گفت‌وگو با راوی کتاب «دا»

مخالف‌خوان‌ها می‌خواهند در دفاع ‌مقدس انحراف ایجاد کنند

راوی کتاب «دا» گفت: متأسفانه یک مسائلی توی این ادبیات و بعد از جنگ به وجود آمد که یک چیزهایی را برجسته کردند که واقعیت نداشت و چیزهایی را که واقعیت داشت را متأسفانه نادیده گرفتند.
کد خبر: ۳۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴ - 15October 2014

مخالف‌خوان‌ها می‌خواهند در دفاع ‌مقدس انحراف ایجاد کنند

به گزارش دفاع پرس، زهرا ساداتحسینی راوی کتاب «دا» است که به تازگی کتاب روایت شدهاش توسط یکی از نویسندگان و مترجمان آمریکایی به زبان انگلیسی ترجمه شده است، به همین منظور با وی درباره ادبیات دفاع مقدس به گفتوگو نشستیم که در ذیل از خاطرتان میگذرد:

* برخیها میخواهند انحرافاتی را در دفاع مقدس ایجاد کنند

خانم حسینی، وضعیت ادبیات دفاع مقدس را در کشور چگونه ارزیابی میکنید؟

الحمدلله خیلی عالی است، که کتابهای خیلی مختلفی در رابطه با دفاع مقدس چاپ شده و در اختیار مردم قرار داده میشود. اما یک مسئله مهم دیگری که باید مدنظر قرار بگیرد، مخصوصاً مسئولان فرهنگی مملکت، خیلی باید مراقب باشند، این است که متأسفانه یک عده آدمهایی که همیشه ساز مخالف زدهاند و سعی کردهاند خدشهای به این انقلاب وارد کنند، الان هم با جعل بعضی از مسائل، میخواهند انحرافاتی را در دفاع مقدس ایجاد کنند. یعنی میخواهند ضدجنگ عمل کنند. دفاع مقدس را لوث کنند افرادی که در جبههها زحمت کشیدهاند، جانشان را فدا کردند آنها را لوث کردند که متأسفانه این دارد، شکل میگیرد.

حتی برخی از این کتابها چاپ شده است، اعتراض هم کردیم و امیدوارم که اینقدر مسئولان ما اهمیت دهند و اهمیت داشته باشند که جلوی این مسائل ضد دفاع مقدسی را بگیرند و اجازه ندهند آدمهایی که با نیتهای شیطانی این کارها را میکنند، حالا بعضاً هم نادان هستند و از روی غرض نیست بلکه از روی نادانی است، جلوی اینها گرفته شود و اجازه ندهند که خدشهای به دفاع مقدس ما انشاالله وارد شود.

* لزوم بازگو کردن خاطرات جنگ توسط رزمندگان هشت سال دفاع مقدس

اسامی این کتابها را الان به خاطر دارید؟

به طور مثال یک کتاب به نام «هوبِره» است و یک کتاب دیگر بود که دوستان اعتراض کردند، الحمدلله چاپ نشد و نمیتوانم نام کتاب را بیان کنم؛ ولی درباره یکی از سرداران معروف جنگ بود که الحمدلله فعلاً جلوی آن گرفته شده است. امیدوارم مسئولان ما بیشتر توجه داشته باشند و حتی خود رزمندگانی که در جبهههای حق علیه باطل حضور داشتند، اینها بیایند و خاطراتشان را بگویند که دیگران نخواهند سوء استفاده کنند.

من دیدم افرادی را که از رزمندگان خاطرات میگیرند، حالا یا به اسم خودشان یا به اسم جایی که از آنجا اجیر شدند، اینها را ثبت و خیلی هم دستکاری میکنند و متأسفانه از خودشان هم خیلی دروغ میبافند و اضافه میکنند که این متأسفانه اگر جلویش گرفته نشود، خیلی دردناک خواهد بود.

* ذهن کودکان و نوجوانان را بسیار زیرکانه و نامحسوس شستوشو میدهند

آیا شما به حمایت جدی دولت برای عدم ایجاد چنین انحرافاتی اعتقاد دارید؟


نه تنها دولت بلکه حتی بخشهای خصوصی هم باید این غیرت را روی ادبیات ما داشته باشند. و تنها ادبیات دفاع مقدس نیست خیلی از ادبیات داستانی است، که میتواند ضربه بزند. وقتی داستانی را مخصوصاً در حوزه کودکان، بنویسند و بخواهند مغز بچههای ما را شستوشو دهند، خیلی زیرکانه و نامحسوس این انجام میشود اما باید خیلی هوشیارانه با این مهم برخورد شود. مخصوصاً در زمینه دفاع مقدس که مسئله بسیار مهمی است.

به هر حال دفاع مقدس برای ما یک فرهنگ است، یک فرهنگ غنی و فرهنگی است، که میتواند سالیان سال تا نسلهای آینده را تغذیه فکری کند و خیلی همه باید هوشیار باشند. به نظر من یک مسئله عمومی و بسیار جدی است که همه ارگانها و سازمانهای دولتی و غیردولتی میطلبد که اهمیت دهند و در واقع از این اثر صیانت کنند.

* مسئولان در مسئله کلان فرهنگی، کوتاهی میکنند

درباره کتابهای دفاع مقدسی برای گروه سنی کودک و نوجوان سخن بگوئید که آیا اثر خوبی در این حوزه دیدهاید؟

نمیتوانم بگویم که در حوزه کودک و نوجوان کتابهایی با موضوع ادبیات دفاع مقدس نیست. اما متأسفانه اینطور هم که باید باشد، نیست.

ما فرهنگمان بسیار غنی است، یعنی معدنی است که بسیار میتواند در آن ثروت بیرون کشید و این ثروت را در اختیار جوانان قرار داد. یعنی یک تغذیه فکری واقعاً نابی است که میشود حتی برای آنها هم استفادهاش کرد، اما متأسفانه کوتاهی میشود. من نمیدونم که چه چیزی باعث میشود که این کاغذبازیها در ادارات و برنامههایی که هست، به وجود بیاید. متأسفانه بیمسئولیتیهایی که برخی از مسئولان دارند به گونهای که در مسئله کلان فرهنگی، کوتاهی میکنند.

* وزارت ارشاد، عملکردی ضد ادبیات دفاع مقدس انجام میدهد

به طور مثال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایی است که بیشتر از اینها از آن انتظار داریم، ولی متأسفانه میبینیم که یک عملکردی ضد ادبیات انجام میدهد. و در بعضی از جاها ضد دفاع مقدس دارد، انجام میدهد که این مایع تأسف است. جایی که متولی فرهنگ این مملکت است باید به این مسئله اهمیت بیشتری بدهد. ما انتظار بیشتری هم داریم یعنی من دلم میسوزد که وقتی میبینم. چون من اینها را دیدهام و با تمام وجودم حس کردم و الان برایم خیلی سخت و سنگین است که ببینم یک کسی که اصلاً هیچ بویی از جنگ و دفاع مقدس نبرده بیاید چیزهایی علیه دفاع مقدس بنویسد و متأسفانه برخی از افراد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخواهند جلوی این فرد را بگیرند. که این درد است، آن هم درد خیلی عظیم.

* لزوم آشنایی نویسندگان ادبیات دفاع مقدس با مفهوم دفاع مقدس

سفارش شما به نویسندگان ادبیات دفاع مقدس و مسئولان به ویژه وزارت ارشاد چیست؟


به نویسندهها این سفارش را دارم که حتماً برای نگارش کتابی، کنکاش و بررسیهای بیشتری کنند، یعنی در وهله نخست اول خوب خودشان را بشناسند و بعد دفاع مقدس را به خوبی بشناسند، و سپس با افرادی که در دفاع مقدس بودند و واقعاً حضور داشتند، مصاحبه کنند. خاطراتشان را بگیرند و صادقانه، خیلی راحت این ادبیات را در اختیار جوانان این مملکت قرار دهند.

یعنی واقعاً خانم حسینی بزرگترین حُسنشان در رابطه با «دا» این بود که در مقابل من صبوری کردند. به هر حال آن روزها یک وضعیتی پیش میآمد که من اصلاً حاضر نمیشدم، دیگر مصاحبهام را ادامه دهم اما خانم حسینی با متانت و صبوری که داشتند، اولاً همیشه در برابر جبههای که میگرفتم، کوتاه میآمدند. بعد با حوصله و متانتی که داشتند، سعی میکردند من را به کار ترغیب و توجیه کنند.

* چیزهایی را در ادبیات دفاع مقدس برجسته کردند، که واقعیت نداشت

ضمن اینکه خاطرات من را میگرفتند و با اطرافیان هم که خیلی مسئله مهمی است، یعنی با کسانی که در کتاب اسم بردم، میرفتند صحبت میکردند و صحت و سقم صحبتهای من را متوجه میشدند برای همین با اکثر آنهایی که همرزم و دوستان من بودند، رفته و مصاحبههای لازم را انجام دادند و این به نظر من روش بسیار عالی است.

با این حرفم نمیخواهم همه را متهم کنم که دروغ میگویند؛ نه، ولی متأسفانه یک مسائلی توی این ادبیات و بعد از جنگ به وجود آمد که یک چیزهایی را برجسته کردند، که واقعیت نداشت و چیزهایی را که واقعیت داشت را متأسفانه ندیده گرفتند، این خیلی دردناک است و باید بیشتر از اینها توجه شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار