سردار سپهر در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد؛

اجرای طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی در ۴۶۰ محله/ طرح‌های گسترده بسیج برای مقابله با قاچاق مواد مخدر

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بسیج تاکنون ۴۶۰ محله را در کشور زیر چتر طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی خود قرار داده و آمادگی دارد که این نقاط را افزایش دهد.
کد خبر: ۳۱۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 09October 2018

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- رحیم محمدی؛ رزمایش خدمت رسانی بسیج که از ۹ شهریور آغاز شده بود، ۲۹ شهریور به اتمام رسید؛ این بهانه‌ای شد تا در خبرگزاری دفاع مقدس میزبان سردار «محمدحسین سپهر» جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین باشیم تا در مورد رزمایش خدمت و برخی موضوعات دیگر فعالیتی بسیج گفت‌وگویی داشته باشیم. آنچه در ادامه آمده، ماحصل این گفت‌وگو است.

با توجه به اتمام مرحله اول «رزمایش محمد رسول الله (ص) ۲» جمع‌بندی خود را درباره این رزمایش بفرمایید.

مرحله اول رزمایش عاشوراییان بسیج از نهم تا ۲۹ شهریور برگزار شد و طی آن یک‌هزار گردان بیت المقدس با حضور در اردوگاه‌های تعیین شده ضمن تجدید سازماندهی و به نمایش گذاشتن اقتدار بسیجیان در دفاع از کشور و حمایت از نظام و ارزش‌های انقلاب اسلامی، هفت هزار و ۱۴ گروه جهادی نیز برای خدمت رسانی به مردم محروم با مشارکت ۱۵۰ هزار نفر از بسیجیان برنامه ریزی شده بود که در مرحله اجرا این تعداد به هشت هزار گروه رسید.

مرحله دوم رزمایش نیز با مشارکت ۷۰۰ هزار نفر از اعضای گردان‌های بیت المقدس و گروه‌های جهادی در ۱۳ مهر در مراکز استان‌ها برگزار شد که اوج این حضور در تهران با حضور یکصد هزار نفر از بسیجیان و با حضور فرمانده معظم کل قوا بود.

بسیج برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی قرارگاهی را با عنوان «قرارگاه جهاد اقتصادی» تشکیل داده است؛ لذا با توجه به این موضوع درباره فعالیت‌های این قرارگاه توضیح دهید.

اعتقاد داریم که برای پیش‌برد اقتصاد مقاومتی و مبارزه با اتاق‌های جنگ اقتصادی دشمنان باید نگاه به درون داشته باشیم از این رو اقشار متخصص بسیج در قالب قرارگاه جهاد اقتصادی شکل گرفته است که به دنبال آن آمادگی داریم برای تقویت مجموعه نظام در عرصه‌های مختلف با دولت و سایر قوا همکاری‌هایی داشته باشیم.

بسیج محله هرندی را از وجود معتادین پاکسازی می‌کند

البته در این رابطه با وزارتخانه‌های صنعت، کشور و بهداشت، دادگستری، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان برنامه ریزی کشور توافق‌نامه‌های خوبی نوشته شده و توافق‌نامه‌های بعدی هم در حال تنظیم است؛ چون بسیج بدون منت آماده کمک به مردم و دولت در بخش اقتصاد مقاومتی، تولید ثروت و حمایت از کالای ایرانی، توانمندسازی کشاورزان، دامداران و صنعت‌کاران و نیز توسعه اشتغال خانگی و توازن توسعه در بخش‌های محروم و کاهش فاصله مناطق برخوردار و محروم است.

بسیج در تدوین لوایح تقنینی اعلام آمادگی کرده است؛ اگر در این رابطه فعالیتی صورت گرفته و یا توافقنامه‌ای امضا شده است، درباره‌اش توضیح دهید.

بسیج امروز از ۵۰ هزار حقوقدان برخوردار است؛ لذا برای کمک به قوه قضاییه در تنقیح و پایش قوانین اعلام آمادگی کرده‌ایم. همچنین قضات، وکلا و حقوقدانان بسیجی آمادگی دارند در پایگاه‌های مقاومت با برگزاری جلسات صلح و سازش بین شاکیان و متشاکیان که امروز حجم زیادی از پرونده‌های محاکم را تشکیل داده است، ورود پیدا کنند تا روند رسیدگی‌ها سرعت بیشتری یابد.

یکی از رویکرد‌های سردار غیب‌پرور، حضور بسیج در موضوع آسیب‌های اجتماعی با هدف کاهش این آسیب‌ها است؛ در این رابطه هم توضیحی می‌فرمایید؟

با توجه به اینکه بسیج متشکل از مردم در لایه‌های مختلف اجتماعی است، یکی از مسایلی که مردم را زجر می‌دهد و موجب نگرانی آن‌ها می‌شود، آسیب‌های اجتماعی است که در عرصه‌های مختلف در حاشیه شهر‌ها وجود دارد؛ بر این اساس، بسیج با اعلام آمادگی برای ورود به این عرصه، توافقنامه‌هایی را با وزارتخانه‌های کشور و بهداشت و درمان و بعضی دستگاه‌های دیگر نوشته تا نسبت به کاهش و جلوگیری از این آسیب‌ها و توانمندسازی خانواده‌ها و مخاطبین برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی با الویت اعتیاد و طلاق حضور یابد.

بسیج محله هرندی را از وجود معتادین پاکسازی می‌کند

به همین جهت در مراکز بسیج در سطح کشور برای آموزش خانواده‌ها و کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند، کلاس‌های توانمندسازی و آموزش را از ابتدای سال جاری تشکیل دادیم که به واسطه آن هر روز ۶۰ هزار نفر خانواده در اقصی نقاط کشور در این کلاس‌ها حضور می‌یابند.

در بحث مواد مخدر هم برای درمان معتادان متجاهر و هم برای برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر آمادگی داریم، از این رو با هماهنگی وزارت کشور و سایر دستگاه‌های مسئول، طرح‌های بزرگی را در دست اجرا و اقدام داریم که از جمله این طرح‌ها می‌توان به حضور بسیج در محله هرندی برای پاکسازی این محله از وجود معتادان متجاهر و فروشندگان مواد مخدر اشاره کرد.

بسیج تاکنون ۴۶۰ محله را در کشور زیر چتر طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی خود قرار داده و آمادگی دارد که این نقاط را افزایش دهد که تحقق آن منوط به ارائه درخواست از سوی دستگاه‌های مربوطه است.

یکی از طرح‌هایی که بسیج به دنبال اجرای آن است، طرح «گشت‌های محله‌محور» است؛ آیا این طرح به مرحله اجرا درآمده است؟

چون یکی از ماهیت‌های بسیج کمک به ارتقاء امنیت کشور است با هماهنگی وزارت کشور، دادستان کشور و ناجا توافق‌نامه‌ای برای ارتقاء امنیت نوشته شده که البته هنوز امضاء نشده است؛ بر اساس این توافقنامه، بسیج برای ارتقاء امنیت و احساس امنیت با کمک خود مردم، نیروی انتظامی را یاری می‌دهد؛ البته به این نکته هم باید اشاره کرد که بسیج طبق قانون ضابط قضایی محسوب می‌شود.

پس با این توضیح، حضور بسیج در گشت‌های محله با حکم قضایی و با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

بسیج در گذشته مجموعه‌ای به نام ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر داشت که چند سالی است این مجموعه فعالیتی ندارد، اما این روز‌ها صحبت‌هایی مبنی بر فعالیت دوباره واحد‌های امر به معروف و نهی از منکر بسیج مطرح شده؛ آیا این موضوع صحت دارد؟

در این زمینه بسیج در حال رایزنی و هماهنگی با دستگاه قضایی است که به موقع در این رابطه اطلاع رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.

این روز‌ها که برخی افراد سودجو اقدام به احتکار کالا با هدف کسب سود بیشتر می‌کنند باعث شد تا بسیج نسبت به شناسایی محتکرین وارد شود؛ در این رابطه توضیحی می‌فرمایید؟

بسیج در توافق با وزیر دادگستری و سازمان تعزیرات حکومتی برای مبارزه با محتکران و تنظیم بازار اعلام آمادگی کرد؛ لذا بر اساس این توافق، حجم بالایی از کالا‌های احتکار شده شناسایی و به مراکز ذی‌صلاح معرفی شدند و این کار همچنان ادامه دارد.

بسیج محله هرندی را از وجود معتادین پاکسازی می‌کند

در همین راستا امیدواریم توافق‌هایی نیز با دولت در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم داشته باشیم.

بسیج اخیرا با سازمان حمایت از مصرف کنندگان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد؛ تکلیفی که بسیج در این تفاهم‌نامه متعهد شده چیست؟

چند تفاهم‌نامه با سازمان‌های تحت پوشش وزارت صمت داشتیم از جمله اینکه کلینیک عارضه یابی داشته باشیم؛ این کلینیک صنایع تعطیل و نیمه تعطیل و آسیب دیده شناسایی می‌شود و با عارضه یابی راه حل عبور از مشکلات به مدیران ارائه می‌شود.

یکی دیگر از اقدامات بسیج حمایت از کالای ایرانی از تولید تا مصرف است در این رابطه هم توافق‌هایی صورت گرفته که بسیج در حال انجام آن‌هاست؛ همچنین توانمندسازی واحد‌های تولیدی توسط مهندسان بسیجی نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که در حال انجام است.

بسیج برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری چه فعالیتی می‌تواند انجام دهد؟

بسیج در حدود ۱۲ اصل از ۲۴ اصل سند سیاست اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری به روسای سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند نقش آفرین باشد؛ لذا از مسئولین قوا بویژه دولت تقاضا دارم نقش بسیج را در این ۲۴ اصل تبدیل به برنامه و قانون کنند.

انتهای پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها