یادداشت/

خزاعی و عسگرپور، هیاهو برای هیچ

پیروزی انقلاب موجبات پوست‌اندازی در سینما را به لحاظ محتوایی ایجاد کرد، ولی اندیشه‌های حاکم بر این جریان فرهنگی گویی تغییر چندانی نکرده است.
کد خبر: ۳۱۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴ - 07October 2018

خزاعی و عسگرپور، هیاهو برای هیچبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حضور نماینده‌ی سینمای ایران در آکادمی اسکار سال هاست که محل بحث و جدل میان اهالی فرهنگ به ویژه سینما است.

چندی پیش بنیاد سینمایی فارابی طی بیانیه‌ای به صورت رسمی اعلام کرد که فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی «وحید جلیلوند» به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار 2019 معرفی می‌شود. همانطور که به نظر می‌رسید، اعلام این خبر واکنش‌های بسیاری را از سوی دست اندرکاران و اهالی فرهنگ در پی داشت.

شب گذشته برنامه تخصصی «کیوسک» که اتفاقات روز حوزه سینما را بررسی می‌کند میزبان محمد خزاعی و محمدمهدی عسگرپور بود. این برنامه که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود با اجرای احسان عبدی پور، محل مناظره‌ی این 2 سینماگر با موضوع «نماینده ایران در اسکار» بود. خزاعی تهیه کننده‌ی فیلم «به وقت شام» به عنوان نماینده جریان ارزشی سینما و در واقع برای دفاع از فیلم خود و عسگرپور، عضو کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار و از مدیران باسابقه‌ی سینمایی کشور در قامت دفاع از فیلم منتخب به بحث پرداختند که این مناظره نتیجه‌ای باخت ـ باخت را در پی داشت.

زمان این برنامه حدود یک ساعت بود که اگر ساعت‌ها نیز طول می‌کشید باز نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد. تهیه کننده‌ای که در جریان ارزشی سینما رشد کرده و بیشترین سهم را از بودجه دولت در تولیدات و مسئولیت‌های خود دارد و سینماگری که از کهنه کاران این عرصه است و کرسی‌های متعددی را تجربه کرده است، تنها مواردی را مرور کردند که هر علاقمندی به سینما از آن آگاه است! آن‌ها حتی از صحت یا نقض برخی اخبار پیرامون نیز آگاهی نداشتند و گاه در ارائه برخی خبر‌ها با هم در تناقض بودند! جای بسی تاسف است. تاسف از این منظر که با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب هنوز نقشه‌ی راهی معین و مشخص که در برگیرنده‌ی استراتژی سینمای کشور باشد وجود ندارد. البته که به نظر می‌رسد برخی افراد علاقه‌ای هم به همت جهت تبیین و شکل گیری آن ندارند، چرا که نانشان گویی در این بلواهاست.

هر چند پیروزی انقلاب موجبات پوست اندازی در سینما را به لحاظ محتوایی ایجاد کرد، ولی گویی اندیشه‌های حاکم به این جریان فرهنگی تغییر چندانی نکرده است. این در حالی است از بدو انقلاب، حضرت امام (ره) در زمان حیات پربرکتشان طی بیاناتی متعدد به طور مشخص مواضع و دیدگاه روشن خود را درخصوص سینما بیان داشتند و در ادامه نیز رهبر معظم انقلاب بار‌ها و بار‌ها دغدغه‌های خود را در قالب نقشه‌ی راهی معین و مشخص در ایجاد و اهمیت سینمایی متعالی و آرمان گرا ایراد فرموده‌اند. در همین راستا، حضرت آیت الله خامنه‌ای چندی پیش (1) در دیدار با جمعی از فرماندهان، رزمندگان، ایثارگران و هنرمندان با اشاره به اهمیت این موضوع و بیان اینکه، رزمندگان دفاع مقدس با عمل خود، تصویری واقعی از دنیای وحشی و ظالم و به دور از معنویت و انصاف آن زمان، ثبت کردند که این تصویر باید به مردم دنیا نیز ارائه شود، خاطرنشان کردند: «در جشنواره‌های غربی، برخی فیلم‌های ایرانی با کیفیت حرفه‌ای پایین‌تر از فیلم‌های دفاع مقدس نشان داده می‌شود، اما از نشان دادن فیلم‌های دفاع مقدس هراس دارند، زیرا این فیلم‌ها تصویر افشاگرانه از معادلات قدرت در دنیای حاکمیت سلطه گری است.»

آقای عسگرپور در کسوت مدیری کهنه کار در عرصه‌ی فرهنگی کشور و به عنوان عضو کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار در این برنامه اظهار می‌دارد: «در جشنواره‌ها بخش قابل توجهی از فیلم‌هایی که موفق می‌شوند به هیچ عنوان دنبال سیاست‌های کشورهایشان نیستند. در کشور ما ارگان‌های ارزشی به عنوان یک طلبکار این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. یک زمانی است که ما کاری را انجام می‌دهیم و می‌خواهیم خودمان برای خودمان دست بزنیم و خوشحال باشیم، یک زمانی هم ما به دنبال این هستیم که یک محموله‌ای را ارسال کنیم که حتماً به مقصد برسد. ما درباره این موضوع نباید هیجان زده عمل کنیم.»

این اظهارات در نوع خود و آن هم از زبان مدیری چون آقای عسگرپور نه جای تامل، بلکه موجبات تعجب و حیرت است! کیست که نداند، امروزه اغلب فستیوال‌های فرهنگی و هنری، به ویژه آکادمی اسکار که جشنی صد در صد آمریکایی است تمام و کمال سیاسی و در جهت حفظ منافع این کشور در جهان است؟ خودتان را بازی می‌دهید یا مردم را به بازی گرفته‌اید؟ عدم حضور ورزشکاران ایرانی در میادین جهانی در برابر نمایندگان رژیم صهیونیستی نیز خارج از قوانین بین المللی است، اما استراتژی مشخص و مانیفست جمهوری اسلامی در این روند بر قوانین و قواعد جهانی اولویت دارد، بر این اساس نیز تدابیری اندیشیده می‌شود که هدف متعالی نظام در این میادین متجلی شود، حال اینکه با خساراتی نیز همراه است.

اگر قرار است مدیران و مسوولان جمهوری اسلامی در کسوت تصمیم گیری - به ویژه در عرصه‌ی جهانی - فعالیت کنند، بیش و پیش از هرچیز لازم و ضروری است که آرمان‌های نظام را بشناسند و باور داشته باشند که در غیر این صورت جز خیانت چیزی را در پی نخوهد داشت.

1) روز چهارشنبه پنجم مهرماه 1397

انتهای پیام/ 130

نظر شما
پربیننده ها