مذاکره برجام در سفر روحانی به نیویورک تا تصویب ۲ لایحه از FATF

در گزارش این هفته، اخبار مربوط به تحریم، مذاکره و برجام در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، دیگر رخداد‌ها و تحولات مربوط به برجام و تحریم‌ها و در نهایت وقایع مربوط به تحریم‌های نفتی پوشش داده شده است.
کد خبر: ۳۱۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ - 02October 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، در گزارش این هفته، اخبار مربوط به تحریم، مذاکره و برجام در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، دیگر رخداد‌ها و تحولات مربوط به برجام و تحریم‌ها و در نهایت وقایع مربوط به تحریم‌های نفتی پوشش داده شده است.

همچنین تصویب ۲ لایحه از لوایح چهارگانه و سخنان رییس مجلی پیرامون این موضوع از مهمترین اخبار مرتبط با FATF است که در بسته خبری این هفته آمده است. اخبار داخلی شامل دستور مهم رییس کل بانک مرکزی درباره انتشار لیست تمامی دریافت کنندگان ارز می‌شود.

تحریم، برجام و مذاکرات

دکتر روحانی یکشنبه ۲ مهر برای شرکت در اجلاس سازمان ملل به نیویورک سفر کرد و در مصاحبه با خبرنگاران در نیویورک هدف از این سفر را تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به منطقه و جهان در مجامع بین المللی عنوان کرد.

رئیس‌جمهور در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل در مورد اقدامات خصمانه آمریکا، مذاکرات و برجام، تحریم‌ها، منطقه و تروریسم صحبت کرد و از سازمان ملل تقاضای واکنش قاطعانه نسبت به اقدامات خلاف حقوق بین‌المللی آمریکا کرد. رئیس‌جمهور در نیویورک هم‌چنین با جمعی از مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول، رئیس‌جمهور کوبا، رئیس‌جمهور بولیوی، رئیس هیات اجرایی دولت افغانستان، رئیس‌جمهور ترکیه، نخست وزیر نروژ، نخست وزیر ارمنستان، نخست وزیر بلژیک، نخست وزیر ژاپن، رئیس‌جمهور فرانسه، رئیس‌جمهور ایتالیا، دبیرکل سازمان ملل و جمعی از رهبران جوامع اسلامی آمریکا دیدار داشت.

هم‌چنین رئیس‌جمهور با رسانه‌های آمریکا از جمله CBN در مورد برجام و تحریم‌های آمریکا علیه ایران مصاحبه کرده و به بیان مواضع ایران در برابر جنگ اقتصادی و روانی آمریکا پرداخت.

جلسه شورای امنیت با موضوع برجام

ترامپ در روز چهارشنبه، جلسه‌ی شورای امنیت را که در دوره‌ی کنونی ریاست آن را بر عهده دارد با موضوع تسلیحات کشتار جمعی آغاز کرد و بلافاصله به برجام و ایران پرداخت. وی سخنان قبلی خود در مورد برجام را تکرار و بر راهبرد خویش در برابر ایران تاکید کرد. در واکنش به صحبت‌های ترامپ، کشور‌های اروپایی از جمله سوئد، انگلیس و فرانسه راهبرد آمریکا در قبال ایران را رد کرده و بر حفظ برجام تاکید نمودند. چین و روسیه نیز بر روی برجام تاکید نموده و عنوان کردند که حق هر کشوری است که با ایران تجارت داشته باشد. رئیس‌جمهور بولیوی به عنوان اولین کشوری که اقدام آمریکا در خروج از برجام را محکوم نمود، به اقدامات آمریکا علیه ایران حمله کرد. در ادامه کویت نیز از برجام حمایت کرد و یادآوری کرد که رژیم صهیونیستی به NPT نپیوسته است و باید برنامه‌ی هسته‌ای خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی اتمی درآورد.

نشست ۴ +۱ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک

جلسه وزرای امور خارجه ایران و ۱+۴ شامگاه دوشنبه دوم مهر ۱۳۹۷ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به ریاست خانم فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی، و با حضور وزرای امور خارجه ایران، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان برگزار شد.

در پایان این نشست وزرای امور خارجه ایران و کشور‌های ۴+۱ اقدام به صدور بیانیه مشترکی نمودند که در بند ۸، ۹ و ۱۰ این بیانیه به راهکار‌ها و تصمیم‌های اتخاذ شده برای مقابله با تحریم اشاره شده است. در این زمینه، اعضا از به‌روزسانی «قانون انسداد» اتحادیه اروپا، و اعطای مجوز به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای اینکه ایران نیز واجد شرایط برای دریافت وام‌های خارجی محسوب شود، و اینکه این به‌روزسانی در ۱۶ مرداد اجرایی شده است، استقبال کردند. در بند ۹ اعضا تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بیانیه وزرای جلسه به ویژه پیگیری اقدامات مشخص و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران، و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی را مجددا مورد تایید قرار دادند. در بند ۱۰ نیز نظر به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، اعضا از پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال‌های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تاسیس یک «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران، که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت نموده و به آن‌ها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند. اعضا مجددا بر اراده قوی خود برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن این «سازوکار ویژه» در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه‌ای و بین المللی تصریح نمودند.

مقامات آمریکا نسبت به «سازوکار ویژه» در بیانیه‌ی ۴ +۱ واکنش نشان دادند. در این راستا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: از تصمیم کشور‌های دیگر شرکت کننده در برجام برای ایجاد یک مکانیسم ویژه برای تبادل مالی با ایران و دور زدن تحریم‌های تازه آمریکا، نا امید شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد واشنگتن به اتحادیه اروپا یا هیچکس دیگر اجازه نخواهد داد که تحریم‌ها علیه ایران را دور بزند. مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: «اتحادیه اروپا در سخن پردازی قوی، اما در عمل به بیانات خود ضعیف است» و افزود واشنگتن بطور خستگی ناپذیر مراقب پیشرفت رویداد‌ها خواهد بود.

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران نیز گفت: «ایجاد مکانیزم ویژه برای پرداخت به ایران توسط برخی کشور‌های امضا کننده برجام، قادر به تداخل با سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران نیست و ایالات متحده آن را به عنوان یک عامل خطرناک در نظر نمی‌گیرد». وی گفت: «این ایده [مکانیسم جدید تجارت با ایران]قادر به تضعیف [تحریم‌های ایالات متحده]نیست».

شمخانی: متناسب با میزان همکاری اروپا در توانمندی فنی صلح آمیز هسته‌ای خود تجدیدنظر می‌کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در رابطه با مذاکرات برجامی گفت: «جمهوری اسلامی ایران متناسب با میزان همکاری اتحادیه اروپا بویژه در حوزه انرژی و بانکی در توانمندی فنی صلح آمیز هسته‌ای خود تجدیدنظر خواهد کرد». وی افزود: «از سوی دیگر امیدواریم آنچه را که تاکنون بعنوان تعهد سیاسی اروپا در اشکال مختلف بیان شده که نقاط مثبت فراوان نیز داشته و در حال عملیاتی شدن است بویژه در حوزه انرژی و بانکی بروز عینی یابد».

اردوغان: علیرغم تحریم آمریکا به واردات گاز از ایران ادامه خواهیم داد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با رویترز در خصوص روابط اقتصادی ایران و ترکیه گفت: علیرغم تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، وارد گاز از این کشور را ادامه می‌دهیم.

بانک فرانسوی از حمایت شرکت‌های فرانسوی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران دست کشید

بانک فرانسوی بی. پی. آی فرانس برنامه‌ای را که به دنبال ایجاد مکانیسم برای کمک به شرکت‌های فرانسوی تجارت کننده با ایران بود، وانهاد. مدیر اجرایی بی. پی. آی فرانس در این رابطه گفت: «این برنامه متوقف شده است... تحریم‌ها برای شرکت‌ها]ابزار [ تنبیهی هستند». در سال جاری این بانک اذعان کرد که در حال کار بر روی پروژه‌ای با هدف حمایت مالی از شرکت‌های فرانسوی است که به دنبال صادرات کالا به ایران هستند. پروژه‌ای که بی. پی. آی فرانس در حال کار بر روی آن بود ایجاد تضمین‌های صادراتی بر پایه‌ی یورو به خریداران ایرانی کالا‌ها و خدمات فرانسوی بود.

سفیر جدید کره‌جنوبی: ادامه همکاری شرکت‌های کره‌ای با ایران/ کره به نفت ایران وابسته است

یو جانگ هیان، سفیر کره‌جنوبی که از سه ماه قبل ماموریت خود را در ایران آغاز کرده، با اشاره به مسایلی که اخیراً در رابطه با همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور مطرح شده است، گفت: «واقعیت این است که شرکت‌های کره‌ای علاقمند به کار در ایران هستند و می‌خواهند به روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران ادامه دهند، البته مشکل تحریم‌های یکجانبه آمریکا وجود دارد، اما اخباری که اخیراً مبنی بر قطع روابط تجاری شرکت‌های کره‌ای با ایران در رسانه‌ها به چشم می‌خورد بی‌اساس و جعلی است، زیرا شرکت‌های کره‌ای همچنان به همکاری تجاری خود ادامه می‌دهند».

سفیر کره‌ی جنوبی در رابطه با واردات نفت از ایران افزود: «بسیاری از شرکت‌های کره‌ای به نفت ایران وابسته هستند، همین‌طور صنایع شیمیایی و پتروشیمی کره از کمبود نفت ایران متضرر می‌شوند. ما در حال مذاکره با آمریکا هستیم که بتوانیم معافیت‌های لازم را برای ادامه خرید نفت از ایران کسب کنیم».

افزایش بهای نفت و تغییرات صادرات در سایه تحریم نفتی ایران

بهای نفت خام در بازار‌های جهانی در سایه تحریم نفت ایران و بی‌میلی اوپک به افزایش تولید نفت در آستانه رکورد شکنی قرار گرفت. بهای نفت برنت دریای شمال روز سه شنبه در بازار جهانی نفت با ۳ درصد افزایش (۸۱/۴۵ دلار) به بالاترین میزان خود در چهار سال گذشته (۸۱/۴۸ دلار) بسیار نزدیک شد.

مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا در گزارش اخیر خود درباره‌ی تحریم‌های ایران به میزان تغییرات صادرات نفت ایران پرداخته است که در شکل زیر می‌توان مشاهده نمود.

منبعی در دولت هند: به پالایشگاه‌های هند نگفتیم واردات نفت ایران را متوقف کنند

یک منبع در دولت هند به رویترز گفت که دولت هند به پالایشگاه‌های این کشور نگفته است که واردات نفت خام از ایران را متوقف کنند. این منبع در دولت هند گفت: «روابط خوبی با ایران و آمریکا داریم و تصمیم ما تحت تاثیر نفت نیست».

تحولات مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)

شامگاه شنبه این هفته به دعوت علی لاریجانی رییس مجلس جلسه‌ای با حضور وزیران اطلاعات، خارجه، رئیس کل بانک مرکزی؛ رئیس سازمان اطلاعات سپاه، رییس کمیسیون امنیت ملی، روسای فراکسیون‌های امید و مستقلین و نمایندگان شورای نگهبان، سرپرست وزارت اقتصاد برگزار و چالش‌های تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بررسی شد. علیرضا رحیمی عضو هیات رییسه مجلس درباره محتوای این جلسه، گفت: «در ابتدای جلسه علی لاریجانی توضیح داد که نظرات رهبری در خصوص کنوانسیون‌ها که در دیدار با نمایندگان مجلس بیان شده بطور عام ناظر بر مطلق کنوانسیون‌ها بوده و ایشان برای رسیدگی به این لوایح مخالفتی نداشته‌اند».

تصویب ۲ لایحه از لوایح چهارگانه مربوط به FATF در مجلس

روز سه‌شنبه هفته گذشته، دو لایحه از لوایح چهارگانه که دولت به توصیه FATF به مجلس ارائه کرده بود، اصلاح شد و به تصویب نمایندگان مجلس رسید. تصویب این دو لایحه در شرایطی در جلسه روز گذشته مجلس صورت گرفت که بررسی این دولایحه در دستور کار منتشر شده جلسات علنی این هفته مجلس قرار نداشت و هیات‌رئیسه پارلمان آن را خارج از دستور کار، در صحن علنی مطرح کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در جریان بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته (پالرمو) گفت: ما براساس کنوانسیون وین می‌توانیم به این کنوانسیون با حق تحفظ الحاق شویم. می‌توانیم این را بپذیریم و اگر کشوری شروط ما را قبول نکرد می‌تواند در آن خصوص با ما همکاری نکند این نظر مقررات اشکالی ندارد.

لاریجانی، همچنین درباره سرنوشت دو لایحه تصویب شده گفت: لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو مستقیما به مجمع تشخیص نمی‌­رود بلکه به شورای نگهبان خواهد رفت و سپس به مجمع می­رود. از آنجا که که ما در بررسی این دو لایحه، نظرات شورای نگهبان را لحاظ کردیم، ولی نظرات هیات عالی نظارت مجمع را لحاظ نکردیم، در نتیجه قطعا شورا مصوبه مجلس را رد خواهد کرد و این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.

احتمال تصویب فوری کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (TF)

حسینعلی حاجی دلیگانی در رابطه تصویب لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: «با توجه به جلسات و مباحثی که در این روز‌ها برگزار شده و ما اخبار آن را داریم برخی از افراد از جمله رئیس مجلس در صدد هستند با اقدامی غافلگیرانه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را در دستور کار جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه هفته آینده و یا روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه قرار دهند و با فوریت و سرعت در مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه این لایحه را به تصویب برسانند؛ و حتی وقتی کمتر از بررسی و تصویب برجام برای آن بگذارند».

مخالفت فراکسیون نمایندگان ولایی با الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (TF)

حسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی از جلسه ویژه هیئت رئیسه این فراکسیون با علی لاریجانی رئیس قوه مقننه خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده این نشست ظهر امروز (دوشنبه ۲ مهر) در دفتر رئیس مجلس برگزار می‌شود. این نماینده مجلس، اما روز بعد در رابطه با نتایج این جلسه و همچنین تصویب دو لایحه مرتبط با FATF در صحن علنی مجلس، در توئیتی گفت: «تلاش اقاى لاریجانى براى طرح وتصویب الحاق به کنوانسیون مربوط به FATF واقعا تعجب برانگیزاست! جلسه باروساى کمیسیون‌ها وفراکسیون‌ها براى همین موضوع تشکیل شد، فراکسیون نمایندگان ولایی باالحاق به کنوانسیون درشرایط فعلى به شدت مخالف است وآنرا در جهت منافع ملى کشور نمیداند».

توضیحات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ۲ لایحه تصویب شده

رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: نظرات هیأت عالی نظارت اعمالی است، ولی اعمالی برای «اصلاح» است؛ یعنی باید اصلاح در آن صورت بگیرد تا با سیاست‌های کلی انطباق پیدا کند. دو لایحه پولشویی و پالرمو به هیأت عالی نظارت می‌آیند. البته اگر مجلس، تقاضای مصلحت کند در این صورت از هیأت عالی نظارت به صحن مجمع می‌آید، ولی اگر بخواهند مواردی را که صورت گرفته اصلاح کنند آن اصلاحات به هیأت عالی نظارت می‌آید.

تحولات اقتصادی و ارزی

بر اساس دستور عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، روز شنبه لیست تمام دریافت کنندگان ارز دولتی از ابتدای سال و نیز لیست اشخاص حقیقی وحقوقی که تاکنون از سامانه نیما ارز دریافت کرده‌اند، به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی آن‌ها برای اطلاع عموم مردم منتشر می‌شود.

قیمت سکه و ارز در هفته گذشته

در هفته‌ای که گذشت، قیمت تمام سکه طرح جدید بین چهار میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و پنج میلیون و ۴۲۰ هزار تومان نوسان داشت. [۲۱] همچنین قیمت دلار در سامانه سنا بین ۹ هزار و ۲۶۹ و ۱۷ هزار و ۵۸۸ تومان نوسان داشت.

منبع:‌ فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار