نظر آیت الله دستغیب برای رفتن به حج تمتع در زمان جنگ

با فرا رسیدن موسم حج تمتع در دوران دفاع مقدس آیت الله شهید عبدالحسین دستغیب در سخنرانی‌ای نظر خود را نسبت به رفتن مردم به حج اعلام کرد.
کد خبر: ۳۱۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ - 03October 2018

نظر آیت الله دستغیب برای رفتن به حج تمتع در زمان جنگبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، آیت الله سید عبدالحسین دستغیب یکی از علمای شهر شیراز بود که قبل و بعد از انقلاب با حمایت از امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی در وحدت همه جانبه مردم شیراز و زنده نگه داشتن روحیه انقلابی مردم داشت. کارنامه درخشان دلاوری ها و فداکاری های آیت الله دستغیب در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ثبت شده است. آیت الله دستغیب بارها و بارها چه در کتاب ها و چه در سخنرانی های خود از نقش برجسته امام خمینی در هدایت و رهبری مردم سخن گفت.

خدمات و فعالیت های وی در دوران دفاع مقدس چنان ارزنده بود که دشمنان او را یکی از ارکان فعال و موثر جمهوری اسلامی در حفظ انقلاب اسلامی انقلاب بر می شمردند. بر همین اساس وقتی دیدند از راه جنگ و جنگیدن نمی توانند بر انقلاب اسلامی پیروز شوند دست به از بین بردن و شهادت ستون های انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف زدند. یکی از این ستون های سید عبدالحسین دستغیب بود که بی تردید شهادت ایشان برای امام و یارانش بسیار سنگین و غمبار بود.

بی تردید احیای تریبون نماز جمعه یکی از مهمترین ابتکارات حضرت امام خمینی برای کنترل وضعیت کشور بود. امامان جمعه در تمام نقاط کشور چه در خطبه های نماز جمعه چه در دیگر مراسمات و سخنرانی ها تمام تلاش خود را برای تحقق اندیشه سیاسی اسلام و امام خمینی می کردند و در جریان جنگ تحمیلی چه در تشویق مردم برای حضور در جبهه و چه در مایحتاج جبهه های جنگ نقش بسیار مهم و بسزایی داشتند.

شهید دستغیب با شروع تجاوز دشمن به میهن اسلامی با بیانات رسا جوان ها را تشویق به شرکت در جبهه می کرد و در بسیج نیروهای مردمی به جبهه و تامین امکانات و تدارکات برای رزمندگان تلاش مستمر و پیگیر داشت. بارها در خطبه های نماز جمعه و دیگر سخنرانی ها رزمندگان را به عنوان مومنان واقعی معرفی کرد که به ایمان زبانی و قلبی رسیده اند.

وی بارها جنگ تحمیلی را با جنگ های صدر اسلام مقایسه کرد که مومنان با مشقت زیادی در این جنگ ها شرکت می کردند. او این جنگ را وسیله ای برای آشکار شدن انسانیت افراد و صبر، تحمل، بردباری و شهامت می نامید.

به طور کلی تمام سخنان و فعالیت های این شهید را می توان در چند گروه دسته بندی کرد. برخی از سخنان ایشان به اصل جنگ و تبیین آن به مثابه دفاع مقدس برمی گردد که تمام سخنان و فعالیت های مربوط به این موضوع در دسته اول قرار داده شده است او جنگ را به مثابه دفاعی مقدس تبیین و ریشه های دینی این جنگ را برای مردم روشن می کند.

با فرا رسیدن موسم حج تمتع شهید دستغیب اطلاعیه ای را صادر کرد و در آن به مردم استان فارس گفت در این برهه از زمان که کشور عراق به ایران اسلامی حمله کرده از حضور در حج صرفنظر کرده و کمک های لازم را به ارتش برسانند.

وی همچنین با احساس مسوولیتی که داشت و لزوم مشارکت علما خصوصا آیت الله خویی که در عراق سکونت داشت تلگرافی به ایشان ارسال کرد و از وی خواست تا در آگاه سازی مسلمانان عراق برای همراهی با ایران اسلامی و تشکیل دولت اسلامی در عراق نقش موثر خود را ایفا کند.

شهید دستغیب در خصوص مقام و جایگاه شهید و شهادت عنوان کرد: کسی که جانش را در راه جهاد می دهد از همان لحظه ای که روح او در حال فاصله گرفتن است بدن به سعادتی که فوق تصور است می رسد. وی در سخنرانی های خود به عیادت مجروحان جنگ تحمیلی سفارش می کرد و این کار را عبادت می دانست. او به مردم تاکید می کرد عیادت از مجروحان جبهه را فراموش نکنند و به عیادت آنان بروند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها