معاون آموزش و پژوهش ستاد کل نیروهای مسلح:

حرکت عظیم اربعین شیطنت‌های استکبار را در خود خواهد بلعید

معاون آموزش و پژوهش ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ترفند دشمنان در حرکت اربعین خنثی خواهد شد و این حرکت عظیم شیطنت‌‌های استکبار را در خود خواهد بلعید.
کد خبر: ۳۱۲۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ - 06October 2018

حرکت عظیم اربعین شیطنت‌های استکبار را در خود خواهد بلعیدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بوشهر، نيروهاي مسلح در نظام جمهوری اسلامی ايران وظيفه و رسالتی بس سنگين در برابر خدا و امنيت دارند، رسالت عظيمی كه همانا پاسداری از حريم قرآن و مرزهای كشورهای اسلامی است.

یکی از کسانی که در طول هشت ساله دفاع مقدس در کنار دیگر رزمندگان جنگ تحمیلی به دفاع از وطن پرداخت امیر «محمد حسن باقری» معاون آموزش و پژوهش ستاد کل نیروهای مسلح است که در پیرامون برخی مسائل روز به گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس پرداخت که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

دفاع پرس: جهاد و دفاع مقدس امروز را چگونه تعبیر می کنید؟

دفاع مقدسی که در 31 شهریورماه سال 59 آغاز شد هنوز پایان نیافته است، بلکه سبک و شیوه آن تغییر کرده و امروز نیز در جبهه مقاومت، سوریه و جای جای دیگر که رزمندگان انقلاب اسلامی حضور دارند و دفاع مقدس ادامه دارد.

ما 2 رویکرد در جنگ داشتیم، مردمی کردن دفاع با بسیج مردمی و مدیریت جهادی، به معنی این که عقربه های همه کارها و فعالیت‌ها به سمت خدا باشد، رزمندگان در دفاع مقدس تکلیفی عمل می‌کردند؛ بنابراین امروز نیز ما به مدیریت جهادی در کشور نیازداریم؛ زیرا مدیریت جهادی که در عرصه جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفت، می تواند امروز حلقه مفقودی ما در عرصه اقتصادی، فرهنگی و تمام عرصه‌هایی که کشور امروز به آن نیاز دارد باشد که ما متأسفانه از آن استفاده نکردیم.

دفاع پرس: نیروهای مسلح چگونه می‌توانند در خط مشی فرماندهان زمان دفاع مقدس حرکت کنند؟

فرماندهان زمان جنگ از برجستگی های همچون کار برای خدا، ولایت مداری، اخلاص و مطیع امر و گوش به فرمان رهبر خود، همچون نیروی های مسلح امروزی برخوردار بودند و کاری را برای برجسته کردن خود انجام نمی دادند. از ویژگی‌های بارز نیروها در زمان جنگ دلدادگی به ولایت و اخلاص بود. امروز شاید در برخی موارد از نظر ظاهری و عددی دشمن از ما جلو باشد اما در حقیقت از ما عقب‌ تر است؛ زیرا مادامی که ما در صراط مستقیم قرار داریم تمام محاسبات دشمن چیز دیگری است.

 دفاع پرس: آیا نسل های دوران هشت سال دفاع مقدس توانسته‌اند فرهنگ دفاع مقدس را به نسل جدید انتقال دهند؟

انتقال فرهنگ دفاع مقدس نیاز به یک عزم همگانی و کار جمعی دارد که مقام معظم رهبری گفتند: «وصل کردن نسل فعلی به نسل دفاع مقدس اتصال به صالحین است». نسل دفاع مقدس همه مردم ایران بودند و عموم کسانی که در جبهه حضور داشتند از جمله همسران، مادران و فرزندان آنها انتقال دهنده فرهنگ دفاع مقدس هستند، هرچند هنوز ابعادی از گنجینه دفاع مقدس کشف نشده و مغفول مانده، اما امروز مدافعین حرم نشان دادند که این ظرفیت همچنان در کشور وجود دارد.

انتقال فرهنگ دفاع مقدس یک هنر است که در باید در قالب فیلم، صوت، کتاب، مستند سازی، عکس و خاطره‌گویی منتقل شود اما باز خیلی تا بیان همه گنجینه ها و آموزه‌هایی که در دفاع داشته ایم فاصله داریم و هنوز جای کار زیاد و باید حقانیت ما از مرزها بیرون برده شود.

دفاع پرس: نیروهای مسلح در شرایط جنگ اقتصادی امروز چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؟

جنگ امروز به یک جنگ ترکیبی تبدیل شده است، جنگ ترکیبی یعنی دشمن همه توانش را در عرصه  سخت و نرم در تمام حوزه‌ها به کار برده است و در مجموع دشمن پیروز نبوده است از خیلی جهت‌ها عقب رانده شده است.

وظیفه نیروهای مسلح در جنگ اقتصادی ایجاد امنیت لازم برای حوزه اقتصادی است که حوزه اقتصادی کشور، هیچ گونه نا امنی و دغدغه برای انجام فعالیت های خود ندارد. در دفاع مقدس وقتی مردم به ندای امام راحل لبیک گفتند و یاری کردند جنگ به نفع ما شد. امروز نیز مردم باید در جنگ جبهه اقتصادی پای کار بیایند، اقتصاد مقاومتی یک بخش آن مردم هستند و نیروهای مسلح باید در این حوزه به آماده کردن و مقاومت مردم کمک کند.

دفاع پرس: با توجه به اینکه در آستانه اربعین حسینی هستیم برخی دشمنان در صدد کمرنگ کردن این حرکت عظیم هستند، چگونه می توان این توطئه را خنثی کرد؟

اگر مردم ما بصیرت لازم را داشته باشند و دست دشمن را خوانده باشند دشمن هیچ ترفندی نخواهد بست. مردم نباید تحت تأتیر برخی رسانه ها قرار بگیرند و بدون تعقل هرچیزی را بپذیرد. یقین می دانم که ترفند دشمنان خنثی خواهد شد و کسی که این کشش را در جاذبه اربعین ایجاد کرده است و همه ادیان را مجذوب خود کرده مدد خواهد کرد و این حرکت عظیم شیطنت‌های استکبار را در خود خواهد بلعید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها