رحیم آبفروش:

تکریم زائران غیرایرانی در ایران از اولویت‎های ایام اربعین است

جانشین دبیر «جامعه ایمانی مشعر» بر لزوم تلاش در جهت تکریم زائران غیر ایرانی در کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۳۱۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ - 04October 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «رحیم آبفروش» جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر صبح امروز در مراسم افتتاحیه گردهمایی فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در اربعین در مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: غربت و مظلومیت فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با شیرینی مسیر شوق وصال به امام حسین (ع) و اربعین از بین می‌رود.

وی افزود: وقتی می‌فهمیم که اعضای شورای فلان شهر می‌روند و به مسؤولان عراقی می‌گویند که مردم ما راضی نبودند برای هزینه‌های انجام‌شده!؛ یا مسئولان فلان استان اعلام می‌کنند که در فلان شهر مرزی موکب‌های مردمی علم نشود به بهانه اینکه اقتصاد شهر به‌هم می‌ریزد، چه باید گفت.

دبیر ستاد اربعین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اظهارکرد: وقتی این عده معدود مسئول اربعین را نمی‌فهمند چه باید گفت؟

وی گفت:، اما کام فعالان جبهه انقلاب اسلامی زمانی شیرین می‌شود که آن طلبه سمیرمی ساکن در قلب نیروگاه از مناطق محروم، ولی مذهبی شهرقم را می‌بینیم که خانه محقر و کوچک خود را میزبان زائران اربعین در شهر خود کردند؛ کام ما زمانی شیرین می‌شود که معجزه‌های محبت امام حسین (ع) را در این روز‌ها به چشم می‌بینیم.

وی اظهارکرد: امروزه جوانان جبهه انقلاب اسلامی خلأ بسیاری از خدمت‌گذاری‌هایی که باید افراد دیگر آن را به حسب مسئولیت خود انجام می‌دادند پر می‌کنندو کام مردم و مؤمنین شیرین می‌شود.

آبفروش یادآورشد: این تلخی‌ها و... با فعالان جبهه ولایت گره خورده‌است و قطعا این مسیر با مشکلات همراه است؛ زیرا این مسیر مسیری است که با ارباب ما تصویر می‌شود که سختی‌های دو عالم را برای هدایت ما به جان خرید.

وی افزود: امسال خادمان سیدالشهدا (ع) رخصت پیدا کردند که موکب اولیه خود را در مسجد مقدس جمکران برپا کنند؛ این محفل در جمکران برپا شد که اربعینیان در مسجد منتسب به حضرت، ولی عصر (عج) حضور یابند و با صاحب‌الزمان (عج) تجدید بیعت کنند.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر اظهار کرد: مسأله‌ای که امسال دارای اهمیت است، توجه خادمان اربعین به زائران غیرایرانی اربعین است؛ اینکه موکب‌ها در مسیر زائران مظلوم پاکستانی و افغانستانی در مرز ایران و پاکستان برپا شود و بساط نوکری را در میرجاوه و دوقارون برپا کنند، طعم دیگری دارد؛ ۸۵ هزار زائر پاکستانی در همین ایام ثبت‌نام کردند و ۱۱۰ هزار زائر ایرانی تا کنون در سامانه ثبت‌نام کردند؛ امسال احتمالاً بیش ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی در اربعین حضور می‌یابند.

وی گفت: پای گفتمان انقلاب اسلامی در میان است؛ دو میلیون ایرانی هستند که پرچم گفتمان‌حسینی و انقلاب‌اسلامی را برپا می‌کنند؛ اگر زائر پاکستانی در این مسیر برخورد نامناسب ما را در ایران ببیند، ولی در عراق بهترین پذیرایی را ببیند دچار تناقض می‌شود؛ باید در مسیر زائران خارجی در ایران بهترین پذیرایی را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در فضای بازگشت زائران به اربعین باید سامان‌دهی وسیعی داشته باشیم؛ در عراق، فردای اربعین همه موکب‌ها جمع می‌شود و نیاز‌های زائران بیش از پیش خود را نشان می‌دهد؛ باید بخشی از نیاز‌های زائران در این ایام حل شود.

آبفروش یادآورشد: بیش از نیمی از زائران اربعین به شکل هیأتی و بدون قواعد کاروانی به سفر اربعین می‌روند و افراد با توان مالی متوسط به پایین در این صحنه حضور می‌یابند، ولی پس از ورود به کربلا در بحث نقل و انتقالات مشکل پیدا می‌کنند.

وی افزود: اگر بخشی از هزینه‌های تجمیع‌شده موقوفات برای این امر یعنی سامان‌دهی زائران وقف شود می‌تواند مشکلات آن‌ها را حل کند؛ نباید کاری کنیم که زائران ما در آن کشور به مشکل دچار شوند.

دبیر کمیته موکب‌های فرهنگی اظهارکرد: هم‌افزایی فعالان اربعینی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ اگر همه ما هوشمندانه و در یک منظومه جبهه‌ای حرکت می‌کنیم باید با تعامل بین موکب‌ها به نیاز‌های زائران به شکل مناسب پاسخ دهیم.

وی گفت: بحث زائران منفعل و فعال یک تکلیف عمومی برای ما است؛ هرچند عشق به حسین (ع) و اهداف و آرمان‌های حسین (ع) راهبردی‌ترین مسیر حرکت زائران است، اما باید تلاش کنیم که هر زائر منفعل به یک زائر فعال مبدل شود و این مسأله نیازمند فعالیت‌های گسترده تبلیغی است.

وی اظهارکرد: اتفاقات بزرگ فرهنگی تنها با یک نیت رخ می‌دهد؛ در این روز‌ها باید با نیت حضور شهداء در مسیر حضور یابیم و دیگران را نیز همراه کنیم؛ باید ایده‌های خدمت‌گذاری به خادمان و زائران را در بهترین حالت در نظر بگیریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار