بيه بری: فرآیند تشکیل دولت به نقطه صفر بازگشته است

رئیس مجلس لبنان پس از سخنان وزیر خارجه این کشور گفت که پروسه‌ تشکیل دولت «به صفر بازگشته است».
کد خبر: ۳۱۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰ - 06October 2018

بيه بری: فرآیند تشکیل دولت به نقطه صفر بازگشته استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، در حالی که در هفته گذشته امیدها برای تشکیل دولت لبنان پس از گذشت پنج ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی بالا رفته بود؛ «نبیه بری» از بازگشت این فرآیند به نقطه صفر خبر داده است.

«سعد الحریری» روز پنج‌شنبه گفت دولت جدید احتمالا تا ۱۰ روز آینده رونمایی می‌شود. اما «نبیه بری» در گفت‌و‌گو با روزنامه الاخبار گفت که امیدها برای تشکیل دولت بسیار بالا رفته بود اما پس از سخنان دیروز [جبران باسیل] به نقطه صفر بازگشته‌ایم.

به نوشته روزنامه الاخبار، تنش رسانه‌ای میان «جبران باسیل» و گروه‌های سیاسی لبنانی، خوشبینی ایجاد شده در پس سخنان سعد الحریری در خصوص تشکیل قریب‌الوقوع دولت را به ناامیدی بدل کرد.

وزیر خارجه لبنان در یک کنفرانس خبری با نقض سخنان سعد الحریری گفته است که معیار جدیدی برای سهمیه‌بندی وزرا در نظر دارد و آن اینکه برای هر پنج نماینده پارلمان یک سهمیه وزیر در نظر گرفته شود.

او گفته است که جریان «لبنان قدرتمند» باید شش وزیر، جنبش «امل» دو وزیر، «حزب‌الله» شش وزیر، جریان «المستقبل» چهار وزیر، جریان «نیروهای لبنانی» سه وزیرجریان «اجتماع دموکراتیک» دو وزیر، جریان «مرده» یک وزیر داشته باشند و همچنین عرف بر این است که سهم رئیس‌جمهور پنج وزیر و نخست‌وزیر نیز دو وزیر باشد.

نبیه بری در ادامه سخنانش با حالت شوخی به الاخبار گفت: رئیس‌جمهور و رئیس دولت هر کدام سهم خود را جدای از سهم جریان متبوع سیاسیشان طلب می‌کنند؛ پس سهم رئیس پارلمان چه می‌شود؟

تأخیر در تشکیل دولت لبنان روز گذشته (جمعه) اعتراض حزب‌الله را نیز برانگیخت.

شیخ «محمد یزبک» رئیس هیات شرعی حزب‌الله لبنان دیروز در خطبه نماز جمعه از طولانی شدن تشکیل دولت لبنان انتقاد کرد و گفت لبنانی‌ها پس از بر سر کار آمدن سعد الحریری و میشل عون و تصدی پست‌های حساس و مهم این کشور، انتظار دارند، مشکل مربوط به تشکیل دولت زودتر حل شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار