دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

جولان داعش در افغانستان

مرزهای گسترده افغانستان با همسایگانش ازجمله ایران، حاکمان آمریکا را وسوسه کرده است تا به جای سرشاخ شدن با نیروهای ایران و روسیه در سوریه، داعش را در افغانستان مجددا احیا و در یک برنامه میان‌مدت، تروریسم جنایتکار تکفیری را روانه مرزهای شرقی ایران کنند.
کد خبر: ۳۱۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵ - 13October 2018

جولادن دعش در افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، قدرت گرفتن این روزهای داعش در افغانستان و انجام انفجارهای انتحاری این سوال را در ذهن بسیاری از مردم جهان و خاورمیانه ایجاد کرده است که چرا در شرایطی که داعش دچار شکست‌های سنگین در سوریه شده تا جایی که تمامی قلمرو خود را در شامات در نبرد با ارتش سوریه و متحدانش از دست داده است، توانسته این طور پر رنگ در کشورهایی نظیر لیبی و افغانستان حضور داشته باشد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا بد نیست نگاهی اجمالی به مقاله نیویورک تایمز داشته باشیم که دقیقا در همین راستا نوشته شده است.

نیویورک تایمز: با وجود شکست مالی و نظامی، چرا هنوز داعش قدرت نفوذ دارد؟

حملات داعش در بروکسل و استانبول و دیگر شهرها تاییدی است بر حرکت رو به گسترش این گروه تروریستی. در میان مقامات و کارشناسان آمریکایی حسی از احتیاط در اظهار نظر نسبت به توفیق در جنگ با داعش که احتمالا سال‌ها ادامه خواهد داشت دیده می‌شود.

آمریکا و شرکای اروپایی‌اش اینک باید پا به مرحله‌ای به مراتب دشوارتر در مقابله با گروهی بگذارند که برای راه انداختن حمام خون در غرب به منابع به نسبت اندکی نیاز دارد.

جاناتان شنزر، تحلیلگر پیشین امور مالی در تروریسم در وزارت خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید: شکست حضور رسمی نظامی یک گروه تروریستی خطر حملات سلول های مستقل کوچک در غرب را به شکلی جدی تخفیف نخواهد داد.

جاناتان شنزر که اینک در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها فعال است معتقد است حمله به غرب پول زیادی نمی‌خواهد، هزینه حملات تروریستی به بروکسل شامل مواد و مکان لازم برای ساخت مواد انفجاری حدود 10 تا 15 هزار دلار برآورد شده است: می‌توان داعش را در مناطق تحت کنترلش شکست داد، ولی خود داعش را نمی‌توانید شکست دهید. ایدئولوژی جهادی تغییر شکل داده و به حیاتش ادامه خواهد داد.

مقامات در اروپا و آمریکا اذعان دارند که داعش با غارت بانک‌ها در سوریه و عراق حدود یک میلیارد دلار وجه نقد به دست آورده و ثروتمندترین گروه شبه نظامی تاریخ محسوب می‌شود.

مقامات آمریکایی معتقدند استراتژی دو لبه برای محدود کردن داعش در عراق و سوریه ضمن قطع منابع مالی‌اش موفقیت‌آمیز بوده است.

با توضیحات یادداشت نویس نیویورک تایمز به نظر می‌رسد که برای رسیدن به پاسخ، راه نسبتا دشواری وجود ندارد، چراکه اولا به اذعان پرتیراژترین روزنامه حال حاضر ایالات متحده داعش اولا ثروتمندترین گروه تروریستی در جهان است و ثانیا نابودی کامل داعش باعث خواهد شد تا تروریست‌های عضو آن که عمدتا متولدین غرب هستند به خانه‌های خود بازگردند که معنایی ندارد جز به راه انداختن حمام خون در اروپا و آمریکا. بنابراین بهتر است که تروریست‌های داعش با شکست در سوریه به شکل معجزه آسایی (هلی برن نیروهای داعش توسط ائتلاف آمریکایی از سوریه به افغانستان) سر از کشوری درآورند که سالیان سال مردم بی‌گناهش با وحشت کشته شدن از حملات تروریستی القاعده و طالبان از خانه بیرون آمده و متاسفانه بسیاری‌شان هرگز دوباره به منزل بازنگشتند تا حمام خونی که غرب ترس از به راه افتادنش در خیابان‌های پاریس، بروکسل، لندن و نیویورک دارد در ولایت قندهار، کابل و هرات به راه بیافتد.

تلویزیون دويچه وله آلمان اعلام کرد: جنگجویان داعش در جوزجان ملا امامان را با خود می‌برند و آموزش می‌دهند. نیروهای داعش درولسوالی درزاب و قوش تپه ولایت جوزجان حضور گسترده‌ای دارند. مولوی عبدالحی حیات، رئیس شورای ولایتی جوزجان می‌گوید که داعش شماری از ملا امامان درزاب را با خود برده و آموزش می‌دهند. او تایید می‌کند که داعش در درزاب و قوش تپه از اطفال سربازگیری می‌کند.

اما چرا افغانستان؟

اولا موقعیت سوق‌الجیشی افغانستان برای حضور گسترده در طرح‌های دراز مدت آمریکا بی‌نظیر است. مرزهای گسترده افغانستان با پاکستان، چین، ازبکستان و از همه مهمتر ایران سران حاکم در واشنگتن را بدجور وسوسه کرده تا به جای سرشاخ شدن با نیروهای ایران و روسیه در سوریه داعش را در افغانستان مجددا احیا کرده و در یک برنامه میان‌مدت زمانی مثلا پنج ساله تروریسم جنایتکار تکفیری را روانه مرزهای شرقی ایران و حتی در صورت امکان چین و هندوستان کنند و با توجه به شکست تلخ ارتش شوروی در افغانستان هم خیالشان تا حدود زیادی از عدم دخالت پوتین در افغانستان راحت باشد.

جالب است که حتی سرویس جهانی بی بی سی‌ها هم صحه به تحلیل ما دارد و در سایت خودش تیتر می‌زند:

جنگجویان افغانستان با داعش در سوریه ارتباط دارند

یک فرمانده ارشد آمریکایی گفته است که جنگجویان متحد با گروه داعش در افغانستان با مراکز فرماندهی این گروه در سوریه در تماس هستند.

ژنرال‌ سویندل، مسوول واحد آموزش نیروهای ویژه افغانستان، گفت که جنگجویان ناراضی طالبان یک شاخه داعش را در افغانستان ایجاد کرده‌اند. اما او افزود که حضور داعش در افغانستان مثل عراق و لیبی خیلی جدی نیست.

در حالی بی بی سی از قول یک فرمانده آمریکایی مدعی می‌شود که حضور داعش در افغانستان خیلی جدی نیست که در ادامه دست به اعترافی بزرگ می‌زند، در هفته‌های اخیر زدوخوردهای شدید میان این شاخه جدید داعش و طالبان در شرق افغانستان به وقوع پیوسته است.

هر دو طرف، درخواست‌ها برای وحدت را نادیده گرفته‌اند و نبردها به چندین ولسوالی ولایت ننگرهار در نزدیکی غار توره بوره جایی‌که یکبار اسامه بن لادن در آن پنهان شده بود، گسترش یافته است.

بخشی از صفحه اینترنتی داعش به مطالب مربوط به داعش در خراسان اختصاص یافته است. خراسان یکی از نام‌های قدیمی افغانستان است.

در بیانیه‌ای که اخیرا در این وبسایت منتشر شد، طالبان تهدید شدند که اگر به داعش نپیوندند، کشته خواهند شد.

در این بیانیه آمده است: چرا شما می‌خواهید با دولت اسلامی بجنگید؟ می‌خواهید گورهایتان را بدست خودتان بکنید؟ می‌خواهید سرهایتان بریده شود و خانه‌هایتان ویران شود؟ شما فکر می‌کنید از شبه نظامیان عراقی که از حمایت آمریکایی‌ها برخوردارند، قدرتمندتر هستید؟

نخستین نشانه‌های داعش در خراسان در ماه ژانویه امسال در مناطق قبایلی پاکستان دیده شد.

شماری از اعضای پیشین طالبان از جمله یک فرمانده افغان، وفاداری خود را به این گروه تازه اعلام کرده‌اند.

این نبردهای جدید چالش پیچیده امنیتی برای نیروهای امنیتی افغان به شمار می‌رود که در نخستین فصل جنگی بدون حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان مشغول نبردند.

بی بی سی ابایی ندارد تا با میان تیتر تحریک کننده حضور داعش در خراسان که البته با زیرکی خاص خراسان را نام قدیمی افغانستان تفسیر می‌کند این پیام را بدهد که با قدرت گرفتن و حضور نیروهای داعش در افغانستان که از قدیم‌الایام به دروازه شرقی ایران یا خراسان هم مشهور بوده این ایران است که باید خود را آماده رویارویی با چالش جدید امنیتی آن هم نه صدها کیلومتر دورتر از خانه بلکه در بیخ گوش مرزهای خود کند.

اما این که آیا ایالات متحده آمریکا و به ویژه انگلستان موفق به عملیاتی کردن چنین سناریو غیرانسانی و جنایتکارانه‌ای خواهند شد بستگی به گذشت زمان و هوشیاری کامل فرماندهان عالی رتبه نیروهای اطلاعاتی و نظامی ایران و همچنین تعامل گسترده وزارت امور خارجه با سران کشورهای در معرض قدرت گرفتن داعش در منطقه که شامل پاکستان، هندوستان، چین، مقامات سیاسی کشورهای آسیای میانه و خود افغانستان دارد و تجربه هوشیاری فوق‌العاده ایرانیان در دفع خطر داعش در عراق و سوریه نیز به خوبی ثابت کرده که آمریکا در این مرحله هم شکست خواهد خورد.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار