«پشت دروازه شهر»

کد خبر: ۳۱۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰ - 04October 2018

«پشت دروازه شهر»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «پشت دروازه شهر» عنوانی دیگر از مجموعه تاریخ شفاهی «پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس» است. این کتاب شرح خاطرات «علیرضا معینیان» است که در 16 فصل تنظیم شده است.

آبادان، اهواز، خانواده، دوره سربازی، تا انقلاب، انقلاب تا جنگ، آغاز جنگ، آموزش و حضور در جبهه شوش، عملیات فتح‌المبین، عملیات بیت‌المقدس، عملیات رمضان، عملیات کربلای 4، عملیات کربلای5، عملیات نصر4، پذیرش قطعنامه و پایان جنگ و دوران بعد از جنگ از فصل‌های این کتاب است که در 320 صفحه تدوین شده است.

قسمتی از متن کتاب:

«استاندار آقای غرضی و از نیرو‌های انقلاب قبل از انقلاب بود. زمانی که عراقی‌ها زاغه‌های مهمات لشکر 92 زرهی در فولی آباد جاده حمیدیه را هدف خود قرار دادند و انفجار‌هایی رخ داد، مردم به روستا‌ها و شهر‌های اطراف کوچ کردند.

بعدا رفتیم گلوله‌ها را جدا کردیم. کارخطرناکی بود. هر آن ممکن بود یکی از این‌ها عمل کرده و ما را لت و پار کند. خیلی‌ها رفتند، ولی این رفتن به 48 ساعت نکشید و مردم دوباره برگشتند. این مسئله [باعث] شد که شهر کاملا سنگر بندی شود.

پایگاه‌های بسیج نیرو‌های مردمی را سریعا سازماندهی کردند. سر خیابان‌ها و [جلوی] در مساجد سنگربندی شد.

حتی سر چهارراه‌ها را سنگربندی کردند و ایست و بازرسی شروع شد. شب‌ها شهر تاریک مطلق شد؛ مردم تنها با نور فانوس و چراغ قوه را ه. خود را می‌دیدند. صدای انفجار، توپخانه، ضد هوایی و ... باعث شد تا در شهر وضعیت خاصی حاکم شود. مردم خود را آماده کرده بودند که اگر عراق بیاید دفاع کنند.

اهواز، خرمشهر نبود که عراق آن را به راحتی بگیرد. هر چند که خرمشهر را هم راحت نگرفت و 45 روز طول کشید تا نصفش را بگیرد؛ آن هم به دلیل خیانت بنی صدر بود.»

«پشت دروازه‌های شهر» در 320 صفحه مصور به قلم «علی شیرخانی» و با همکاری «غلامرضا جهانی مقدم» به نگارش درآمده و توسط «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس» در 2 هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار