سیدعباس صالحی در اختتامیه طرح ملی اوقات فراغت کانون‌های مساجد:

کانون‌های مساجد شخصیت نوجوانان را با منابع نظری انقلاب پیوند می‌زنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر استفاده از اوقات فراغت انتخابی گفت: کانون‌های مساجد شخصیت نوجوانان را با منابع نظری انقلاب پیوند می‌زند.
کد خبر: ۳۱۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱ - 10October 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه این طرح درباره اوقات فراغت اظهار داشت: اوقات فراغت را شاید با چند تفسیر بشود ارایه کرد، یک برداشت این است که اوقات فراغت به عنوان یک وقت ناخواسته خالی‌شده است مثلا اگر کسی زودتر به قرار یا موعدی مانند فرودگاه برسد. تفسیر دیگر اوقات فراغت به معنای وقت‌هایی است که انسان تلاشی کرده و می‌خواهد‍‍ پس از آن یک استراحی بکند مانند زنگ‌های تفریح مدارس. تفسیر دیگر این است که انسان می‌‌خواهد یک فضای متفاوت و مفرح برای خودش فراهم کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اما تفسیر چهارمی هم وجود دارد که می‌خواهم طرح ملی اوقات فراغت کانون‌های مساجد را به آن تعبیر کنم. اوقات فراغت آن وقت انتخابی زندگی است. ما دو نوع زمان داریم؛ زمانی که کارهایی را به عنوان وظیفه اداری یا تحصیلی یا شغلی داریم و این اوقاتی است که قبل از انتخاب خودمان آن را ‍پیش‌فروش کرده‌ایم مانند کارمند حاضر در اداره یا دانشجوی حضور یافته در دانشگاه. اما همه ما وقت‌هایی داریم که فراتر از این اوقاتِ پیش‌فروش شده است. امروزه وقت‌های انتخابی یا اوقات قابل انتخاب استحصالی کم نداریم.

وی با ذکر نمونه‌ای از شیوه برنامه‌ریزی برای اوقات انتخابی گفت: دیروز نویسنده‌ای در فضای مجازی نوشته بود از مهر سال ۹۰ نذر کرده است روزی نیم‌ساعت بحارالانوار را مطالعه کند و سرانجام در شهریور امسال موفق شده است یک دور مجموعه ۱۱۰ جلدی بحارالانوار را بخواند.

صالحی اظهار داشت: مهم این است که انسان چطور بتواند از وقت‌های استحصالی خودش استفاده و آن را به وقت مهم در زندگی تبدیل کند. اوقات اجباری به اندازه اوقات اختیاری اثرگذار نیستند. با این تفسیر اوقات فراغت یعنی وقت‌ها و فرصت‌های غیرموظف را به فرصت‌های فعال تبدیل کنیم و این به معنای آن است که انرژی زمان را که عنصر اصلی اتفاقات جهان است آزاد کنیم. آزاد کردن این انرژی در زمان‌های انتخابی خیلی بیشتر از زمان‌های اجباری صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: کسانی که می‌کوشند اوقات فراغت را از اوقات بطالت به اوقات شخصیت‌سازی تبدیل کنند کار بزرگی را انجام می‌دهند. با این نگاه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه اوقات فراغت سهم مهمی دارند و بیش از این می‌توانند داشته باشند. وقتی کودک یا نوجوان مدرسه نمی‌رود و زمانش آزاد است این فرصت نقش آفرینی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مهیاست.

به گفته وزیر ارشاد؛ مسجد کارکرد همه‌جانبه عبادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... دارد، یعنی گنج متراکم در مسجد حضور دارد ضمن اینکه مسجد ترکیبی از بیت‌الله و بیت‌الناس است، یعنی کسی که وارد مسجد می‌شود پایگاه خدا-مردم را حس می‌کند و احساس غریبگی نمی‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ظرفیتی که در حوزه فرهنگ و هنر است و کارکردها و گستره میدانی که دارد هیچ حوزه‌ای حتی حوزه علم به اندازه آن ندارد. لذا ظرفیت‌های خوبی برای پر کردن اوقات انتخابی دارد.

نکته سومی که صالحی به آن اشاره کرد، این بود که جوانان هم فضای کانون‌ها را می سازند و هم بهره‌وران آن هستند. ترکیب سه‌گانه مسجد، فرهنگ و هنر کانون جوانان مثلثی را می‌سازد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان یک پایگاه مهم برای شخصیت‌سازی و کنش‌سازی مطرح می‌شود.

وی اظهار داشت: اوقات فراغت فقط برای تابستان نیست، در طول ۱۲ ماه سال زمان‌های انتخابی داریم؛ اینکه چطور می‌شود برای آن زمان‌ها اندیشید که اوقات فراغت به اوقات بطالت یا حتی تفریح و سرگرمی تقلیل پیدا نکند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدوارم اتفاقات خوبی که توسط کانون‌های مساجد در کل کشور رخ داده است با چنین نگاه و تصویری حرکت کند و می‌تواند شخصیت نوجوانان را در پ‍نجمین دهه انقلاب بیش از گذشته به منابع ناب اسلام و انقلاب و اندیشه‌های بزرگان آن متصل کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار