سردار هادیانفر در نشست خبری:

رشد ۹۰۰ درصدی جرایم اینترنتی/ دستگیری ۷۰ هزار مجرم اینترنتی طی ۸ سال گذشته/ اینترپل در دستگیری زاهدی‌فر نقشی نداشت

رئیس پلیس فتا از رشد ۹۰۰ درصدی جرایم اینترنتی خبر داد و گفت: از زمان تشکیل پلیس فتا تاکنون بیش از ۱۳۳ هزار پرونده تشکیل و ۱۱۱ هزار پرونده کشف شده است و بیش از ۷۰ هزار نفر دستگیر شدند.
کد خبر: ۳۱۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰ - 10October 2018

سطح کل تراکنش‌ها در «سکه ثامن» 1700 میلیارد تومان بودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «کمال هادیانفر» رئیس پلیس فتا در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک هفته نیروی انتظامی و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: در این هفته اقدامات پلیس بیشتر معرفی می‌شود.

وی در خصوص سکه ثامن و کلاهبرداریِ صورت گرفته گفت: این شرکت ۲ سال فعالیت خود را با مجوز اتحادیه طلا شهرستان بناب انجام می‌داد و ابتدا فعالیتش در زمینه خرید طلای خرد بود و پس از آن مشغول به خرید سکه شد.

رئیس پلیس فتا با اشاره به اینکه فعالیت‌های متهم سکه ثامن که در سایت صورت می‌گرفت، افزود: ۳۵ هزار نفر عضو این سایت شدند، اما حدود شش هزار نفر دارای تراکنش مالی بودند. افرادی که سود بیشتری می‌بردند به عنوان الگو به سایر افراد معرفی می‌شدند.

سردار هادیانفر ادامه داد: ۱۰ هزار میلیارد و ۱۵ هزار میلیارد که در خصوص این پرونده مطرح می‌شود، اعداد درستی نیست و مبلغ کل تراکنش‌ها هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. کل افرادی که تاکنون به پلیس مراجعه کردند هزار و ۸۰۰ نفر بودند که از ۱۰ میلیون تا ۱۰ میلیارد بوده است و عمده شرکت کنندگان از تبریز تهران و مشهد بوده‌اند.

اینترپل در دستگیری زاهدی‌فر نقشی نداشت

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس، مبنی بر نقش پلیس اینترپل در دستگیری این متهم گفت: پلیس اینترپل در دستگیری این متهم نقشی نداشت؛ بلکه با اقدامات پلیس فتا و دستگاه دیپلماسی توانستیم در کمتر از پنج روز وی را دستگیر کنیم و به کشور بازگردانیم.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: اگر الگوی دستگیری زاهدی‌فر برای مجرمان فراری دیگر استفاده شود، می‌توان آن‌ها را نیز دستگیر کرد و به کشور بازگرداند.

سردار هادیانفر در خصوص متهم پرونده سکه ثامن گفت: این فرد پس از خروج از کشور به دبی و به کشوری ثالث رفت و به دنبال آن بود که به کشور کانادا فرار کند و مقدمات آن را از چند ماه قبل شروع کرده بود.

وی افزود: با همکاری پلیس فتا و پلیس‌های دیگر موفق شدیم مکان استقرار این فرد را که در یک جای خصوصی بود، شناسایی و وی را دستگیر کنیم.

توقیف ۸۰ میلیارد تومان از اموال متهم پرونده «سکه ثامن»

رییس پلیس فتا با بیان اینکه متهم پرونده سکه ثامن در ۳۱ بانک حساب افتتاح کرده بود، اظهار داشت: در ابتدای عملیات پلیس، ۸۰ میلیارد تومان از اموال این فرد توقیف شده است و بخشی از حساب‌ها به نام همسرش بود که شناسایی و به کشور مسترد شد.

سردار هادیانفر ادامه داد: زمانی که مردم از اقدامات این فرد شکایت کردند در همان ابتدا شش نفر از همکاران اصلی این شخص دستگیر شدند، گفت: طراح این سایت هفت میلیارد تومان پول دریافت کرده بود.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه جرایم این سایت مصداق کلاهبرداری و اقدامات شبیه به قماربازی است، گفت: هیچ طلا و سکه‌ای در یک سایت بین مردم توزیع نشده است.

برخورد قانونی با وزارتخانه‌های متخلف

وی با اشاره به اینکه پس از صدور مجوز هیچ‌گونه نظارتی بر فعالیت این سایت نشده است، بیان کرد: پلیس با دادستان کل کشور هماهنگ شده است و اگر قصوری صورت گرفته باشد، بر اساس قانون با وزارت صمت، وزارت اقتصاد و دارایی که مکلف به نظارت بر این سایت بودند و سایر متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه با پلیس ۱۷۰ کشور در ارتباط هستیم، افزود: برخی کشور‌ها به دلیل فشار آمریکایی‌ها محدودیت‌هایی در همکاری با ما دارند.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه پول‌های گرفته شده توسط سکه ثامن در اختیار افرادی در داخل و خارج از کشور است، عنوان کرد: کار‌هایی در خصوص استرداد پول‌های مردم در حال انجام است که در آینده به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مقدار پول‌های مردم که در خارج از کشور است، گفت: هنوز نمی‌توان این موضوع را عنوان کرد؛ چرا که سرور‌های سکه ثامن در مشهد و تهران در حال ریست است و پس از تحلیل می‌توان گفت که چه مقدار از پول‌های مردم در خارج از کشور است.

رشد ۹۰۰ درصدی جرایم اینترنتی

هادیانفر با بیان اینکه در سال ۹۲ در فضای مجازی پنج میلیون کاربر داشتیم، اما این آمار به ۹۶ میلیون کاربر در سال ۹۷ رسیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بستر اینترنت در ۲۸ هزار روستا فراهم شده است؛ اما در حوزه امنیت کاری صورت نگرفته و جرایم اینترنتی نسبت به سال ۹۲ رشد ۹۰۰ درصدی داشته است.

سوء استفاده مجرمان از گوگل، اینستاگرام و تلگرام

وی با بیان اینکه امروز پلیس با گوگل، اینستاگرام و تلگرام دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: کشور‌های دیگر می‌توانند از سرور‌های این شبکه‌ها برای جلوگیری از جرم و شناسایی مجرم استفاده کنند؛ اما به دلیل تحریم، پلیس ایران نمی‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

هادیانفر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰۰ میلیون کارت عابربانک برای ۷۹ میلیون ایرانی در ۳۱ بانک کشور صادر شده و هر لحظه امکان دارد که مجرمان از این فضا برای کار‌های مجرمانه استفاده کنند، اظهار داشت: در حال حاضر در ۱۴۸ شهر کشور پلیس فتا وجود دارد و تمامی استان‌ها مجهز هستند.

رییس پلیس فتا تصریح کرد: زمان رسیدگی به پرونده‌ها که در پلیس فتا ۳۲ روز بود، امروز به ۲۲ روز کاهش یافته است؛ هرچند برخی پرونده‌ها پیچیدگی‌های خودش را دارد و زمان بیشتری برای رسیدگی به آن‌ها صرف می‌شود.

وی با بیان اینکه کار‌های خوبی در حوزه پیشگیری صورت گرفته است، گفت: در حوزه کودکان در قالب طرح «کوا» ۲ هزار کودک در قالب ۷۰۰ کارگاه آموزش پیشگیری از جرایم اینترنتی آموزش دیدند.

دستگیری ۷۰ هزار مجرم اینترنتی طی ۸ سال گذشته

هادیانفر با اشاره به گذشت هشت سال از تشکیل پلیس فتا عنوان کرد: در این مدت بیش از ۱۳۳ هزار پرونده تشکیل و ۱۱۱ هزار پرونده کشف شده است و بیش از ۷۰ هزار نفر دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال بیش از ۲۶ هزار پرونده تشکیل شده است که نسبت به مدت سال گذشته ۵۵ درصد رشد جرایم داشتیم و ۷۰ درصد از این جرایم کشف شده است.

دستگیری ۹ هزار مجرم اینترنتی

هادیانفر با بیان اینکه در این مدت ۹ هزار نفر دستگیر شدند، گفت: انگیزه‌های مالی، انتقام‌جویی و اخلاقی بیشترین عوامل ایجاد جرم در فضای مجازی بوده است.

وی افزود: امسال ۱۳ هزار و ۶۳۵ پرونده اخلاقی تشکیل شده است که عمدتا در تلگرام و اینستاگرام بوده که ۵۵ درصد رشد داشته است و ۷۱ درصد دستگیرشدگان تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم داشتند و ۶۲ درصد بین سن ۲۱ تا ۴۰ ساله بوده است.

افزایش ۲۳ درصدی جرایم اخلاقی

رئیس پلیس فتا با اشاره به افزایش ۲۳ درصدی جرایم اخلاقی گفت: ۶۴ درصد از موضوعات مجرمانه در تلگرام و ۳۴ درصد در اینستاگرام بوده است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه بیشترین جرایم شامل کلاهبرداری، مزاحمت‌های اینترنتی و نشر اکاذیب بوده است، خاطرنشان کرد: دلیل عمده این جرایم عدم احراز هویت در این فضاست؛ ۹۶ درصد از مردم ما با احراز هویت در فضای مجازی مشکلی ندارند و چهار درصد مشکل دارند.

وی گفت: بیشترین جرایم در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و مازنداران صورت می‌گیرد و کمترین جرایم در استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، لرستان و همچنین جزیره کیش رخ می‌دهد.

دستگیری بیش از ۵۰۰ نفر در قالب عملیات «پانجیا ۱۱»

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به عملیات «پانجیا ۱۱» عنوان کرد: این عملیات در ۱۳۲ کشور برای مبارزه با دارو‌های تقلبی صورت می‌گیرد که با اجرای آن در ایران، بیش از ۱۲ هزار سایت شناسایی شدند که ۵۴۰ سایت کار‌های مجرمانه انجام می‌دادند؛ این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و بیش از ۵۰۰ نفر دستگیر شدند که بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اموال این افراد توقیف شده است.

کاهش ۷۰ درصدی جرایم مالی با اجرای طرح رمز‌های یک‌بار مصرف بانکی

سردار هادیانفر با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم، استفاده از رمز‌های یک‌بار مصرف بانکی است، افزود: در این راستا همکاری خوبی با قوه قضاییه صورت گرفته و نامه‌ای به رییس جمهور ارسال شده که مورد موافقت وی بوده و بانک‌ها باید تا پایان سال این طرح را راه‌اندازی کنند. با راه اندازی این طرح می‌توان تا ۷۰ درصد از جرایم مالی را کاهش داد.

وی در ادامه گفت: بیش از هزار سایت در خصوص قیمت‌گذاری سکه مورد بررسی قرار گرفتند که بیش از ۵۰۰ سایت بسته شد و ۲۰۰ نفر به پلیس آگاهی معرفی شدند. همچنین مسؤولان  ۲۴ سایت به پلیس فتا احضار و سپس به قوه قضاییه معرفی شدند.

اقدامات پلیس فتا در مبارزه با سایت‌های قماربازی

رییس پلیس فتا در خصوص مبارزه با سایت‌های قماربازی گفت: در شش ماهه اخیر ۷۰ سایت اصلی شناسایی و ۴۰۰ پرونده قضایی تشکیل شد که ۱۴۶ نفر دستگیر و به مراکز قضایی معرفی شدند و ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان توقیف شده است.

سردار هادیانفر افزود: ۲۱۸ درگاه بانکی این گروه‌ها مسدود شده است. در یکی از پرونده‌ها در مازندران بیش از ۳۰ هزار نفر نقش داشتند که ۶۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس، در خصوص سایت‌های همسریابی گفت: در حوزه سایت‌های همسریابی هیچ‌گونه متولی برای نظارت این سایت‌ها وجود ندارد و سازمانی نیست که مسئولیت این سایت‌ها را بر عهده بگیرد.

انتهای پیام/ ۲۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار