فروغی‌جهرمی‌ در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

راهیابی ۷۸ مجموعه شعر دفاع مقدس به انتخاب بهترین کتاب/ لزوم زایش ادبیات در حوزه مقاومت بین‌الملل

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس از راهیابی ۷۸ مجموعه ادبی برای داوری در بخش شعر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۳۱۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 04October 2018

«محمدقاسم فروغی‌جهرمی‌» دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه 78 کتاب شعر به دبیرخانه این اتفاق فرهنگی ارسال شده است، اظهار داشت: هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در بخش شعر میزبان 78 کتاب منتشر شده در سال‌های 96 و 1395 شد که در این بخش نسبت به دوره گذشته در بخش شعر 15 درصد کاهش آثار داشتیم.

وی با انتقاد از عدم اهتمام لازم در این حوزه گفت: متاسفانه اهتمامی که به لحاظ موضوعی و مضمونی باید به حوزه دفاع مقدس صورت گیرد، انجام نمی‌شود که البته دلایل زیادی دارد.

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس عدم برگزاری کنگره‌های شعر و شب‌های شعر دفاع مقدس را علت کم شدن انتشار کتاب‌های این حوزه دانست و بیان کرد: تعطیلی و عدم برگزاری منظم شب شعرهای دفاع مقدس و کنگره‌های ملی شعر دفاع مقدس موجب شده تا شاعران و دغدغه‌مندان این حوزه تولیدات کمی داشته باشند که لازم است از سوی مسوولین مورد اهتمام بیشتری قرار گیرد. همچنین جلسات نقد و بررسی شعر و کتاب می‌تواند موجب پویایی این عرصه باشد تا زمینه‌های چاپ کتاب بیشتر شود.

فروغی‌جهرمی‌ تاکید کرد: مراکز متولی باید سفارش دهنده کتاب به شاعران باشند و شاعران جوان را در مراکز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و حوزه هنری جمع و ترغیب کنند تا زمینه تولیدات دفاع مقدس بیشتر فراهم شود. در سال‌های اخیر نسبت به این امور و به ویژه درباره شاعران جوان کم توجهی صورت گرفته در حالی که شاعران جوان با انگیزه‌ای دراین زمینه وجود دارند.

وی بیان کرد: دغدغه‌های اجتماعی شاعران و نویسندگان بیشتر شده اما در زمینه دفاع مقدس که هویت جامعه امروز است، کم کاری وجود دارد. البته انگیزه‌های مادی و کمک‌های اقتصادی نیز در پرداخت حق الزحمه‌های شاعران و نویسنده‌ها نیز عامل انگیزشی مهمی در تولید کتاب است.

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: شاعران دفاع مقدس در گذشته در کنگره‌های شعر به مردم هویت می‌دادند. شعرهای گذشته دارای هویت بود در حالی که شعرهای دفاع مقدس امروز حامل احساس، عاطفه، تصویرسازی و دغدغه اجتماعی است.

وی تاکید کرد: ادبیات باید در حوزه مقاومت بین‌الملل زایش داشته باشد اما بخاطر اینکه متولیان ماموریتشان را در این حوزه انجام نمی‌دهند این استعدادهای داخلی کشورمان به کارگرفته نمی‌شوند. ظرفیت‌سازی ادبی در شهرستان‌ها از طریق جذب و شناسایی شاعران و ایجاد جلسات ادبی در گذشته وجود داشت که مدتی است این اتفاق نیز رو به تعطیلی گذاشته شده که جای نگرانی دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار