درخواست معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی از یادگاران دوران دفاع مقدس

علی زرافشان از یادگاران دوران دفاع مقدس و خانواده معزز شهدا درخواست کرد تا اگر اسنادی از دوران دفاع مقدس در اختیار دارند، جهت بهره‌برداری به سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس تحویل دهند.
کد خبر: ۳۱۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ - 06October 2018

درخواست معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی از یادگاران دوران دفاع مقدسعلی زرافشان معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس در خصوص گردآوری اسناد و مدارک دفاع مقدس اظهار داشت: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بنا بر وظیفه ذاتی که دارد، مسوولیت جمع آوری اسناد تاریخی مردم ایران را دارد. یکی از عرصه‌هایی که جزو نقاط عطف تاریخ ملت ایران محسوب می‌شود، دوران دفاع مقدس است. در این دوران ما شاهد شکوه ارزش‌های ملت ایران هستیم. به همین جهت گردآوری اسناد این دوران یکی از حوزه‌هایی است که به طور جدی در آن ورود پیدا کردیم.

وی افزود: نهادهایی همچون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بنا بر وظیفه‌ای که برایشان تعریف شده است در این عرصه ورود پیدا کردند و اسنادی را گردآوری می‌کنند. نسخه‌های الکترونیک این اسناد در حال آماده سازی است تا در اختیار محققین و پژوهشگران قرار گیرند.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به نحوه استفاده از اسناد، گفت: پژوهشگران از دو طریق حضوری و مراجعه به پورتال می‌توانند از اسناد استفاده کنند. علاقمندان می‌توانند با پرداخت هزینه بسیار کم از نسخه الکترونیک اسناد بهره ببرند.

زرافشان درباره پرونده‌های تشکیل شده از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از دوران دفاع مقدس در این سازمان، عنوان کرد: هزار و 550 پرونده مربوط به دفاع مقدس از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، 848 پرونده از اسناد مربوط به وزارت دفاع، 820 پرونده از اسناد جهاد سازندگی و 623 پرونده از مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مخازن سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس جمع آوری شده است. این پرونده‌ها الحاق یک برگ سند و یا حاوی چندین برگ هستند.

وی ادامه داد: این اسناد مراحل ثبت تا شناسنامه‌دار شدن را پیموده‌اند و نسخه الکترونیک آن بزودی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. با توجه به این که اسناد مربوط به دوران دفاع مقدس بین دستگاه‌های مختلف پراکنده است، برخی سازمان‌ها همچون آموزش و پرورش دارای اسناد بسیاری هستند که اسناد هنوز به طور کامل در اختیار سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس قرار نگرفته‌اند.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان از یادگاران دوران دفاع مقدس و خانواده معزز شهدا درخواست کرد تا در صورت اینکه اسنادی را از آن دوران در اختیار دارند، جهت بهره‌برداری به سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس تحویل دهند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار