شهید خیرالله توکلی؛

شهیدی که به شوق جبهه، فرماندهی اطلاعات سپاه الیگودرز را رها کرد

شهید «خیرالله توکلی» در سال ۱۳۶۲ فرماندهی اطلاعات سپاه شهرستان الیگودرز را عهده‌دار بود، ولی به خاطر رفتن به جبهه این سمت را رها کرد و در دی ماه همان سال به جبهه برگشت.
کد خبر: ۳۱۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶ - 07October 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از خرم آباد، «خیرالله توکلی» در مرداد سال ۱۳۳۹ در شهر الیگودرز دیده به جهان گشود. دوران کودکی و نوجوانی را تحت تعلیم و سرپرستی پدر بزرگوارش سپری کرد و از محضر روحانیت از جمله حجت الاسلام کرمانی نماینده آیت الله گلپایگانی بهره زیادی برد.

وی در دوران دبیرستان با مبانی مقدس اسلام آشنا شد. علاقه فراوانی به یادگیری مسائل مذهبی نشان می‌داد و سئوالات خود را از پدر و پدر بزرگش در این زمینه می‌پرسید. با آگاه شدن از ظلم و ستم رژیم پهلوی، چنان مخالفت خود را با این رژیم نشان می‌داد، که دیگران بیم به دل راه می‌دادند که مبادا ساواک وی را دستگیر و شکنجه کند.

با شروع بیداری مردم مسلمان ایران و با شهادت حاج آقا مصطفی خمینی، خروش ملت بیشتر شد، خیر الله در دستگیری خائنین و گشت‌های شبانه همیشه پیش قراول دیگر برادران خود بود که پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در الیگودرز به عضویت آن درآمد و از تقابل با منافقین و همچنین ارشاد و آگاه کردن آن‌ها کوتاهی نمی‌کرد.

با طلوع فجر ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، در تشکیل کمیته انقلاب اسلامی الیگودرز شرکت داشت و یکی از اعضا فعال این کمیته بود.

این تربیت یاقته روحانیت در همان زمان با ظلم و ستم و فساد رژیم فاسد شاهنشاهی آشنا شد. با بلوغ سنی و فکری به فعالیت سیاسی از قبیل: تهیه، تکثیر و پخش نوار‌ها و اعلامیه‌هایی از امام خمینی (ره) پرداخت و روز به روز هر چه بیشتر نفرت و انزجار خود را نسبت به رژیم ستم شاهی ابراز می‌داشت. مدت‌ها تحت تعقیب بود و چندین بار هم مورد ضرب و شتم نیرو‌های نظامی شاه قرار گرفت.

پس از آنکه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) ثمر گرفت و پیروز شد. در همان اوایل انقلاب با تأسیس کمیته انقلاب اسلامی در ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ در این نهاد به فعالیت پرداخت. در سال ۱۳۵۸ به خاطر شورش‌های ضد انقلاب در کردستان به عنوان بسیجی عازم این منطقه شد و با دشمنان ایران به مبارزه بر خاست.

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در شهریور ماه ۱۳۵۹آرامش از خیراله گرفته شد، تا اینکه به جبهه‌های جنگ شتافت او در مدت حضور در جبهه به مناطق بستان، دهلران، سوسنگرد، کوسور، کرخه نور، چزابه، حمیدیه، هویزه رفت و در عملیات متعددی شرکت داشت.

شهید توکلی با شروع دخالت گروهک‌های وابسته شرق و غرب در کردستان به یاری برادران مظلوم کُرد شتافت و چند ماهی را در پاوه و نوسود گذراند. پس از مراجعت دوباره به سوسنگرد رفت و ایامی را در آنجا به دفاع از حریم مسلمین به خدمت مشغول بود.

در عملیات «فتح المبین» و «بیت المقدس» با سمت فرماندهی گردان حماسه‌های بی شماری از خود به یادگار گذاشت و از ناحیه پا مجروح شد که مجروحیت او باعث نشد تا از جبهه غافل شود لذا پس از بهبودی به دفعات مکرر در جبهه‌های حق علیه باطل حاضر شد.

در نیمه دوم سال ۱۳۶۲ ازدواج کرد که ثمره این ازدواج یک دختر است. در این دوران در شهرستان الیگودرز فرماندهی اطلاعات سپاه را عهده دار بود، ولی به خاطر رفتن به جبهه این سمت را رها کرد و در دی ماه همان سال به جبهه برگشت.

بارزترین خصوصیات اخلاقی شهید توکلی، خونسردی در برابر ناملایمات زندگی دنیوی است. حیا و تواضع، همت، ایثار، گذشت، تقوا و اراده راسخ از برجسته‌ترین خصوصیات این شهید است. همیشه به یاد خدا و ذکر کلامش حسین (ع) بود تا اینکه در دوم اسفند ماه ۱۳۶۲ همزمان با عملیات والفجر در تنگه چذابه به شهادت رسید و پس از انتقال پیکر مطهر ایشان به شهرستان الیگودرز در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار