الخلیج الجدید منتشر کرد؛

جسد «جمال خاشقچی» را مثله کردند

رسانه‌های عربی از قتل جمال خاشقچی خبر داده و جزئیات آخرین ساعات زندگی این فعال رسانه‌‌ای مشهور مخالف سعودی را منتشر کرده‌‌اند.
کد خبر: ۳۱۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ - 07October 2018

جسد «جمال خاشقچی» را مثله کردند و برای بن‌سلمان فرستادندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، الخلیج الجدید به نقل از یک منبع آگاه نوشت: جمال خاشقجی که هنگام بازگشت به کنسولگری عربستان در دوم اکتبر (دهم مهر) در استانبول ناپدید شد، منابع ترکیه‌ای گفته‌اند که داخل کنسولگری به قتل رسیده است.

این منبع گفت: خاشقچی در داخل کنسولگری تحت بازجویی شدید و شکنجه قرار گرفت که مقامات سعودی هم آن را زیر نظر داشتند، مقاماتی که با هواپیمای اختصاصی به استانبول آمده بودند و تقریبا همان زمانی که خاشقجی وارد کنسولگری شده بود، آن‌ها هم رسیدند.

این منبع افزود: خاشقچی زیر شکنجه به قتل رسید، آنگاه جسدش قطعه قطعه شد و عملیات بازجویی و مثله کردن جسدش فیلمبرداری شد و فیلم آن را یکی از مقامات سعودی با خود با عربستان برد و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را در جریان این ویدئو قرار داد.

خاشقچی کیست؟

خاشقچی ۵۹ ساله یک روزنامه نگار، گزارشگر خارجی، سردبیر و مقاله نویس سعودی قدیمی و با تجربه است که آثارش در گذشته در پادشاهی آل سعود که بیش از حد محافظه‌کار است بسیار جنجالی و مناقشه آمیز محسوب می‌شدند. پس از آنکه محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان و جانشین ملک سلمان ۸۲ ساله برگزیده شد، وی در تبعیدی خودخواسته به آمریکا سفر کرد.

خاشقچی به عنوان یکی از همکاران واشنگتن پست مقالاتی را درباره عربستان سعودی نوشت که شامل انتقاد از جنگش در یمن، اختلافات دیپلماتیک اخیرش با کانادا و بازداشت فعالان حقوق زنان به دنبال صدور اجازه رانندگی به زنان در این کشور می‌شد.

خاشقچی در یکی از مقالات خود مورخ ۲۱ مه برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: این بازداشت‌ها مخمصه و وضع خطرناکی را که همه شهروندان عربستان سعودی با آن مواجه هستند، نشان می‌دهد. از ما خواسته شده تا امید آزادی سیاسی را رها کنیم و درباره این بازداشت‌ها و ممنوعیت‌های سفر که نه تنها منتقدان بلکه خانواده‌های آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده سکوت اختیار کنیم. آنها انتظار دارند که ما این اصلاحات اجتماعی و ولیعهد عربستان را به شدت تحسین کنیم و از نزدیک شدن به شهروندان سعودی پیشگام که دهه‌ها پیش جرات کرده‌اند و به این مسائل پرداختند، اجتناب کنیم.

خاشقچی همچنین به خاطر مصاحبه‌ها و سفرهایش به اسامه بن‌لادن، رهبری سابق القاعده بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵ معروف است. در اوایل دهه ۱۹۹۰ خاشقجی تلاش کرد تا بن‌لادن را متقاعد به آشتی با خاندان سلطنتی آل سعود و بازگشتش از سودان به خانه شود اما بن‌لادن این پیشنهاد را رد کرده بود.

او روابطش با سران مطرح خاندان پادشاهی حفظ کرده و در سال ۲۰۱۵ میلادی با حمایت شاهزاده ولید بن طلال، یک شبکه خبری ماهواره‌ای تحت عنوان العرب از بحرین راه‌اندازی کرد. این شبکه تنها ۱۱ ساعت فعالیت داشت و پس از آن تعطیل شد. شاهزاده بن طلال نیز پس از آن توسط شاهزاده محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ میلادی بازداشت شد.

خاشقچی در مقاله‌ای مورخ هفت اوت نوشت: در حال حاضر شهروندان عربستان دیگر دلیل منطقی پشت این موج بی‌وقفه بازداشت‌ها را درک نمی‌کنند. این بازداشت‌های تعمدی بسیاری را به سکوت وادار کرده و بسیاری دیگر را نیز مجبور به ترک کشور کرده است.

وی در نصیحتی به پادشاه عربستان سعودی نوشت: راه بهتری نیز برای پادشاهی عربستان برای اجتناب از انتقادات غرب وجود دارد: تنها کافی است که فعالان حقوق بشر را آزاد و بازداشت‌های غیرضروری را که وجهه عربستان را لکه دار کرده، متوقف کنید.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار