رئیس مجلس در کنفرانس خبری در ژنو:

دوران بازی با دموکراسی در منطقه سپری شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس خبری خود در حاشیه صد و سی و یکمین اتحادیه بین المجالس جهانی با اشاره به اقدامات برخی کشورهای منطقه در حمایت از گروه های تروریستی گفت: کشورهای منطقه باید توجه کنند که دوره بازی با دموکراسی در منطقه سپری شده است.
کد خبر: ۳۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲ - 15October 2014

دوران بازی با دموکراسی در منطقه سپری شده است

  به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از خبرگزاری  خانه ملت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه یکصدوسیویکمین اتحادیه بینالمجالس جهانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران خارجی شرکت کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هستهای ایران با 1+5 گفت: مذاکرات هستهای همچنان در جریان است و هماکنون محمدجواد ظریف و تیم وی مشغول مذاکره هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید توجه کرد که ایران دنبال سلاح هستهای نبوده و بارها این موضوع را مطرح کرده است، افزود: در حال حاضر در مورد تعداد سانتریفیوژها اختلافنظرهایی وجود دارد که فکر میکنم رفتار چانهزنی برای این مذاکرات مفید نیست و مشکلی را حل نخواهد کرد.

 لاریجانی با بیان اینکه اظهارنظر گروه 1+5 مبنی بر اینکه ایران به سمت سلاح هستهای میرود، با شفافسازی حل خواهد شد نه تعداد سانتریفیوژها ادامه داد: برای حل برخی اختلافنظرهای دیگر نیز باید طی این مذاکرات افکار به هم نزدیک شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در منطقه برای مبارزه با گروه داعش، گفت: از قبل هم قابل پیشبینی بود که صرفا با بمباران هوایی نمیتوان با این گروهها مقابله کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه بعید میدانم با تدابیری همچون اجاره پادگان در دو کشور مشکل به وجود آمده ناشی از گروه داعش حل شود، افزود: حل این موضوع احتیاج به یک مجموعه راه حلهای واقعبینانه دارد، از جمله اینکه کشورهای منطقه کمک تسلیحاتی به گروه داعش را قطع کنند.

لاریجانی با بیان اینکه باید از ظرفیت کشورهایی همچون عراق برای ایستادگی در مقابل تروریستها استفاده کرد، افزود: در غیر اینصورت بمبارانها میتواند وجههای برای تروریستها ایجاد کرده تا افراد جذب این گروه شوند.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه باید به این باور برسند که مبارزه با تروریست بازی سرگرم کننده نیست، تصریح کرد: این کشورها باید توجه کنند که دوره بازی با دموکراسی در منطقه سپری شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی کشورها به شیوه های قبیله ای در حکومت علاقه بیشتری دارند تا دموکراسی، افزود: به همین دلیل وقتی بن علی در تونس و مبارک در مصر سقوط کردند جنجالی به راه انداختند.

لاریجانی با بیان اینکه زمانی که مشکلاتی در سوریه به وجود آمد، برخی کشورها گفتند ما نگران دموکراسی در سوریه هستیم، به همین دلیل به مخالفان و تروریستها کمکهای تسلیحاتی کردند، ادامه داد: به نظرم این کشورها توان فریب غرب و هدایت آنها به این مسیر را داشتند، اما هماکنون موضوع کمی روشنتر شده است.

وی با بیان اینکه اگر این کشورها نگران دموکراسی بودند، چرا در عراق که حکومت دموکراتیک وجود دارد، به داعش کمک کردند تا چنین شرایطی بهوجود بیاید، تصریح کرد: بنابر این مشکل این کشورها دموکراسی است، در صورتی که کشورهای منطقه باید هوادار دموکراسی باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به مذاکرات هستهای و با بیان اینکه مذاکرات ایران و 1+5 کاملا روشن است و لزومی ندارد در این موضوع نگرانی خود را پشت پیشنهادات خود مخفی کنیم گفت: اگر غربیها در پی این هستند که ایران به سمت سلاح هستهای نروند باید دانست که این نگاه ساختار روشن و مشخصی دارد،

وی ادامه داد: من فکر میکنم توافق در مسئله هستهای به نفع همه است و این توافق ظرفیت کمک به ایجاد ثبات در منطقه را دارد و باید دانست که با شرایط فعلی منطقه زمان به نفع کشورها نیست.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر ارتباط مذاکرات هستهای با وضعیت منطقه گفت: ایران برای مقابله با تروریسم وظیفهای دارد که آن را انجام داده و میدهد.

وی با بیان اینکه روندی که در ائتلاف علیه داعش دنبال میشود مطابق واقع نمیدانیم، افزود: به طور طبیعی مذاکرات هستهای و مسائل منطقهای رابطه مستقیم و روشنی با یکدیگر ندارند، اما اعتمادسازی در مسائل مختلف به هم مربوط است.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد انسجام کشورهای منطقه برای مبارزه با داعش افزود: نباید در این زمینه ناامید بود بلکه باید به تلاشهای خود در این زمینه ادامه دهیم تا همگرایی برای مبارزه با تروریسم بین کشورهای منطقه به وجود آید.

وی تصریح کرد: البته برخی کشورهای منطقه نباید میدان مبارزه با تروریسم را با میدان هوسبازی برای قدرت اشتباه بگیرند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به نقش آمریکا در عدم انسجام کشورهای منطقه برای مبارزه با گروههای تروریستی تصریح کرد: به طور طبیعی اختلافنظرهایی برای اداره منطقه وجود دارد که بسیاری از آن بر توهمات متکی است که این باعث به وجود آمدن رخنههایی در منطقه میشود که قدرتهای بزرگ از آن استفاده میکنند.

 لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد علت اهمیت تعداد سانتریفیوژها برای آمریکا و کشورهای غربی گفت: این کشورها باید دلیل مهمی برای علت اهمیت قائل شدن در تعداد سانتریفیوژها ارائه کنند.

وی با بیان اینکه ایران معتقد است که باید کارخانهای برای تولید سوخت داشته باشد و این کارخانه نیز زیر نظر آژانس فعالیت خواهد کرد، بیان کرد: کشورهایی که معتقدند تعداد سانتریفیوژ باعث ساخت بمب هستهای میشود نظر عوامانهای دارند، زیرا با هزار سانتریفیوژ نیز میتوان بمب هستهای ساخت. مهم این است که به گونهای پیش رویم که ایران هیچگاه به سمت سلاح هستهای نرود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کشورهای غربی معتقد به حرکت ایران به سمت سلاح هستهای هستند، چرا با جمهوری اسلامی مذاکره میکنند، افزود: این اظهارنظرها منطق درستی ندارد، اما در کل لزومی ندارد که به این موضوع نگاه منفی داشته باشیم؛ من مسیر مذاکرات را از نزدیک مشاهده میکنم و این مسیر را رو به پیش میدانم.

 لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد کمک بلاعوض ایران به ارتش لبنان و کیفیت این کمکهای نظامی تصریح کرد: کمک نظامی به ارتش لبنان آنقدر از کیفیت برخوردار است که از آن در منطقه استفاده کرده و پیشرفت کرده است.

وی گفت: بعید میدانم افرادی که تا چند ماه پیش برای مقابله با داعش ایستادگی کردهاند، از کشورهای اروپایی و آمریکایی سلاح گرفته باشند.

رئیس نهاد قانونگذاری در پاسخ به سوال دیگری در مورد گروه تروریستی داعش و اقدامات این گروه که به اسم اسلام صورت میگیرد، توضیح داد: این گروههای تروریستی دستساز و متحجر و از متن اسلام دور هستند.

وی با بیان اینکه گروههای ترویستی از متن جامعه اسلامی بیرون نیامدهاند، توضیح داد: هدف از تشکیل این گروهها چیز دیگری است، شروع آنها از یک عامل بیرونی است که بعد از گذشت زمان توان کنترل آن را نیز نداشتهاند و این امر مشکلی است که ما در این دوران نسبت به رفتار آمریکا در منطقه داریم.

 لاریجانی با بیان اینکه آمریکا با تصورات ناقص اقداماتی را در منطقه شروع میکند اما تدبیر لازم برای کنترل آن را ندارد، گفت: برخی سطحینگری و تنگنظری کشورهای منطقه به این تفکر کمک میکند.

وی با بیان اینکه جریانهای اصلی اسلامی چه شیعه و چه سنی، مبنای عقلانی از فهم دین دارند، تصریح کرد: این جریانات، جریاناتی دستساز بوده و ریشهدار نیستند.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه غربیها و کشورهای بزرگ باید رفتار دوگانه خود در منطقه را قطع کنند، تصریح کرد: اگر کشورهای غربی از دموکراسی دفاع میکنند نباید بار اصلی وزن خود را بر کشورهای قبیلهای و دیکتاتوری گذاشته و دموکراسی را وسیلهای برای منافع خود کنند، بلکه باید با پدیده تروریسم برخورد تاکتیکی انجام دهند.

لاریجانی با بیان اینکه در چند سال اخیر برخی کشورها منطقه به دلایلی اطلاعات نادرستی را به کشورهای غربی داده و آنها را برای ورود به میدان تحریک کردهاند که نتیجه آن گروه تروریستی داعش و جبهه النصره شد، گفت: غربیها بارها اعلام کردند که در سوریه شاهد حکومت سکولار هستیم. حکومت فعلی نیز سکولار است اما باید پرسید چرا با آن میجنگند؟، آیا فکر نکردند که جنگ با دولت کنونی موجب روی کار آمدن موجودات وحشی (داعش) میشود.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی بخواهند زیر پوشش دموکراسی در سوریه مخفی شوند، تصریح کرد: ما نمیگوییم دموکراسی در سوریه کاملا ایجاد شده است، اما این دموکراسی بسیار کاملتر از کشورهایی است که مجلس نداشته و از دوستان آمریکا هستند و یا مجالسی قلابی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فکر میکنم مدتی است که آمریکا و غرب چشم خود را به کمک تسلیحاتی به گروههای تروریستی بستهاند، افزود: حالا زمان آن است که آمریکا و کشورهای غربی چشمان خود را باز کرده تا دچار دریافت اطلاعات غلط نشوند.

 لاریجانی تصریح کرد: اگر این اصلاحات صورت گیرد، ظرفیت خوبی برای مقابله با داعش هم در سوریه و هم در عراق به وجود میآید که با تکیه بر آن میتوان با داعش مبارزه کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار