معرفی کتاب؛

«دو سه‌گانه برای جنگ»

کد خبر: ۳۱۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰ - 03October 2018

«دو سه‌گانه برای جنگ»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، تئاتر دفاع مقدس مثل ادبیات دفاع مقدس از همان ماه‌های اولیه شروع جنگ تحمیلی شکل گرفت و با ورود هنرمندان مطرح به این حوزه رفته رفته رشد کرد. بدون شک بالندگی و پویایی این هنر قدسی متکی به پیشرفت در حوزه نمایشنامه نویسی است. هر چه قدر ما در این حوزه سرمایه گذاری دقیق و کارشناسانه‌ای کنیم به نتایج مثبتی خواهم رسید.

انتشارات «هنر دفاع» با همین هدف اقدام به انتشار مجموعه نمایشنامه‌های دفاع مقدسی کرده است. نمایشنامه «دو سه‌گانه برای جنگ» عنوان شش نمایشنامه‌ از «ایوب آقاخانی» است که در قالب یک جلد منتشر شده است.

چنان که از نام کتاب مشخص است، در این اثر 2 تری‌لوژی مرتبط به وقایع جنگ تحمیلی وجود دارد. بخش اول کتاب یعنی سه‌گانه اول واقعه نگاری‌هایی شامل نمایشنامه‌های «فصل خون»، «آسمان و زمین» و «اروند خون» است که از میان این سه نمایشنامه، «اروند خون» از آشناتر است چرا که به شهادت 154 غواص در جریان عملیات کربلای 4 می‌پردازد. نویسنده در این اثر سعی کرده در کنار ارائه فضای مستندگونه غربت شهدا و در عین حال حماسه‌سازی آن‌ها را به بهترین شکل ممکن نشان دهد.

سه‌گانه دوم این نمایشنامه به زعم نویسنده پرتره‌نگاری سه تن از شهدای شاخص دفاع مقدس به ترتیب زیر است، «کابوس شب نیمه‌ی آذر»، درباره شهید «احمد کشوری»، «تکه‌های سنگین سرب» درباره شهید «مصطفی چمران»، «هفت عصر هفتم پاییز» درباره شهید «محمد جهان‌آرا». در این سه‌گانه دوم نیز نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» اثری متفاوت و موفق در نمایشنامه‌های فاع مقدسی است. در این متن شخصیت شهید چمران از زبان همسرش «غاده» معرفی می‌شود و در عین روایت یک داستان محکم و کم نقص به قعالیت‌های شهید چمران در لبنان می‌پردازد.

قسمتی از متن نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب»:

«غاده: بابات بهم گفت که وقتی تو ایران وزیر شد، براش نامه نوشتی که می‌‌خوای بیای ایران پیشش. [لبخند می‌زند] وزارتی که مصطفی داشت شبیه تصویر تو از وزیرهای آمریکایی نبود. مطمئنم یا به خاطر مادرت و یا به هر دلیل دیگه‌ای هیچ وقت پدرت رو دقیقا نشناختی. آخرین روز بهار سال 60، یکی از فرمانده‌هاش تو دهلاویه شهید می‌شه، حال بابات بد می‌شه و می‌ره به نیروی فرمانده‌ش تسلیت بگه، تو همون منطقه هم ... از دست می‌ره ... با ترکش خمپاره.»

«دو سه‌گانه برای جنگ» به قلم «ایوب آقاخانی» در 335 صفحه به نگارش درآمده و توسط نشر «هنر دفاع» وابسته به سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در 2 هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار