چالش کشیدن قدرت پکن؛

مانور مشترک ۲ رزم‌ناو انگلیسی و ژاپنی در دریای چین جنوبی

منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی شاهد رزمایش ۲ رزم‎ناو انگلیسی و ژاپنی در تلاشی آشکار برای به‎ چالش کشیدن قدرت پکن است.
کد خبر: ۳۱۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ - 27September 2018

مانور مشترک ۲ رزم‌ناو انگلیسی و ژاپنی در دریای چین جنوبیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از رویترز، بزرگترین رزم‌ناو ژاپن که «کاگا» نام دارد و یک ناو بالگردبر است، از دیروز (چهارشنبه) با پیوستن به ناو «اچ‌ام‌اس آرگیل» انگلیس که در اقیانوس هند به‌سر می‌برد؛ به رزمایشی ملحق شد که در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی در جریان است.

اگرچه ژاپن و انگلیس متحدین نزدیک آمریکا به‌شمار می‌روند و رزمایش مشترک را فرصتی برای تشدید همکاری‌ها تلقی می‌کنند؛ واقعیت این است که هر ۲ آن‌ها در همسویی با واشنگتن، خواهان مهار قدرت پکن در آبراه راهبردی دریای چین جنوبی هستند.

«آرگیل» درحالی در منطقه حضور می‌یابد که چندی پیش نیز «اچ‌ام‌اس آلبیون» رزم‌ناو آبی - خاکی انگلیس، به بهانه حق آزادی کشتیرانی در فاصله اندکی از جزایر مصنوعی چین حرکت کرد. اقدامی که به منزله عبور از خط قرمز پکن است و در طی سال‌های اخیر به‌دفعات از سوی ناو‌های آمریکایی انجام شده است.

درهمین راستا، این هفته، در حاشیه هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین در دیدار با «جرمی هانت» همتای انگلیسی خود، ابراز امیدواری کرد لندن به اصل بی‌طرفی در مناقشات دریای چین جنوبی پایبند بماند و به تمامیت ارضی چین احترام بگذارد.

رزمایش اخیر رزم‌ناو‌های «کاگا »و «آرگیل» درحالی انجام می‌گیرد که روز ۲۶ شهریور، وزارت دفاع ژاپن از نخستین حضور یکی از زیردریایی‌های این کشور در رزمایش دریای چین جنوبی خبر داد.

در ادامه مسیر قرار بود که زیر دریایی «کوروشیو» ژاپن با ۸۰ خدمه، برای بازدیدی ۵ روزه از پایگاه راهبردی خلیج «کام رانه» فیلیپین، عازم این کشور شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها