سردار مومنی خبر داد؛

کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی طی ۱۰ سال گذشته

جانشین فرمانده نیروی انتظامی از کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی در کشور طی ۱۰ سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۳۱۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ - 09October 2018

کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی طی 10 سال گذشتهبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار سرتیپ «اسکندر مومنی» جانشین فرمانده نیروی انتظامی در مراسم افتتاح طرح ارتقاء سلامت رانندگان که صبح امروز در سالن اجتماعات ستاد پلیس راهور ناجا برگزار شد، اظهار داشت: در سال‌های ۸۴ و ۸۵ حدود ۲۸ هزار نفر از هموطنانمان بر اثر حوادث رانندگی جان باختند، در حالی که فقط هفت میلیون خودرو در سطح کشور وجود داشت.

وی افزود: این آمار تا پایان سال ۹۶ به ۱۶ هزار نفر رسید، در حالی که تعداد خودرو‌ها به بیش از ۲۰ میلیون رسیده بود و همچنین تعداد سفر‌های بین شهری افزایش چند برابری یافته بود، که این درصد کاهش جانباختگان ناشی از حوادث رانندگی جای قدردانی دارد.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه اقدامات موثر در حوزه کاهش حوادث و تلفات رانندگی حاصل تلاش همه همکاران در پلیس و دستگاه‌های مربوطه و نهاد‌های مختلف بوده است، گفت: بیش از هر چیزی نهاد قانون‌گذار و مشارکت مردمی در این رابطه نقش‌آفرین بوده‌اند.

سردار مومنی با بیان اینکه شاید تصور جامعه این باشد که ایران در دنیا به لحاظ آماری در سوانح رانندگی جزو رتبه‌های بالا قرار دارد، تصریح کرد: امروز درصد حوادث و تلفات کشور ما در حوزه تصادفات جاده‌ای و رانندگی از میانگین دنیا پایین‌تر است؛ میانگین جهانی هفت است و ما در رده پنج و نیم قرار داریم.

وی با تاکید بر اینکه امروز همه دستگاه‌ها در حوزه کاهش حوادث و تخلفات رانندگی نقش دارند، گفت: صدا و سیما در ارتقای فرهنگ رانندگی و رفتار ترافیکی نقش ویژه‌ای دارد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اهمیت مولفه قانون در کاهش حوادث و بسترسازی اجرای مقررات یادآور شد: در سال ۸۹ که قانون در این حوزه اصلاح شد، با کاهش چشمگیر تخلفات و تلفات در این حوزه مواجه شدیم.

سردار مومنی با تاکید بر اینکه قانون باید برای عموم مردم تسهیل‌کننده و برای اندک متخلفان جنبه بازدارندگی داشته باشد، افزود: در برخی از کشور‌ها جرایم ناشی از استعمال مواد مخدر و یا الکل در پیش از رانندگی تا شش هزار دلار عنوان شده و یا از متوسط حقوق یک شهروند هم بالاتر است؛ و اگر چنین شهروندی تصادف کند، مبلغ ۲۰ هزار دلار جریمه می‌شود و یک سال به زندان می‌رود.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: اگرچه در ایران بالاترین میزان جریمه برای مصرف‌کنندگان مواد مخدر و الکل در حین رانندگی در نظر گرفته شده است، اما جا دارد که این جرائم بازدارنده‌تر شوند.

وی با بیان اینکه یکی از رویکرد‌های مهم پلیس، کنترل مکانیزه و استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه پیشگیری از تخلفات رانندگی است، افزود: کنترل مکانیزه باید گسترش یابد و تمام ساعات شبانه‌روز را به صورت هوشمندانه در بر گیرد؛ چراکه استفاده از این سامانه‌ها امکان کنترل دقیق‌تر و سریع‌تر را به وجود می‌آورد.

سردار مومنی بهره‌گیری از تجهیزات و گسترش سامانه‌های مکانیزه را یکی از مهم‌ترین روش‌های کنترل رفتار پر خطر برشمرد و عنوان کرد: کنترل مکانیزه به مرور موجب اصلاح رفتار ترافیکی نیز می‌شود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار