مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان گیلان:

سوژه‌های دفاع مقدس به نسبت استعداد استان گیلان مغفول مانده‌اند/ ضرورت فعالیت هنرمندان در خط مقدم جبهه فرهنگی

«عباس بایرامی» به مغفول بودن سوژه‌های دفاع مقدس به نسبت استعداد استان گیلان اشاره کرد و گفت: من معتقدم بیش از هزار سوژه خاص در استان داریم که متاسفانه هنوز سوژه‌یابی نشده‌اند.
کد خبر: ۳۱۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷ - 08October 2018

شاعران و هنرمندان  خط مقدم جبهه فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس هستندبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از گیلان، «عباس بایرامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان در نشست صمیمی با جمعی از شاعران و نویسندگان این استان، اظهار داشت: اهالی علم، هنر، شاعران و نویسندگان می‌توانند اقیانوس بی‌کران دفاع مقدس را به دید مردم بیاورند و آن را به نمایش بگذارند.

وی افزود: بهترین تعبیری که رهبر معظم انقلاب درباره دفاع مقدس می‌فرمایند این است که جنگ هشت ساله ما یک گنج بوده که ما باید آن را استخراج کنیم.

بایرامی به دیدار جمعی از پیشکسوتان با مقام معظم رهبری در هفته دفاع مقدس امسال اشاره کرد و گفت: در گذشته این نگاه به سمت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و کنگره شهدا بود، اما در حال حاضر این رسالت خطیر به مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس محول شده است که می‌بایست با مدیریت و برنامه‌ریزی و الویت‌بندی، برای انجام مأموریت‌های آن گام برداشت.

وی با بیان این‌که از ۳۱ استان کشور، ۱۵ استان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را بهره‌برداری کرده‌اند، ادامه داد: استان گیلان به نسبت دیگر استان‌های کشور در موضوع مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در ابتدای راه قرار دارد و هنوز وارد فازکاری نشده است، مطمئنا با یک دست این گره باز نخواهد شد و در این مطالبه همه دوستان شریک هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان گفت: اولویت دوم استان گیلان دانش‌نامه‌ دفاع مقدس است که در معاونت آموزش و پژوهش این اداره‌کل کار گروه این کار فعال شده و تا پایان سال ۱۲۰ مقاله می‌بایست از دل این پژوهش استخراج شود که دانش‌نامه استان گیلان تا بین پنج تا ۲۰ جلد ظرفیت کاری دارد.

بایرامی خطاب به اهالی علم، نویسندگان و شاعران خاطرنشان کرد: بر اساس سندی که از دفاع مقدس به شما می‌رسد باید دست به قلم شوید و با دیدن یک عکس شهید یا جانباز ۱۰ها مطلب تولید کنید.

وی خطاب به سازمان‌های نظامی و دولتی استان گیلان، اظهار داشت: همه مسئولین استان چه در سپاه، چه در ارتش، چه در ناجا، باید پای کار این قضیه بیایند و همچنین تمام شبکه‌های مردمی استان نیز باید در موضوع دفاع مقدس یاری‌گر ما باشند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان گفت: هر رزمنده‌ بین ۵۰ تا ۵۰۰ عکس به‌طور متوسط در آلبوم شخصی خود دارد که بسیاری از عکس‌ها سوژه‌ای هستند.

وی ادامه داد: من معتقدم چند میلیون قطعه عکس، دست‌نوشته، نامه، یادداشت‌ و... در استان گیلان موجود است که هنوز در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ثبت و ضبط نشده است که باید برای جمع‌آوری آن‌ها سرعت بیشتری ببخشیم.

بایرامی به تسریع انتشار این آثار نیز اشاره کرد و افزود: این‌که ما یک سندی داشته باشیم و آن را مخفی کنیم و به دست یک دانش آموز، یا استاد دانشگاه و هنرمند نرسانیم، این جمع‌آوری به‌درد نمی‌خورد؛ پس باید استراتژی و راهبرد‌های اصلی از این اقدامات بیرون بیاید؛ لذا اولویت اول ما به سمت نهادینه کردن موضوع دفاع مقدس است.

وی به مغفول بودن سوژه‌های دفاع مقدس به نسبت استعداد استان گیلان اشاره کرد و بیان داشت: من معتقدم بیش از هزار سوژه خاص در استان داریم که متاسفانه هنوز سوژه‌یابی نشده‌اند. به‌عنوان مثال میدان «شهدای ذهاب» رشت یک سوژه است. هدایای ۱۵۰۰ کامیونی ما در سال‌های جنگ یک سوژه خاص است. فلان بانو در فلان شهر استان برای رزمندگان از خانه خود برای کار خیاطی و جمع‌وری پوشاک و البسه رزمندگان استفاده می‌کرد، این خود یک سوژه است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان افزود: این کار نیاز به یک پژوهش سنگین دارد که آن ساختار باید برود در دل سازمان‌ها و ادارات و مجموعه‌ها و تبدیل به محصول شود.

بایرامی به حضور سردار «قاسم سلیمانی» در گیلان در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: زمانی که سردار «قاسم سلیمانی» به اختتامیه کنگره ۸ هزار شهید استان گیلان آمده بود، وقتی که ما داشته‌های دفاع مقدس استان خود را پیش وی مطرح کردیم، سردار «سلیمانی» گفت: «تا وقتی که به گیلان نیامده بودم و صحبت‌های فرماندهان و خانواده‌های معظم شهدا را نشنیده بودم، اصلاً تصور نمی‌کردم که رزمندگان گیلان چنین فداکاری‌هایی در جنگ هشت ساله داشته‌اند. استانی که دارای بهترین نعمات الهی از کوه و دشت و دریا و طبیعت بوده است، چگونه ۷۲ هزار رزمنده و ۸ هزار شهید برای جنگ اعزام کرده است؟».

وی در پایان با اشاره به این‌که رزمندگان استان گیلان جزو اولین‌های اعزامی کشور در آغازین روز‌های جنگ به کردستان و اهواز بودند، گفت: این اولین اعزام‌ها و اولین شهدا و اولین ایثارگری‌ها باید بررسی و گفته شود تا در اذهان مردم و مسئولین باقی بماند.

وی با تأکید بر این‌که ما با همه گروه و انجمن‌های ادبیات استان باید یک ارتباط نزدیک و تنگاتنگ برقرار کنیم، گفت: ما به‌صورت قشری به موضوع حفظ و نشر ارزش‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نگاه نمی‌کنیم و معتقد هستیم که این انقلاب و دفاع مقدس متعلق به همه آحاد مردم و هنرمندان و نویسندگان حال و آینده کشور است و هنرمندان و شاعران رزمندگان خط مقدم جبهه فرهنگی هستند.

خاطرنشان می‌شود در پایان این نشست، با حضور شاعران و نویسندگان استان از پوستر بیست و یکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها