وزیر خارجه اردن: تشکیل ناتوی عربی در حد یک ایده است

وزیر خارجه اردن اعلام کرد که طرح پیشنهادی آمریکا برای تشکیل ائتلاف ناتوی عربی صرفا یک ایده با هدف تعامل با بحران‌های منطقه است و مراحل اولیه خود را می‌گذارند.
کد خبر: ۳۱۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ - 01October 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه اعلام کرد، پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف استراتژیک خاورمیانه‌ای در حد یک ایده است که مراحل اولیه خود را می‌گذارند.

وی اظهار داشت این ائتلاف در صورتی‌که تشکیل شود، با بحران‌های منطقه در تعامل خواهد بود.

الصفدی در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ایالات متحده ما را برای نشستی جهت بررسی اندیشه مربوط به ایجاد یک مکانیزم جامع برای برخورد با چالش‌های منطقه‌ای فراخواند. ما در مذاکرات سازنده وارد خواهیم شد که در صورت نتیجه دادن، با چالش‌ها، برقراری ثبات، صلح و امنیت در منطقه در تعامل خواهد بود.»

وزیر خارجه اردن افزود: «این ایده همچنان در مراحل ابتدایی قرار داد و بعد از انجام چند دور مذاکره، درباره ساختار نهایی آن تصمیم می‌گیریم.»

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور تاجر مسلک آمریکا مدت‌هاست در تلاش است برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه، اتحادی مانند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در میان کشور‌های عربی ایجاد کند و گام‌هایی نیز در این مسیر برداشته است. از جمله اینکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته با وزرای خارجه کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس، مصر و اردن دیدار و درباره این ائتلاف گفت‌وگو کرده است. صرف‌نظر از اهداف اعلامی کاخ سفید در راستای پروژه ایران‌هراسی، به نظر می‌رسد دوشیدن کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس از مهم‌ترین اهداف آمریکا از طرح ناتوی عربی باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار