دفاع پرس بررسی می‌کند؛

گره «کور» معمای خاشقچی!

با توجه به وجهه «موساد» در زمینه ترورهای سازمان یافته و بهبود روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر، دست داشتن موساد در ناپدید شدن «جمال خاشقچی» دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۳۱۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ - 10October 2018

گره کور معمای خاشقچی!گروه بین‌الملل دفاع پرس: «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی چهارشنبه هفته گذشته بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شده است و تاکنون از سرنوشت وی اطلاعاتی دقیقی در دسترس نیست.

بر اساس این گزارش، علی‌رغم اینکه عربستان سعودی ورود «جمال خاشقچی» به کنسولگری این کشور در استانبول را انکار می‌کند؛ اما براساس گزارش اولیه پلیس ترکیه وی در داخل کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

«باب کورکر» سناتور آمریکایی نیز در مصاحبه با «دیلی‌بیست» روایت عربستان درباره سرنوشت خاشقچی را قانع کننده ندانسته و گفت که تمامی نشانه‌ها حاکی از آن است که خاشقچی در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز روز گذشته (سه شنبه) تصویری را از لحظه ورود جمال خاشقچی به کنسولگری عربستان در استانبول منتشر کرده است که بر اساس گزارش این روزنامه این تصویر توسط فردی به این روزنامه رسیده است که پرونده خاشقچی را بررسی می‌کند.  جالب است، تصویری از خروج خاشقچی از کنسولگری عربستان وجود ندارد.

در همین زمینه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرده است که عربستان باید ثابت کند که جمال خاشقچی از کنسولگری عربستان خارج شده است.

برادر ولیعهد عربستان که سفیر این کشور در ایالات متحده آمریکا است، طی اظهاراتی مدعی شد با جمال خاشقچی دوست بوده و انتقاد‌های وی از نظام سعودی را صادقانه می‌داند؛ اما وقتی از خاموشی دوربین‌های کنسولگری عربستان در استانبول از وی پرسیده می‌شود، از پاسخ به آن طفره می‌رود.

مجتهد افشاگر معروف عربستان سعودی نیز به نقل از منابع ترکیه‌ای در توئیتی نوشت: جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی شکنجه و سپس به قتل رسیده و پس از قتل نیز جسد وی، مثله شده است. تصاویر همه این رویداد‌ها موجود است.

در همین خصوص، رسانه‌های ترکیه بامداد امروز اسامی و تصاویر ۱۵ نفر از مسؤولان سعودی را که در روز ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی به استانبول سفر کرده و وارد کنسولگری شدند، منتشر کردند. منابع رسانه‌ای ترکیه اعلام کرد که این ۱۵ نفر متهم به شکنجه خاشقجی و قتل وی هستند.

سرنوشن مبهم جمال خاشقچی معمای پیچیده‌ای شده است؛ 2 روز پیش یکی از خبرگزاری‌های داخلی در گزارشی با استناد به آخرین توئیت «جمال خاشقچی» در خصوص مسأله فلسطین احتمال داده بود که «موساد» نیز در ناپدید شدن خاشقچی نقش داشته است؛ چرا که این منتقد سعودی در آخرین توئیت خود نوشته است: «درحالی لندن را ترک می‌کنم که فلسطین در یاد و خاطره من است، من در یک نشست مشارکت داشتم و با پژوهشگران و فعالانی از جای جای جهان آشنا شدم که به عادلانه بودن مطالبات ملت فلسطین اعتقاد داشتند. با وجود قدرت لابی صهیونیستی که هر گونه اعلام همدردی و همبستگی با فلسطین را منع می‌کند، اما صدای فلسطینی‌ها همچنان بلند است. در جهان امروز می‌خواهند فلسطین را از اذعان ما پاکسازی کنند تا خشم ما را در هم بشکنند، اما نمی‌دانند که فلسطین در وجود همه ملت‌ها زنده است.»

این نظریه را «یوسی میلمن» تحلیلگر امنیتی اسرائیلی شب گذشته در توئیتی تا حدودی تایید کرد و نوشت: «امیدوارم موساد نقشی در کمک به عربستان سعودی در قتل «جمال خاشقچی» نویسنده و روزنامه‌نگار سعودی نداشته باشد. امیدوارم موساد حتی به‌طور غیرمستقیم نیز کمکی به عربستان سعودی در قتل این روزنامه‌نگار نکرده باشد. من این مسائل را به این دلیل مطرح کردم که روابط اسرائیل و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر در حال تقویت بوده است. با توجه به وجهه موساد در این زمینه که یک سازمان برای ترور است، (البته من آن را اشتباه می‌دانم) برخی از سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های دیگر که تعداد آن‌ها هم کم نیست برای ترور مخالفان خود روی کمک موساد حساب باز می‌کنند.»

به‌عنوان نمونه موساد در سال 1965 به مغرب در ترور یکی از مخالفان مهم به نام «مهدی بن برکه» کمک کرد. میلمن که از اصطلاح «بابا بترا» را برای رسوایی دست داشتن موساد در ترور مهدی بن برکه در پاریس استفاده کرده در ادامه نوشت: «موساد پس از ترور بن برکه در یکی از جنگل‌های پایتخت فرانسه، بر روی بدن وی مواد شیمیایی خاصی ریخت که زودتر متلاشی شده و از بین برود.»

به هر حال تاکنون از سرنوشت جمال خاشقچی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و اخبار ضد و نقیضی از ناپدید شدن وی در رسانه‌ها منتشر شده است که نمی‌توان کاملا به این اخبار استناد کرد؛ اما از جامعه جهانی و مخصوصا از مدعیان حقوق بشر انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر برای رمزگشایی از ناپدید شدن این فعال رسانه‌ای اقداماتی انجام دهند و به افکار عمومی اطلاع رسانی کنند که چه کسانی در قتل یا ناپدید شدن وی نقش داشته‌اند تا این ناقضان حقوق بشر و آزادی بیان را بسزای اعمال خود برسانند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار