سفیر روسیه در تل آویو:

نمی‌توانیم به کشور مستقل ایران دستور بدهیم از سوریه خارج شوند

«آناتولی ویکتوراف» گفت که ما نمی‌توانیم به کشور مستقل ایران دستور بدهیم تا خاک سوریه را ترک و از ما تبعیت کند.
کد خبر: ۳۱۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ - 02October 2018

نمی‌توانیم به کشور مستقل ایران دستور بدهیم از سوریه خارج شوندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «آناتولی ویکتوراف» سفیر جدید روسیه در تل آویو در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در پاسخ به این سئوال که «مقام‌های روسیه گفته‌اند که نظامیان ایرانی تا 100 کیلومتری مرز فلسطین اشغالی عقب نشینی کرده‌اند. آیا این مساله دقیق است؟» تاکید کرد: بله، ما درباره این مساله با همکاران ایرانی مان مذاکره کردیم و آن‌ها آمادگی خود را اعلام و این توافقنامه را اجرا کرده‌اند. آن‌ها نیرو‌های تحت کنترل خود را تا 80 الی 100 کیلومتری مرز سوریه و فلسطین اشغالی منتقل کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: مساله‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که نظامیان ایرانی که در سوریه فعالیت می‌کنند به دعوت دولت مشروع و قانونی این کشور بوده است و آن‌ها در حال همکاری با ارتش سوریه برای مقابله علیه تروریسم هستند. این مساله مهم است. آن‌ها کار بسیار مهمی را در مقابله با داعش، النصره و سایر گروه‌های تروریستی انجام می‌دهند.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که «بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته است که حضور هیچ نیروی نظامی ایرانی را پس از جنگ در سوریه تحمل نخواهد کرد. شما از منطقه حائل صحبت می‌کنید. آیا این‌ها دو هدف متضاد نیستند؟»، تاکید کرد: نمی‌خواهم درباره اظهارات نخست وزیر اسرائیل، اظهار نظر کنم. این وظیفه خود اوست تا درباره منافع ملی اسرائیل صحبت کند. ولی ما بار‌ها در عالی‌ترین سطوح اعلام کرده‌ایم که این غیرواقعی است که از نظامیان ایرانی انتظار داشته باشیم که با زور از سوریه خارج شوند چرا که این مساله توافقی بین دولت سوریه و ایران است.

سفیر روسیه در تل آویو در پاسخ به این سئوال که «این فرضیه وجود دارد که روسیه می‌تواند به ایرانی‌ها بگوید تا خاک سوریه را ترک کنند و آن‌ها چنین خواهند کرد. آیا شما می‌گویید که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد؟»، اظهار داشت: ما همه طرف‌های خود را به عنوان اعضای قانونی و مشروع سازمان ملل در نظر می‌گیریم، با منافع خاص خودشان در منطقه. ما نمی‌توانیم به کشور مستقل ایران دستور بدهیم و آن‌ها از ما تبعیت کنند.

سفیر روسیه در اسرائیل در پاسخ به سئوالی درباره علت ادامه حضور نیرو‌های نظامی ایران در سوریه پس از شکست تروریست‌ها نیز گفت: اجازه بدهید اول این کار را به پایان برسانیم. نگرانی اسرائیل این است که منافع ایران در سوریه تنها مقابله با تروریست‌ها نباشد بلکه ایران شاید قصد داشته باشد تا از خاک سوریه علیه اسرائیل و اردن استفاده کند. ما نگرانی‌های اسرائیل را درک می‌کنیم. ما با همکاران ایرانی مان کاملا صادق هستیم و مستقیما به آن‌ها می‌گوییم که نمی‌توانیم وضعیتی را قبول کنیم که موجودیت اسرائیل را به خطر بیندازد. این مساله برای ما غیرقابل قبول است.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار