دفاع پرس بررسی کرد؛

مناقشات بین‌المللی با یکه‌تازی ترامپ حل نشدنی نیست

رفتار پوپولیستی ترامپ نشان می‌دهد که معضلات و مناقشات بین‌المللی با یکه‌‎تازی آمریکا نه‌تنها شدنی نیست، بلکه بر وخامت اوضاع هم افزوده خواهد شد.
کد خبر: ۳۱۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 02October 2018

آقای ترامپ انتقاد کردندگروه بین الملل دفاع پرس: رفتار پوپولیستی ترامپ نشان می‌دهد که معضلات و مناقشات بین‌المللی با یکه‌‎تازی و قلدری آمریکا نه‌تنها شدنی نیست، بلکه بر وخامت اوضاع هم افزوده خواهد شد.

حتی تلویزیون فاکس نیوز آمریکا که از مواضع رئیس جمهوری این کشور کاملا حمایت می‌کند نتوانست از مورد مضحکه قرار گرفتن ترامپ بگذرد. هر چند گزارشگر فاکس نیوز مدعی شد: ترامپ کم نیاورد و گفت: «من انتظار این واکنش را نداشتم، اما این خوب است».

از سوی دیگر «بن رودز»، مشاور سابق باراک اوباما در توئیتر خود نوشت که به سختی می‌توان عمق پیامد‌های مورد تمسخر قرار گرفتن مهمترین نهاد دولت آمریکا را توسط رهبران جهان، درک کنیم.

در پایان سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا، دست زدن‌های کم توان حاضران، میزان استقبال از سخنان وی را نشان می‌داد. به ویژه آنکه، ساعتی بعد همان حاضران به شدت برای «امانوئل مکرون» و انتقاد‌های وی از یکجانبه گرایی آمریکا دست زدند.

از همه این اظهار نظرها، اما تحلیل نشریه آتلانتیک است که نوشت: در برهه‌ای که واشنگتن در حال عقب نشینی از صحنه جهانی است، متحدانش دیگر نمی‌توانند به آن تکیه کنند و قدرت نرم واشنگتن در پایین‌ترین سطح پس از جنگ جهانی دوم قرار دارد، شاید آمریکا بتواند جامعه جهانی را تنها برای خندیدن گردهم آورد.

«دیوید گراهام» از نویسندگان این نشریه در یادداشتی با عنوان «جهان فقط به ترامپ خندید» افزود: «دونالد ترامپ» همواره حتی پیش از آنکه رئیس جمهوری آمریکا شود نسبت به اینکه آمریکا به مضحکه جهانی بدل شده، هشدار می‌داد و حال خود با جمله‌ای این کار را تمام و کمال انجام داد.

در این گزارش آمده است: هر کس کابوسی دارد و بزرگترین کابوس ترامپ خندیدن جهان به آمریکا بود؛ اتفاقی که روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به حقیقت پیوست. اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در این مجمع با هشدار‌هایی مبنی بر اینکه آمریکا اینگونه است و آنگونه نیست تبدیل به یک جوک بزرگ در این نشست جهانی شد.

«اما حالا و از زمانی که او به سمت رئیس جمهوری منصوب شده، چه شده که همه دنیا به ما می‌خندند؟ ترامپ به تازگی و پس از آنکه «باراک اوباما» در یکی از سخنرانی‌های خود از او انتقاد کرده بود به خبرنگاران گفت: «زمان تمسخر ما دیگر به پایان رسیده و در حال حاضر جهان به ما احترام می‌گذارد. جهان زمانی که او (اوباما) رئیس جمهوری بود برای ما احترامی قائل نبود. اما حال همه به ما احترام می‌گذارند. ما در حال حاضر معاملات تجارتی انجام می‌دهیم که منصفانه است و برای ما خوب است؛ چیزی که تا پیش از این نداشتیم».

پاسخ به پرسش منطقی دیوید گراهام آنچنان روشن است که شاید خودش ترجیح داده قضاوت را به افکار عمومی واگذارد.

منطق قلدری و زورگویی ایالات متحده که با فروپاشی اتحادجماهیر شوروی سابق هر روز ابعاد تازه‌تری نیز به خود گرفت آنچنان مشمئز کننده و غیر قابل باور است که چاره جز خندیدن به آن در نزد رهبران جهان باقی نمی‌گذارد. رفتار پوپولیستی ترامپ در فریب افکار عمومی داخلی آمریکا و سایر ملت‌های جهان هم دیگر خریداری ندارد و جهانیان به خوبی دریافتند که حل معضلات و مناقشات بین‌المللی با یکه تازی و قلدری آمریکا نه‌تنها شدنی نیست بلکه بر وخامت اوضاع هم افزوده خواهد شد.

منطقی که به درستی رئیس جمهور روحانی از آن به فاشیسم نازی‌های تحت فرمان هیتلر یاد کرد.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار