به دلیل شکایت فلسطین؛

آمریکا، از یک توافق بین‌المللی دیگر خارج شد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه خروج آمریکا را از توافقی که مبنای شکایت فلسطین از این کشور قرار گرفته بود، اعلام کرد.
کد خبر: ۳۱۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲ - 03October 2018

آمریکا، از یک توافق بین‌المللی دیگر خارج شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد دولت آمریکا تصمیم گرفته علاوه بر خروج از معاهده مودت با ایران، از معاهده‌ای دیگر که مبنای شکایت فلسطین از آمریکا قرار گرفته هم خارج شود.

به نوشته رویترز، جان بولتون گفت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته به دلیل شکایت فلسطین از این کشور بابت انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس، این کشور را از «پروتکل داوطلبانه‌ی حل مناقشه در کنوانسیون ۱۹۶۱ وین [درباره روابط سیاسی]» خارج کند.

بولتون که در کنفرانس خبری روزانه کاخ سفید حضور داشت گفت: «این تصمیم به شکایتی مربوط می‌شود که اصطلاحاً دولت فلسطین برای به چالش کشیدن انتقال سفارت ما از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) تنظیم کرده و نام آمریکا را به عنوان خوانده آورده است.»

بولتون، علی‌رغم این تصریح کرده ایالات متحده از «کنوانسیون وین درباره روابط سیاسی» که زیربنای این پروتکل به شمار می‌رود خارج نشده و از همه طرف‌ها می‌خواهد به تعهدات بین‌المللی خود ذیل این قرارداد پایبند بمانند.

علی‌رغم این، او گفت دولت آمریکا در حال بررسی تمامی توافق‌های بین‌المللی است که ممکن است این کشور را در معرض شکایت‌های بین‌المللی نزد دادگاه لاهه قرار دهند.

«کنوانسیون وین درباره روابط سیاسی» معاهده‌‌ای بین‌المللی است که در سال ۱۹۶۱ به امضای بسیاری از کشورها رسیده است. در همان سال که این معاهده تصویب شد، دو پروتکل به آن ملحق شد.

یکی از این پروتکل‌ها با عنوان «حل و فصل مناقشات» خواستار آن است که مناقشات ناشی از اختلاف در تفسیر قرارداد وین به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع شود.

تشکیلات خودگردان فلسطین، هفته گذشته با استناد به پروتکل حل و فصل مناقشات در کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، از دولت آمریکا به دلیل انتقال سفارتش به بیت‌المقدس نزد دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه هلند شکایت کرده بود.

در بخشی از شکوائیه آمده است که فلسطین «درخواست می‌کند که دیوان اعلام کند که این جابجایی سفارت ایالات متحده در اسرائیل به شهر مقدس اورشلیم (قدس)، تخطی از کنوانسیون وین است... [فلسطین] درخواست می‌کند که [دیوان] دستور دهد که ایالات متحده آمریکا هیأت دیپلماتیک خود را از شهر مقدس اورشلیم (قدس) خارج کرده و به تعهدات بین‌المللی ناشی از کنوانسیون وین پایبند باشد.»

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به پایتختی رژیم صهیونیستی یکی از شعارهای تبلیغاتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بود. وی اواخر سال گذشته میلادی این تصمیم را عملی کرد و دستور داد که روند انتقال سفارت آغاز شود. نهایتا در ماه می ۲۰۱۸ سفارت آمریکا در قدس افتتاح شد. این در حالی است که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قدس پایتخت رژیم صهیونیستی نیست و هیچ‌یک از اعضای سازمان ملل نباید این شهر را به عنوان محل استقرار سفارت خود تعیین کنند.

دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضایی سازمان ملل متحد به شمار می‌آید، توسط شورای امنیت پشتیبانی می‌شود و اعضای سازمان ملل ملزم هستند به آرای آن عمل کنند. با این وجود آمریکا که از اعضای دائم شورای امنیت است، سابقه خودداری از عمل به تصمیمات دیوان را در کارنامه دارد.

ساعاتی قبل از سخنان بولتون، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به صدور حکم دادگاه لاهه به نفع ایران اعلام کرد کشورش را از «پیمان مودت با ایران» خارج می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «اعلام می‌کنم عهدنامه مودت با ایران را فسخ می‌کنیم. این تصمیمی است که ۳۹ سال پیش باید انجام می‌شد.»

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه برای اعلام رأی موقت خود درباره درخواست‌های ایران در ارتباط با پیمان مودت با آمریکا، تشکیل جلسه داد و نهایتا بخشی از تدابیر درخواستی ایران را پذیرفته و آمریکا را به رفع محدودیت‌های انسان‌دوستانه، کشاورزی و هوانوردی ملزم و طرفین را از اقداماتی که می‌تواند به تشدید مناقشه منجر شوند، منع کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار