نماینده ولی فقیه در استان لرستان:

ستاد برگزاری مسابقه مکبری در آموزش‌ و پرورش تشکیل شود/ ضرورت استفاده از ظرفیت نوجوانان مکبر در نماز جمعه

آیت‌الله «سید احمد میرعمادی» گفت: پیشنهاد می‌کنیم ستاد برگزاری مسابقه مکبری در آموزش و پرورش تشکیل شود که بر همین اساس از میان برگزیدگان با کمک وزارت آموزش و پرورش مسابقاتی برگزار شود که بتوان در مراسمات بزرگ ملی از دانش‌آموزان برگزیده جهت مکبری استفاده شود.
کد خبر: ۳۱۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴ - 10October 2018

مکبر دعوت کننده نماز گزاران برای هماهنگ شدن آن ها در پیشگاه خداوند است.به گزارش دفاع پرس از خرم‌آباد، آیت‌الله «سید احمد میرعمادی» نماینده ولی فقیه در استان لرستان، در نخستین دوره مسابقه مکبری ویژه دانش‌آموزان خرم‌آباد، با بیان این‌که یکی از برنامه‌هایی که زمینه رشد معنوی دانش‌آموزان را فراهم می‌کند، مسابقه اذان و مکبری است، اظهار داشت: با توجه به این‌که تاکنون در کشور مسابقه اذان برگزار شده است، ولی برای اولین‌بار با همت اداره‌کل آموزش‌ و پرورش لرستان و ستاد نماز جمعه، مسابقه مکبری نیز در این استان برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری این مسابقات نشان می‌دهد که استعدادها و قابلیت‌های فراوانی در میان دانش‌آموزان وجود دارد که اگر شکوفا شود، شاهد نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در عرصه‌های گوناگون و نماز جمعه خواهیم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با اشاره به استقبال خوب دانش‌آموزان از این مسابقه، عنوان کرد: این استقبال گویای این است که باید برنامه‌ریزی جامع و خوبی در این زمینه داشته باشیم و پیشنهاد می‌کنیم ستاد برگزاری مسابقه مکبری در آموزش‌ و پرورش تشکیل شود که بر همین اساس از میان برگزیدگان با کمک وزارت آموزش‌ و پرورش مسابقاتی برگزار شود که بتوان در مراسمات بزرگ ملی از دانش‌آموزان برگزیده جهت مکبری استفاده شود.

وی بابیان اینکه مکبری در اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: مکبر در حقیقت دعوت‌کننده مردم برای هماهنگ شدن با یکدیگر و دعوت‌کننده نمازگزاران برای هماهنگ شدن آن‌ها در پیشگاه خداوند است.

آیت‌الله میرعمادی بیان کرد: خداوند ثواب نمازگزار را به مکبر نیز خواهد داد؛ چراکه مکبر منادی اسلام و دعوت‌کننده افراد جهت عبادت و نشان دادن قدرت اسلام است، بر همین اساس مکبری در اسلام اهمیت، احکام و آداب خاصی دارد.

وی خوش‌ صدا و خوش‌نام بودن را از مهم‌ترین ویژگی‌های مکبر دانست و بیان کرد: وقتی مکبر تکبیر می‌گوید، باید صدایش دل‌نشین باشد و همچنین مکبر باید از یک آرامش خاصی برخوردار باشد که وقتی در مقابل جمعیت نمازگزار می‌ایستد، نمازگزاران این آرامش را ببیند.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های مکبر این است که احکام نماز را بلد باشد تا مردم دچار اشتباه نشوند، با وضو بودن و قرار گرفتن درجایی که بر مردم احاطه داشته باشد و دانستن حالات نماز از نظر واجبات و مستحبات از دیگر ویژگی‌های مکبر است؛ چراکه در حقیقت مکبر فرمانده نمازگزاران است و اگر مکبر باوقار باشد، نماز حالت خاصی پیدا می‌کند.

وی گفت: مکبران در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند و در روایات آمده است که اذان‌گو و مکبر در روز قیامت مهمان خداوند هستند؛ آموزش مکبری یکی از کارهایی است که باید در دستور کار داشته باشیم؛ چراکه مکبران باید با آموزش برگزیده و مسلط باشند ولی متأسفانه تاکنون این آموزش را نداشته‌ایم.

میرعمادی اظهار داشت: یکی از مراکز رشد معنوی و محل ارتقا معنویت انسان نماز جمعه است، در همین راستا در نماز جمعه از میان دانش‌آموزان برگزیده فرصتی برای جوانان و نوجوانان جهت مکبری و مجری‌گری فراهم خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه براساس رویکرد خوبی که در آموزش‌ و پرورش وجود دارد، مسائل تربیتی، نماز، قرآن و عترت از جایگاه خوبی برخوردار است و اهتمام مسئولان آموزش‌ و پرورش به مسئله نماز و قرآن بسیار ستودنی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان عنوان کرد: در مرحله اول مسابقه مکبری، 50 نفر انتخاب و از این تعداد  25 نفر برای امسال و 25 نفر دیگر برای سال آینده از وجودشان در نماز جمعه به‌ عنوان مکبر استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار