مشاور امنیتی و انتظامی استاندار خراسان رضوی:

عملیات «ثامن‌­الائمه(ع)» طلیعه‌­ای برای اجرای عملیات بزرگ دفاع مقدس شد

مشاور امنیتی و انتظامی استاندار خراسان رضوی گفت: عملیات «ثامن­‌الائمه (ع)» طلیعه‌­ای برای اجرای عملیات­‌های بزرگ شد و نشان داد که ما می‌­توانیم عملیات‌های بزرگی داشته باشیم. بعد از عملیات «ثامن­‌الائمه(ع)» بود که سلسله عملیات­‌های بزرگ دفاع مقدس از جمله «طریق‌­القدس»، «فتح­‌المبین» و «بیت­‌المقدس» انجام شد.
کد خبر: ۳۱۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱ - 28September 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، همزمان با هفته دفاع مقدس و به مناسبت فرارسیدن سالگرد عملیات غرورآفرین «ثامن‌­الائمه(ع)» که منجر به شکست حصر آبادان شد، مراسم بزرگداشتی با حضور امیر سرتیپ دوم «محمدکاظم تارخ» مشاور امنیتی، انتظامی استاندار خراسان رضوی و جمعی از روایان و پیشکسوتان دفاع مقدس امروز (جمعه) در مسجد «ایزدی» مشهد برگزار شد.

امیر تارخ در این مراسم با گرامی‌داشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدای حماسه آفرین دفاع مقدس اظهار داشت: اگر به چگونگی ایستادگی و مقاومت مردم در دوران دفاع مقدس توجه کنیم، پی به رشادت­‌ها، ایثارها و دلاوری­‌های مردم این سرزمین خواهید برد.

وی افزود: اگر شرایط روزهای اول جنگ را بررسی کنید متوجه خواهید شد که صدام و حزب بعث به دنبال آن بودند تا در تجاوز به ایران به خواسته‌­های خود در حداقل زمان ممکن دست پیدا کنند.

امیر تارخ با بیان اینکه بین ایران و عراق دو بار جنگ رخ داده است، خاطر نشان کرد: جنگ ایران و عراق بعد از جنگ ویتنام طولانی‌‌ترین جنگ در قرن بیستم است. جنگ ویتنام 11 سال به طول انجامید و جنگ ایران و عراق هشت سال طول کشید.

وی در مورد خسارت­‌های جنگ ایران و عراق ابراز داشت: بر اساس برآوردهایی که صورت گرفته جنگی که ما پشت سر گذاشتیم پنج برابر پنج جنگ اعراب و اسرائیل تلفات داشته است.

امیر تارخ ریشه­‌های جنگ ایران و عراق را مورد بررسی قرار داد و گفت: جنگ تحمیلی یک ریشه تاریخی 420 ساله دارد. این طور نباید تصور بشود که صدام در یک شب تصمیم به حمله به ایران می‌­گیرد. از زمان شکل‌­گیری حکومت عثمانی در کنار مرزهای کشورمان، بین کشور ما و عثمانی 18 جنگ رخ داد و 25 عهدنامه امضاء شد.

مشاور امنیتی، انتظامی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: صدام و حزب بعث معتقد بودند هر کجا عرب زندگی می­‌کند آنجا عربستان است؛ در صورتی که ما این ادعا را نمی­‌پذیرفتیم. ما در کشورمان ایرانی عرب زبان داشتیم؛ لذا صدام در طرح حمله خود به ایران به دنبال تجزیه خوزستان بود.

وی ادامه داد: بر اساس مستندات موجود، دنیا بر این باور بود که جنگ تحمیلی، باعث سرنگونی جمهوری اسلامی می­‌شود، اما در همان هفته اول جنگ، تمام اهداف صدام و حزب بعث بر باد رفت. آنها نه به اروند توانستند مسلط شوند، و نه موفق به تجزیه خوزستان شدند و از طرفی نیز نتوانستند در مدت سه روز خوزستان و در مدت یک هفته تهران را به اشغال خود در آورند.

امیر تارخ در بخش دوم سخنانش به عملیات «ثامن­‌الائمه(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: فرمان تاریخی امام راحل مبنی بر شکست حصر آبادان باعث شد برای اجرای این فرمان اقدامات گسترده‌­ای صورت بگیرد. برای اجرای عملیات «ثامن­‌الائمه(ع)»، طرح عملیات که به تصویب شورای عالی دفاع رسیده بود به لشکر 77 پیروز ثامن‌­الائمه(ع) به فرماندهی سرهنگ «سید شهاب­‌الدین جوادی» که آن زمان لشکر 77 خراسان نام داشت ابلاغ شد و این لشکر برای اجرای این مأموریت، یگان­‌های خود را که در مناطقی همچون «سرپل ذهاب»، «سردشت» و «سومار» مستقر بودند، فراخوان کرد.

این مسئول خاطر نشان کرد: طرح علمی و عالمانه شکست حصر آبادان در اولین دقایق روز پنجم مهرماه 1361 به اجرا در آمد و در ششم مهرماه، رزمندگان اسلام به تمام اهداف از پیش تعیین شده دست یافتند.

امیر تارخ تأکید کرد: عملیات «ثامن­‌الائمه(ع)» طلیعه‌­ای برای اجرای عملیات­‌های بزرگ شد و نشان داد که ما می­‌توانیم عملیات­‌های بزرگی داشته باشیم. بعد از عملیات «ثامن‌­الائمه(ع)» بود که سلسله عملیات­‌های بزرگ دفاع مقدس از جمله «طریق‌­القدس»، «فتح‌­المبین» و «بیت‌­المقدس» انجام شد.

وی در پایان گفت: در خلق حماسه­‌های دفاع مقدس لطف خداوند، همبستگی و حضور ملت قهرمان کشورمان، رهبری­‌های هدایتگرانه امام خمینی(ره) و ایثار نیروهای مسلح تجلی عینی داشت و به دنیا نشان داد اگر با هم باشیم ناممکن­‌ها، ممکن خواهد شد.

این مراسم به همت انجمن راویان فتح رضوی و جلسه دعای ندبه رزمندگان اسلام مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار