روایت کوتاه بین‌المللی؛

«بن سلمان»؛ از بازداشت شاهزادگان تا ناپدید شدن «خاشقچی»

پرونده اقدامات غیرمقبول بن سلمان در گذار زمان سنگین‌تر می‌شود، به نظر می‌رسد که ولیعهد سعودی در پس طلوع هر صبح باید منتظر مخدوش‌تر شدن چهره‌اش باشد.
کد خبر: ۳۱۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ - 08October 2018

به گزارش گروه سار رسانه‌های دفاع پرس، ماجرای ناپدید شدن و شاید کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی و چهره شاخص منتقد آل‌سعود که این روز‌ها در صدر اخبار جنجالی رسانه‌های جهان قرار دارد، ژست اصلاح طلبی محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی را بار دیگر مخدوش ساخته است.

خاشقچی که چهارشنبه گذشته برای انجام کار اداری مربوط به ازدواجش از آمریکا به ترکیه و کنسوگری عربستان در استانبول مراجعه کرده بود، ناپدید شد تا اینکه برخی مقامات ترکیه اخیرا خبر کشته شدن او را تائید کردند.

پلیس ترکیه شنبه شب اعلام کرد که منتقد سعودی به احتمال قوی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته و جسد وی با خودرو به بیرون از کنسوگری منتقل شده است.

در همین حال، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز که از منتقدین سیاست‌های دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شود، به نقل از یک منبع عرب‌زبان خبر داد که یک تیم ۱۵ نفره پس از ورود به ساختمان کنسولگری، جسد مقتول را تکه تکه کرده و سپس به بیرون از کنسولگری منتقل کردند.

از سوی دیگر، شبکه خبری الجزیره مدعی شده که جسد خاشقچی در منطقه‌ای در استانبول کشف شده است، این در حالی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در سخنانی در کنفرانس سالانه حزب حاکم توسعه و عدالت، مساله قتل خاشقچی را تایید نکرده است.

رئیس جمهور ترکیه گفت که موضوع ناپدید شدن خاشقچی را شخصا پیگیری و نتیجه آن را هر چه که باشد، به گوش جهانیان خواهد رساند.

وی تاکید کرد که آنکارا موضوع خاشقچی را در بالاترین سطح پیگیری می‌کند و دادستانی کل ترکیه، این پرونده را مورد تحقیق و بازرسی قرار می‌دهد؛ هرچند برخی ناظران معتقدند که اردوغان در سخنرانی‌اش به دلیل ملاحظاتی در خصوص روابط آنکارا - ریاض، از تائید قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول طفره رفته است.

فارغ از اینکه چرا خاشقچی این‌گونه در خاک ترکیه ناپدید شده است، محرز است که فعالیت‌های سیاسی و انتقاد‌های بسیار تندش از آل‌سعود، می‌توانسته مهمترین انگیزه مقامات بلندپایه سعودی برای حذف فیزیکی او بوده باشد.

فعالان معارض سعودی می‌گویند که «جمال خاشقچی» به دستور مستقیم «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان سعودی به قتل رسیده است و یا اینکه دست کم مدیریت پرونده قتل او بر عهده شخص، ولی عهد بوده است؛ چراکه این شاهزاده سعودی از روابط گسترده روزنامه‌نگار سعودی با اعضایی از کنگره آمریکا و احتمال تحریک آنان علیه به قدرت رسیدنش با خبر بود و لذا نسبت به خاشقچی و فعالیت‌هایش حساسیت داشت.

فعالان سعودی همچنین بر این باورند که سکوت آمریکا در برابر این عملیات احتمالی آدم‌ربایی و ترور یکی از بزرگترین منتقدان آل سعود بیانگر آن است که رژیم سعودی، مسئولان بلندپایه دولت و وزارت خارجه آمریکا از جمله «کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» را که سعی در حمایت از این رژیم و سیاست سرکوبگرانه «محمد بن سلمان» در داخل عربستان دارند، با پول خریده و به آن‌ها حق‌السکوت داده است.

شاهزاده جوان سعودی در حالی برای تحقق رویا‌های جاه‌طلبانه‌اش، دست به این‌گونه سیاست‌های سرکوبگرانه می‌زند که خود را سرمدار اصلاحات در کشورش می‌داند. بسیاری معتقدند که این رویکرد حکایت از فقدان بینش سیاسی کافی در شاهزاده جوان دارد که با نوعی روحیه دیکتاتوری عجین شده است.

اگر اخبار مربوط به شکنجه خاشقچی قبل از مرگش صحیح باشد، یادآور پرونده نوامبر ۲۰۱۷ مربوط به بازداشت شاهزادگان و مسئولان و تاجران سعودی در هتل «ریتز کارلتون» در ریاض و آزادی آن‌ها در قبال تسویه حساب مالی و همچنین شکنجه برخی از آن‌ها تا دم مرگ است.

در همان ماه نوامبر بود که روزنامه «واشنگتن پست» در سرمقاله خود با عنوان «ولی‌عهد ریاکار سعودی» از اقدامات متناقض محمد بن سلمان به شدت انتقاد کرد.

روزنامه واشنگتن پست در انتقاد از اقدامات بن سلمان مبنی بر بازداشت ده‌ها شاهزاده و تاجر سعودی به بهانه مبارزه با فساد، آورده بود که «بن سلمان می‌خواهد اصلاحاتی فراگیر را در پادشاهی تعصب‌آلود و بسته خود اجرا کند. ولی عهد سعودی، ریاضت بودجه‌ای را در این کشور آغاز کرده و از جاه‌طلبی‌های گسترده خود برای متنوع کردن اقتصاد عربستان و رهایی آن از اتکا به نفت پرده برداشته است.»

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار