یادداشت/ سیروس فتح‌اله

«ریاض» بدون «واشنگتن»!

دونالد ترامپ در اظهاراتی توهین‌آمیز و غیردیپلماتیک که اینگونه اظهارنظرها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، مدعی شد که ریاض بدون حمایت واشنگتن دو هفته بیشتر نمی‌تواند، دوام بیاورد.
کد خبر: ۳۱۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 07October 2018

«ریاض» بدون «واشنگتن»!گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح اله؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا چندی پیش در تجمع انتخاباتی خود در «می‌سی‌سی‌پی» در اظهاراتی غیردیپلماتیک مدعی شد که ریاض بدون حمایت واشنگتن دو هفته هم نمی‌تواند دوام بیاورد؛ لذا باید پول بدهد. ترامپ درواقع تلویحا خطاب به خاندان آل سعود گفت که نظام پادشاهی شما بدون حمایت واشنگتن ظرف دو هفته از هم فرومی‌پاشد.

این اولین بار نیست که ترامپ به آل سعود مستقیم و غیرمستقیم توهین می‌کند؛ رئیس جمهور تاجرمسلک آمریکا چند روز قبل هم گفته بود که «در گفت‌وگویی که با پادشاه عربستان داشتم به او گفتم، پادشاه! شما چندین تریلیون پول دارید. بدون ما چه کسی می‌داند برای شما چه اتفاقی می‌افتد؟»

ترامپ قبلا نیز از آل سعود به عنوان «گاو شیرده» یاد کرده بود. عربستان بدون نفت برای ترامپ ارزشی ندارد، وی فقط به فکر نفت عربستان است که چگونه آن را چپاول کند؛ لذا واشنگتن برای اینکه دلارهای نفتی عربستان سعودی را به جیب بزند، اقدام به بحران‌سازی و کشورهراسی در منطقه خاورمیانه می‌کند تا بیشتر این کشور را بدوشد!

بر همگان عیان است که آمریکایی‌ها با ایجاد بحران‌های تصنعی در منطقه غرب‌آسیا و پروژه «ایران‌هراسی» انبارهای تسلیحاتی خود را به روی کشورهای حاشیه خلیج فارس مخصوصا عربستان سعودی باز می‌کنند. یک تحقیق علمی نشان می‌دهد در پی سیاست ایران‌هراسی، فروش سلاح توسط ایالات متحده آمریکا به کشورهای متحد آن کشور در منطقه اطراف ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی ۳۰۰ درصد افزایش داشته‌است.

آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تهدید بزرگی برای کشورهای عربی منطقه معرفی می‌کنند تا پول زیادی از آن‌ها به بهانه تامین امنیت به جیب بزنند؛ این درحالی است که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان خود سیاست تنش‌زدایی است و بارهار مسئولان کشوری و لشکری آن صراحتا اعلام کرده‌اند که با همسایگان خود هیچ مشکلی ندارند؛ ولی در عین حال در قبال خدشه‌دار شدن امنیت ملی خود که گاهی توسط عوامل مورد حمایت برخی از کشورهای همسایه تحریک می‌شوند، با قاطعیت برخورد می‌کند.

بنابراین، اظهارنظرهای غیر دیپلماتیک و توهین‌آمیز ترامپ را می‌توان در ادامه باج‌خواهی‌های آمریکا از آل سعود برای چپاول ثروت‌های ملت عربستان با ترفند نخ‌نمای «ایران‌هراسی» قلمداد کرد.

درحالی‌که فعالان فضای مجازی سعودی نسبت به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ واکنش نشان دادند و اظهارات نسنجیده وی را نشانه بی‌عرضگی خاندان آل سعود عنوان کرد‌ه‌اند؛ اما «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی طی گفت‌وگویی مدعی شد که «سخنان ترامپ مبنی بر اینکه «ما دو هفته بدون حمایت‌های واشنگتن هم دوام نمی‌آوریم»، دقیق نیست. ما هرگز در مقابل امنیت خود، چیزی پرداخت نخواهیم کرد و روابط ما با آمریکا به‌ میزان 99 درصد بسیار خوب است و تنها یک اشکال وجود دارد.»

سکوت یا توجیه خاندان آل سعود در قبال توهین‌های سریالی ریس جمهور تاجر مسلک آمریکایی را اینگونه نیز می‌توان تفسیر کرد که رژیم‌های مرتجع عربی بویژه آل سعود برای حفظ تاج و تخت خود و سرکوب هرگونه مخالفت و جنبش اعتراضی به اینگونه ذلت‌ها و خواری‌ها عادت کرده‌اند و سالهاست آن‌ها به بهانه پروژه ایران‌هراسی که ترفند ویژه غربی‌ها برای غارت ثروت مردم عربستان و کشورهای دیگر منطقه است، دوشیده می‌شوند.

در پایان نیز باید اشاره کرد که دولتمردان قبلی آمریکا حداقل در ظاهر به استقلال آل سعود احترام می‌گذاشتند و صراحتا استقلال آن‌ها را زیر سوال نمی‌بردند و به شعور آن‌ها توهین نمی‌کردند؛ اما ترامپ در اقدامی بی‌سابقه آشکارا به آل سعود توهین می‌کند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها