معرفی کتاب؛

«بررس مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق»

کد خبر: ۳۱۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 01October 2018

«بررس مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق»به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «بررس مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق» از دیدگاه صاحب‌نظران داخلی، کتابی است که به تفصیل شیوه رهبری و مدیریت حضرت امام (ره) را در هشت سال جنگ تحمیلی شرح داده است.

وجود چنین آثاری برای درک شرایطی که در دهه 60 بر کشور حاکم بود، کاملا ضروری است. انتشار خاطرات رزمندگان و زندگی‌نامه شهدا بدون کتاب‌های تحلیلی که به تبیین و تشریح مواضع رهبر انقلاب می‌پردازد، چندان موثر نیست. در کنار ترویج روحیه معرفتی و حماسی رزمندگان در دل جبهه‌ها باید جنگ تحمیلی به لحاظ سیاسی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

کتاب «بررس مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق» در هفت فصل به ترتیب زیر تنظیم شده است.

فصل اول: کلیات

فصل دوم: مواضع نظامی امام خمینی (ره) از آغاز جنگ تا فتح خرمشهر

فصل سوم: مواضع نظامی امام خمینی (ره) از فتح خرمشهر تا پایان جنگ

فصل چهارم: شخصیت و اندیشه سیاسی نظامی امام خمینی (ره) از نگاه صاحب‌نظران

فصل پنجم: دیدگاه صاحب‌نظران درباره مواضع نظامی امام از آغاز جنگ تا فتح خرمشهر

فصل ششم: دید گاه صاحب‌نظران درباره مواضع نظامی امام در مقطع پایانی جنگ

فصل هفتم: رویکرد رسانه‌های خارجی به مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ

همچنین در بخش پیوست کتاب مصاحبه‌هایی با «محسن رضایی»، «محسن رفیق دوست» و «هاشمی رفسنجانی» آورده شده است.

نویسنده در بخش مقدمه کتاب خود نوشته است: «یافته‌های کتاب حاضر نشان می‌دهد که مدیریت نظامی امام خمینی (ره) در جنگ عراق علیه ایران دارای دو بعد کاریزماتیک و نظامند بوده است. بعد کاریزماتیک این مدیریت معطوف به تأثیر جنبه‌های شخصیتی و حب درونی جامعه نسبت به امام و بعد نظامند مربوط به جنبه‌های مدیریت مستقیم و حرف‌های ایشان در پیشبرد امور جنگ بوده است.»

محوریت بحث در در کتاب «بررس مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق» بیشتر به مسائل مدیریتی و فرامین امام خمینی (ره) در روند جنگ را شامل می‌شود.

قسمتی از متن کتاب:

«امام خمینی (ره) دردهه پایانی عمر خود در زمان جنگ ایران و عراق و همچنین فکری و اندیشه‌ای دوره متفاوتی از زندگی را تجربه کرد. مواضع نظامی امام خمینی (ره) در این دوره هر هشت سال را دربرمی‌گرفت، یکسان و همگون نبود و متناسب با وضعیت زمانی و تحولات جنگ و جامعه تغییر می‌کرد. البته اندیشه‌های نظامی امام مسبوق بر رخداد این جنگ بود به طوری که در آثار و کتب خود مثل کتاب حکومت اسلامی در این اندیشه‌ها مسائلی را مطرح کرده بودند.

امام خمینی (ره) پس از وقوع انقلاب وقوع جنگ را پیش‌بینی کرده و از همین رو شکل‌گیری ارتش بیست میلیونی را حتی قبل از وقوع جنگ لازم دانسته بودند. لذا زمانی که ارتش عراق به مرزهای ایران تجاوز کرد وی با آمادگی قبلی با مدیریت سنجیده خود جامعه را از وحشت و هراس عمومی رهانید و آن را مسئله‌ای بدیهی و ساده خواند.»

«بررس مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق» در 356 صفحه به قلم «رسول افضلی» و «امیر محسن‌زادگان»   تالیف و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» سپاه پاسداران در هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها