بخش پایانی/ سعیدی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

خوی اشرافی‌گری مسوولان عامل گرفتاری مردم/ برخی مسوولان ناکارآمد و برخی تنبل‌اند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولانی که خوی کاخ‌نشینی داشته باشند نمی‌توانند وضعیت مردم در طبقه ضعیف جامعه را درک کنند؛ از طرفی مسوولانی هم که به آرمان‌های انقلاب پایبند نباشند، قطعا دلسوز مردم نیستند و هیچ قدمی برای کم شدن دغدغه‌های آنها بر نخواهند داشت.
کد خبر: ۳۱۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ - 09October 2018

محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم شهرستان‌های تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی که مردم را درشرایط وخیم اقتصادی و معیشتی قرار داده است، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را یکی از موثرترین راهکارهای برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی دانست و اظهار داشت: متاسفانه در بدنه دولت عده‌ای هستند که توجه چندانی به ظرفیت‌های داخلی ندارند و گمان می‌کنند که کم شدن مشکلات جاری کشور در گرو ایجاد ارتباط و تعامل با غربی‌هاست؛ لذا اینکه برخی مسوولان بیش‌ از آنکه نگاه به داخل و ظرفیت‌های درونی کشور داشته باشند، نگاه و توجه‌شان به بیگانگان است و این علاوه بر تخطی از موازین انقلاب، گامی در جهت وابسته شدن به خارج از مرزهاست.

این نماینده خانه ملت توطئه‌های آمریکا از یک طرف و ناکارآمدی برخی مدیران و مسوولان داخلی کشور را از طرف دیگر، 2 عامل مهم بروز و ظهور مشکلات اقتصادی کشور بیان کرد و افزود: برخی‌ها می‌کوشند تا مردم را نسبت به اصل نظام و انقلاب بدبین کنند، آنها می‌خواهند مردم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مسبب گرفتاری‌ها بدانند، می‌خواهند به گونه‌ای عمل کنند تا مردم گمان کنند جنگ تحمیلی سرآغاز گرفتاری‌های کشور است. متاسفانه عمده مردم هم قدرت تحلیل ندارند و یقین پیدا می‌کنند که ریشه تمام گرفتاری و مشکلات جاری کشور از ابتدای انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی بوده است.

خوی اشرافی‌گری مسوولان عامل گرفتاری مردم/ برخی مسوولان ناکارآمد و برخی تنبل‌اند

سعیدی با بیان اینکه امروز زمان دعواهای سیاسی و جناحی نیست، تصریح کرد: انقلابیون با تمام اتهاماتی که از سوی جناح‌های مخالف به آنها روا داشته شده، اما احترام نگه می‌دارند و سکوت می‌کنند؛‌ چراکه یقین دارند در این شرایط حساس که هجمه دشمنان علیه کشور رو به افزایش است، وحدت و انسجام می‌تواند فتنه‌های دشمنان را خنثی کند.

وی با بیان اینکه حفظ نظام از واجبات است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری توجه طیف‌ها و جناح‌های انقلابی به افرایش وحدت در کشور معطوف است؛ لذا زمان متهم کردن جناح‌ها و طیف‌های سیاسی نیست. باید علت اصلی ظهور و بروز مشکلات کشور را برای عموم مردم شفاف‌سازی کنیم. کشور ما همچون ونزوئلا، افغانستان، پاکستان و اوگاندا نیست، کشور ما کشوری با سرمایه‌ها، منابع و ذخایر غنی طبیعی است که می‌توانیم با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها مشکلات کشور را از بین ببریم؛ لذا میسر شدن این امر مهم، مستلزم تلاش همه‌جانبه مسوولان است.

نماینده مردم شهرستان‌های تبریز،‌ آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه عمده هدف دشمنان ایجاد روحیه یاس و ناامیدی در کشور ماست، گفت: یکی از برنامه‌هایی که آمریکایی‍‌ها در دستورکار خود قرار داده‌اند و به پیشبرد این هدفشان مصر هستند، تلقین روحیه شکست و نامیدی در میان مردم است که در این میان برخی مسوولان نیز در جهت محقق شدن اهداف ضد ایرانی آمریکایی‌ها قدم گذاشته‌اند. چرا ظرفیت‌های داخلی کشور را دست کم می‌گیرم؟ مگر در همین زمینه فروش نفت با وجود اینکه شش ماه از سال را پشت سر گذاشته‌ایم اما توانستیم با فروش نفت به میزان قابل توجهی درآمد سالانه را کسب کنیم، اینها ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالقوه کشور نیست؟ چرا طوری وانمود می‌کنیم که در خیلی از حوزه‌ها ضعیف هستیم؟ چرا فکر و ذهن مردم را به سمتی سوق می‌دهیم که گمان کنند تنها یار و یاور آنها آمریکاست؟! از بدو ظهور انقلاب اسلامی ما دستاوردهای مهم و خوبی در تمام حوزه‌ها داشتیم، در طول این 40 سال منابع و ذخایر ما بیشتر شده، روا نیست چشم بر حقایق ببندیم و فکر کنیم که نمی‌توانیم از تمام مشکلات کشور با موفقیت خارج شویم. از این رو مهم‌ترین دلیل بروز مشکلات کشور را سوءمدیریت برخی مدیران و مسوولان می‌دانم.

خوی اشرافی‌گری مسوولان عامل گرفتاری مردم/ برخی مسوولان ناکارآمد و برخی تنبل‌اند

سعیدی با بیان اینکه دغدغه‌های معشتی مردم آنها را نسبت به اصل نظام و انقلاب بدبین می‌کند، گفت: یکی از دلایلی که باعث شد تا نوسانات بازار ارز نامتعادل شود،‌ عدم نظارت بانک مرکزی و عدم انجام وظایف مهمی بود که باید انجام می‌داد. اگر بخواهیم محاسبه کنیم نقدینگی ما از سال 92 تا همین شش ماه اول سال جاری 10 هزار و 700 میلیارد تومان است که همین عدم نظارت بانک مرکزی نسبت به این حجم از نقدینگی باعث شد تا مردم بر روی بازارهایی همچون سکه، طلا،‌ خودرو و مسکن سرمایه‌گذاری کنند که همه شاهد بودیم چگونه بازار با التهابات شدیدی مواجه شد. بانک مرکزی غفلت کرد؛ لذا باید این نقدینگی را مدریت و کنترل می‌کرد.

نظارت بر بازارهایی همچون طلا، ارز و سکه از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی است، متاسفانه بانک مرکزی ما تبدیل به صرافی شده، که فقط ارز و طلا و سکه می‌فروشد. کار حرفه‌ای بلد نیستند چون دولت‌ها در امور بانک مرکزی دخالت می‌کنند؛ لذا همین امر باعث شده تا رئیس کل بانک مرکزی دست خود را در جیب بگذارد و عین خیالش هم نباشد که قیمت ارز افزایش داشته یا طلا به فلان قیمت رسیده.

وی مجوزهای پی درپی بانک مرکزی برای تاسیس موسسه‌های مالی و اعتباری را یکی دیگر از عوامل بروز مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: در حالی موسسات مالی قارچ‌گونه رشد کرده و شروع به فعالیت می‌کنند که نظارت دقیقی بر روی فعالیت‌هایشان نیست. برخی از همین موسساتی که نظارت بر رویشان نبود، دچار سوءاستفاده‌هایی شدند که سرمایه‌های کثیری از مردم را به یغما بردند و همین امر باعث شد تا اعتماد مردم به موسسات مالی و اعتباری و بالاتر از آنها به بانک‌ها کاهش یابد. به اعتقاد بنده این کار از قبل طراحی شده بود و دست‌هایی پشت پرده داشت؛ چراکه بانک مرکزی قطعا از عملکرد این موسسات آگاه بود و اینکه چرا جلوگیری نکرد جای سوال دارد!

خوی اشرافی‌گری مسوولان عامل گرفتاری مردم/ برخی مسوولان ناکارآمد و برخی تنبل‌اند

از طرفی شوراهایی که در کشور تشکیل شدند نیز خیلی کارگشا نبودند، به عنوان مثال شورای پول و اعتبار در طول این چند سال که تشکیل شده تا امروز چند بار جلسه برگزار کرده تا به بررسی مشکلات مربوطه بپردازد؟! برخی از افرادی که در شوراها و ستادها هستند کارآیی ندارند، برخی از این ستادها خروجی ندارند، به عنوان مثال حضور همین افراد ناکارآمد در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باعث شده تا این ستاد در انجاو وظایف محوله‌اش موفق عمل نکند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از مسوولان مطالبه جدی و به‌حق دارند، گفت: کاهش دغدغه‌های معیشتی مردم باید در اولویت برنامه‌های مسوولان باشد؛ لذا یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این بود که مردم به کسی رای دهند که از تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری دور باشد؛ چراکه مسوولانی که خوی کاخ‌نشینی داشته باشند نمی‌توانند وضعیت مردم در طبقه ضعیف جامعه را درک کنند. رهبری به شدت تاکید دارند که مسوولان برای کاهش مشکلات کشور نباید نگاه به بیرون از مرزها داشته باشند، باید پابرهنه‌ها و مستضعفان را درک کنند. مسوولانی که به آرمان‌های انقلاب پایبند نباشند، قطعا دلسوز مردم نیستند و هیچ قدمی برای کم شدن دغدغه‌های آنها بر نخواهند داشت. اینکه مشکلات معیشتی مردم به ندرت کم می‌شود و گاهی هم اصلا کم نمی‌شود به خاطر همین عدم آگاهی مردم از خلق و خوی نمایندگانی است که به مجلس می‌فرستند، نماینده‌ای که خلق و خوی منفعت‌طلبی داشته باشد چطور می‌تواند به فکر نگرانی‌های مردم در حوزه انتخابیه‌اش باشد؟

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها